Vegatopia Forum

Met tofu koken bij Dun Yong (toko in Amsterdam)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline blingda

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
Met tofu koken bij Dun Yong (toko in Amsterdam)
« Gepost op: 02 maart 2011, 22:05:16 »
Hoi allemaal, wil mijn positieve ervaringen delen over de specifieke kookles "wonderful tofu" bij Dun Yong in Amsterdam.
Hier heb ik veel geleerd over soja producten. Er stond op een tafel alles wat van soja gemaakt wordt en alle bijproducten (dat zijn er heel wat) en daar werd door de docente een uitleg over gegeven. Vervolgens zijn we ook gaan koken met tofu en hebben heerlijke recepten gekookt die hoge ogen gooiden en mooi op tafel presenteerden. Dit was niet vegan, maar de mevrouw die les gaf gaf aan dat ze ook wel eens voor veganisten lessen heeft gegeven op verzoek van een groep en dat ze dit wel een uitdaging vond, maar leuk. We hebben geleerd sojamelk te maken, daarvan tofu en van het sojapulp, het restant van de bonen, werden we door een medecursist aangeraden kroketjes te maken (die zijn erg lekker kan ik zeggen). Wie weet zitten er nog een aantal van deze cursisten op dit forum :) Werkelijk alles werd dus van de sojaboon gebruikt. We hebben ook een soort dumplings gemaakt met o.a. vegetarische shrimp paste, ook een leuk experiment. Verder o.a. een gefrituurd tofu/ei taartje, een tempeh ananas-sate en nog een aantal dingen. Ook hebben we vooraf verschillende sojasauzen, misosauzen en gefermenteerde tofu ( een hele penetrante geur en smaak, zou denk ik goed als kaasvervanger werken) geproefd. We hebben ook geleerd hoe je soy custard (een soort pudding) met palmsiroop moet maken.
Kortom, ik wil even zeggen dat ik het een onwijze inspirerende en leerzame cursus vond en wellicht hebben jullie hier ook wat aan. Ik raak altijd enigzins verdwaald in een toko maar vind het geweldig wat voor producten er allemaal zijn. Nu weet ik al iets meer wat ik er mee kan.

Binnenkort ben ik van plan de cursus op 29 april te volgen, hier worden allerlei Aziatische groenten behandeld en is geschikt voor vegetariers. Ook bijzondere ingredienten zoals lotus komen aan bod. Of het ook voor veganisten is weet ik niet, dat zou je even na moeten vragen.

Oh ja, individueel inschrijven is mogelijk en kost 49 euro.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Met tofu koken bij Dun Yong (toko in Amsterdam)
« Reactie #1 Gepost op: 02 maart 2011, 22:11:53 »
Leuk, blingda!
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Met tofu koken bij Dun Yong (toko in Amsterdam)
« Reactie #2 Gepost op: 02 maart 2011, 22:20:01 »
Leuk! Vroeg me al of of die tofumaken en groenten voor veggies geschikt was, leuk!
,,,,فلافل

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Met tofu koken bij Dun Yong (toko in Amsterdam)
« Reactie #3 Gepost op: 03 maart 2011, 21:18:34 »
Ik wou dat amsterdam geen 2 uur rijden was...