Vegatopia Forum

Cupcakes maken voor collega's

Schanulleke

Cupcakes maken voor collega's
« Gepost op: 27 januari 2011, 14:55:03 »
Ik wil binnenkort gaan trakteren op mijn werk, het liefst zou ik cupcakes willen bakken.  :hungry: Wie heeft er een een lekker (veganistisch!) recept dat niet kan mislukken?

Blijven cupcakes trouwens ook goed van vorm als je ze niet in zo'n cupcake-houder bakt? Ik bedoel zo'n anti-aanbakding of zo'n siliconending. (Uiteraard ga ik wel van die papieren cupjes gebruiken.) En als ik wel zo'n cupcake-houder wil aanschaffen, welke kan ik dan het beste nemen, zo eentje van metaal of die van siliconen?

Offline Wombat

• 2.706
Re:Cupcakes maken voor collega's
« Reactie #1 Gepost op: 27 januari 2011, 15:01:49 »
Niet echt een antwoord, maar als je er eentje van siliconen aanschaft moet je zorgen dat het een glimmende is. Ik heb diverse vormen van niet-glimmende siliconen, en die moet je alsnog invetten.

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #2 Gepost op: 27 januari 2011, 15:27:43 »
De lol van siliconen is dat het zo lekker makkelijk loslaat, inderdaad, zoals Wombat zegt, maar dat is helemaal geen probleem als je van die papieren vormpjes gebruikt, en ik vind gebak uit een metalen vorm beter lukken, de vorm wordt heter, dus je krijgt een iets minder bleek resultaat.
This is between me and the vegetable!

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #3 Gepost op: 27 januari 2011, 15:56:16 »
Ben ik met je eens. En een ander nadeel van siliconen is dat het smaak vasthoudt. Als je papieren vormpjes gebruikt is dat geen probleem, maar anders kunnen je baksels aan de buitenkant naar afwasmiddel gaan smaken. Heb ik trouwens niet eens alleen bij mezelf ervaren, maar ook bij baksels van anderen. Misschien ben ik overgevoelig, dat kan.

Offline haantje

• 5.068
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #4 Gepost op: 27 januari 2011, 18:44:36 »
Ik heb vrij recent een siliconen muffinvorm bij de Action gekocht en die werkt perfect. Hij bestaat uit 16 holtes en was te groot voor mijn oventje, dus ik hem doormidden geknipt.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #5 Gepost op: 27 januari 2011, 20:04:53 »
Ik gebruik voor cupcakes altijd een metalen vorm en doe daar dan papiertjes in. Ik vet niets in. Zonder vorm blijven mijn papiertjes niet mooi staan en worden plat of lopen uit. Cake is namelijk een beslag en dat is vloeibaar.
Ik heb ook siliconen vormen voor cupcakes, maar die gebruik ik om kattenvoer in porties in te vriezen  ;D Dat gaat perfect, want als het is ingevroren, kan je makkelijk de muffins voor Ot er uit halen omdat siliconen zo lekker meeveert.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline renske

• 809
    • Zoetekauwen
« Reactie #6 Gepost op: 27 januari 2011, 20:33:47 »
http://www.vegancupcakerecipes.com/

Als ik cakejes maak zonder muffinvorm dan zakken ze altijd uit, dus ik vind zo'n vorm wel erg fijn.

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #7 Gepost op: 27 januari 2011, 20:50:36 »
Ik wil binnenkort gaan trakteren op mijn werk, het liefst zou ik cupcakes willen bakken.  :hungry: Wie heeft er een een lekker (veganistisch!) recept dat niet kan mislukken?

Blijven cupcakes trouwens ook goed van vorm als je ze niet in zo'n cupcake-houder bakt? Ik bedoel zo'n anti-aanbakding of zo'n siliconending. (Uiteraard ga ik wel van die papieren cupjes gebruiken.) En als ik wel zo'n cupcake-houder wil aanschaffen, welke kan ik dan het beste nemen, zo eentje van metaal of die van siliconen?

Eens met de vorige twee reacties: bakvorm gebruiken! Een vriendin van me heeft een siliconenvorm maar daarvan lopen de randen recht omhoog ipv een beetje schuin naar buiten. Dat wil je echt niet, want daarvan gaan je papieren vormpjes kreuken. Ik heb zelf vier metalen vormen, die gaan prima.
Verder staan de beste recepten in Vegan cupcakes take over the world van Isa Chandra Moskowitz en Terry Hope Romero! Op hun site vind ik trouwens maar één cupcakerecept.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Schanulleke

« Reactie #8 Gepost op: 30 januari 2011, 17:09:35 »
Dank voor jullie reacties. Ik heb uiteindelijk een muffin-bakblik gekocht en ben nu al het hele weekend druk aan het bakken. ;D

http://www.vegancupcakerecipes.com/

Die site had ik ook al ontdekt. Staan zeker dingen op die het proberen waard zijn, maar tot mijn grote verbazing zag ik ook een recept met melk en ei staan. ??? (Kan het betreffende recept zo snel niet vinden. Zal zo nog eens even kijken.) Uiteindelijk heb ik een recept gebruikt dat op de site van Vegan Peace stond: hier. Officieel is het geen cupcake-recept maar een recept voor een cake, maar cupcakes zijn uiteindelijk mini-cakejes, dus ik heb het erop gewaagd. Het resultaat was heel lekker en is inmiddels ook door vrienden goedgekeurd. Het enige probleem is dat ze maar heel weinig gerezen zijn. Ik heb de baking soda + baking powder + flour vervangen door zelfrijzend bakmeel. Misschien dat het daaraan ligt. Weet iemand een oplossing? Ze zijn zo lekker, maar zien er zo plat uit...

Offline dorinka

• 741
« Reactie #9 Gepost op: 30 januari 2011, 17:23:05 »
extra bakpoeder toevoegen?
Zo.

Schanulleke

« Reactie #10 Gepost op: 30 januari 2011, 17:39:34 »
Bedoel je dan het Nederlandse bakpoeder (= combi van natriumbicarbonaat + dinatriumfosfaat) of het Amerikaanse bakpoeder (= natriumbicarbonaat + wijnsteenzuur)? Ik raak daar altijd zo van in de war... :-\

En weet iemand of Backin bakpoeder van dr. Oetker vegan is? Volgens de site bestaat Backin bakpoeder uit natriumbicarbonaat (E500ii) en dinatriumfosfaat (E450i). Ik heb een lijst met E-nummers die mogelijk van dierlijke herkomst zijn. E500 en E450 staan er niet op, maar waar staan die i's voor die erachter staan?

Offline RvO

• 286
« Reactie #11 Gepost op: 30 januari 2011, 18:20:04 »
.... E500 en E450 staan er niet op, maar waar staan die i's voor die erachter staan?
Korte info hier: http://www.food-info.net/nl/e/e500.htm
E450 staat ook op die site.

Volgens mij komt het er op neer dat het om verschillen de zouten gaat, waarin natrium en carbonaat(E500) resp. natrium en fosfaat (E450) in verschillende verhoudingen voorkomen.

« Reactie #12 Gepost op: 30 januari 2011, 18:22:24 »
Die i staat voor een specifieke vorm van E450. Kennelijk duidt E450 een groep verwante maar niet-gelijke stoffen aan. Ik wist eigenlijk ook niet dat die mogelijkheid bestond, ik meende ook altijd dat een e-nummer een vast gespecificeerd goedje aanduidde.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Schanulleke

« Reactie #13 Gepost op: 30 januari 2011, 18:45:13 »
.... E500 en E450 staan er niet op, maar waar staan die i's voor die erachter staan?

Goede, duidelijke site is dat. Er staat bij dieetbeperkingen heel duidelijk aangegeven of een E-nummer geschikt is voor vegetariers en veganisten. Dank voor de link.

Offline Fynnya

• 432
« Reactie #14 Gepost op: 30 januari 2011, 18:52:33 »

Goede, duidelijke site is dat. Er staat bij dieetbeperkingen heel duidelijk aangegeven of een E-nummer geschikt is voor vegetariers en veganisten.
Op het eerste gezicht lijkt het een heel handige website voor vegetariërs en veganisten, maar als je het goed bekijkt valt het helaas heel erg tegen. Zo zijn ze inconsequent (als je onder de lijst met álle e-nummers kijkt, noemen ze sommige e-nummers dierlijk, terwijl die niet in hun losse lijstje met dierlijke e-nummers staan) en kijken ze alleen naar wat er ín het e-nummer zit en niet naar hulpstoffen (als er melk gebruikt is voor het produceren, maar de melk uiteindelijk niet meer aanwezig is, noemen zij het veganistisch). En de website is ook nog redelijk verouderd, er staan e-nummers op die niet meer bestaan.

Offline RvO

• 286
« Reactie #15 Gepost op: 30 januari 2011, 19:46:30 »
Goede, duidelijke site is dat. Er staat bij dieetbeperkingen heel duidelijk aangegeven of een E-nummer geschikt is voor vegetariers en veganisten.
Op het eerste gezicht lijkt het een heel handige website voor vegetariërs en veganisten, maar als je het goed bekijkt valt het helaas heel erg tegen.....
Jammer  >:(
Ik had een positieve indruk van deze site. Hooguit dat ze duidelijk redeneren vanuit de traditionele wetenschap. Weinig aandacht voor alternatieve en nieuwe ontwikkelingen. Maar ik ben geen voedingswetenschapper, dus echt beoordelen kan ik dat ook weer niet.

Kent iemand een beter alternatief?

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #16 Gepost op: 30 januari 2011, 21:26:10 »
Het enige probleem is dat ze maar heel weinig gerezen zijn. Ik heb de baking soda + baking powder + flour vervangen door zelfrijzend bakmeel. Misschien dat het daaraan ligt. Weet iemand een oplossing? Ze zijn zo lekker, maar zien er zo plat uit...

Is zelfrijzend bakmeel niet hetzelfde als bloem + bakpoeder? Dat betekent dat je dan nu het baksoda niet hebt vervangen. Cq het ei als je een gangbaar cakerecept in beschouwing neemt.
Je kunt dus de volgende keer bijvoorbeeld wél baksoda erin doen. Heel wat anders dan soda want juist zuur is azijn, deed dat niet ook iets met rijzen? (Ik gebruik het altijd in m'n brownies.) En sinaasappelsap heb ik ook wel eens gelezen, maar nooit geprobeerd (wellicht ook weer vanwege het zuur en dat dat bubbeltjes maakt). Banaan wordt ook wel als eivervanger in cake gebruikt maar ik weet niet of dat nu echt invloed op het rijzen heeft.
Ik las dit allemaal op Vegatopia, dus je moet vast zelf ook deze tips kunnen vinden... Ehm, dat dacht ik althans; ik kan het niet meer terugvinden... Maar wellicht heb je iets aan het topic Bakken zonder eieren.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Gabs

• 796
« Reactie #17 Gepost op: 01 februari 2011, 14:21:20 »
Het enige probleem is dat ze maar heel weinig gerezen zijn. Ik heb de baking soda + baking powder + flour vervangen door zelfrijzend bakmeel. Misschien dat het daaraan ligt. Weet iemand een oplossing? Ze zijn zo lekker, maar zien er zo plat uit...

Misschien langer mixen tot het beslag luchtiger is...

Schanulleke

« Reactie #18 Gepost op: 01 februari 2011, 21:48:15 »
Ik heb een nieuwe lading cupcakes gebakken aan de hand van dit recept. In het recept wordt niet alleen zelfrijzend bakmeel gebruikt, maar ook nog wijnsteenbakpoeder. Dat laatste had ik toevallig nog in huis, dus het was een mooie gelegenheid om uit te testen of mijn cupcakes er beter door zouden gaan rijzen. Het resultaat was in ieder geval al beter dan bij mijn eerdere cupcakes, al zijn het nog steeds geen mega-cupcakes. (De smaak was prima, trouwens. Ook belangrijk natuurlijk. ;D)

Calimero, waar koop jij je baking soda?

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #19 Gepost op: 01 februari 2011, 22:45:57 »
Ik ben geen Calimero, maar ik koop een doosje bij de Chinese toko. Je kan er ook je huis mee soppen en bij Dun Yong (A'dam) staat het zo bij de schoonmaaktoestanden.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy