Vegatopia Forum

Wat eten jullie met kerst?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Wat eten jullie met kerst?
« Reactie #20 Gepost op: 24 december 2010, 14:01:41 »
T. staat al de halve dag bij zijn moeder te koken. Voor vanavond, met vrienden, maakt hij pizza. Voor Tweede Kerstdag onder andere vegatarische "Shepherd's Pie" en tiramisu. Maar dat is lang niet alles, volgens mij krijgen we belachelijk lekker eten dan.

Morgen uit eten met mijn ouders. Altijd weer een belevenis :)

Hanneke

Re:Wat eten jullie met kerst?
« Reactie #21 Gepost op: 25 december 2010, 14:23:35 »
Eerste kerstdag champignonsoep en dan stampot zuurkool.

tweede kerstdag boerenkool stampot met gebakken soyabrokjes.

Heel gemakkelijk dus maar kan ook want ik ben alleen. En...tevreden!  ;)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat eten jullie met kerst?
« Reactie #22 Gepost op: 25 december 2010, 15:20:06 »
Hier wordt er weinig gegeten, want griep.

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat eten jullie met kerst?
« Reactie #23 Gepost op: 25 december 2010, 15:29:48 »
Hier wordt er weinig gegeten, want griep.
:pet: Beterschap!

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat eten jullie met kerst?
« Reactie #24 Gepost op: 25 december 2010, 15:59:19 »
owh get hizzi! *knuffel*
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.570
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Wat eten jullie met kerst?
« Reactie #25 Gepost op: 25 december 2010, 16:58:22 »
Na K.'s voorstelling komen minimaal één maximaal drie collega's langs voor een kerstetentje. Dat is natuurlijk een beetje moeilijk vooruit te plannen, dus ik zal ook tussendoor nog wat in de keuken staan (open keuken, dus helemaal niet erg).

Voorafje: toastjes met selleriesalade
Soep: wortelsoep (met galangal, szechuan peper en venkelzaad)
Hoofdgerecht: rode kool met appeltjes (balsamico, gember, kruidnagel, anijszaad, kaneelstokje, suiker, zout), yoghurt-aardappelpuree, salade van zuurkool met wasabi-sesammosterd, bruine suiker en komijnzaad
Toe: afhankelijk van tijdstip, aantal mensen en stemming ofwel snel in elkaar te fabriceren apple-crumble, danwel simpel k&k chocoladepudding of misschien gewoon een pot Ostfriesentee met wat steranijs
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat eten jullie met kerst?
« Reactie #26 Gepost op: 25 december 2010, 22:43:29 »
Hier wordt er weinig gegeten, want griep.

Het ging later vandaag gelukkg al weer iets beter en dus at ik wat aardappels van de aardappelmix (3 soorten aardappels) van AH en zo'n kant-en-klaar taartje met pastinaak en cantherellen, ook van hen. Het taartje was wel aardig.
Verder nog eigengemaakte stoofpeertjes die ik laatst had ingevroren.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.570
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Wat eten jullie met kerst?
« Reactie #27 Gepost op: 26 december 2010, 01:20:54 »
Na K.'s voorstelling komen minimaal één maximaal drie collega's langs voor een kerstetentje. Dat is natuurlijk een beetje moeilijk vooruit te plannen, dus ik zal ook tussendoor nog wat in de keuken staan (open keuken, dus helemaal niet erg).

Voorafje: toastjes met selleriesalade
Soep: wortelsoep (met galangal, szechuan peper en venkelzaad)
Hoofdgerecht: rode kool met appeltjes (balsamico, gember, kruidnagel, anijszaad, kaneelstokje, suiker, zout), yoghurt-aardappelpuree, salade van zuurkool met wasabi-sesammosterd, bruine suiker en komijnzaad
Toe: afhankelijk van tijdstip, aantal mensen en stemming ofwel snel in elkaar te fabriceren apple-crumble, danwel simpel k&k chocoladepudding of misschien gewoon een pot Ostfriesentee met wat steranijs
Was bijzonder lekker, traditioneel en door de specerijen toch zeer verrassend. En het toetje werd inderdaad een pot Ostfriesentee met steranijs, erbij het een en ander aan door onze gast (we hadden uiteindelijk slechts één gast) zelfgebakken koekjes.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat eten jullie met kerst?
« Reactie #28 Gepost op: 26 december 2010, 08:32:40 »
Hier wordt er weinig gegeten, want griep.

Het ging later vandaag gelukkig al weer iets beter
  :D
J. had gisteren migraine en had geen zin in eten en ik voelde me ook niet jofel dus hebben we maar een diepvriespizza gedeeld.  :( Vandaag hebben we allerlei kerstverplichtingen dus morgen eten we caesar salad, pastinaaksoep (Good Food), ui-camembert taartje (Good Food) en en een aspergegerechtje uit de oven (uit de kerstallerhande). Ik ben morgenmiddag vrij dus dan ga ik dan wel kokkerellen.  :)

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Wat eten jullie met kerst?
« Reactie #29 Gepost op: 26 december 2010, 20:31:41 »
En ik ben ook benieuwd naar wat voor Dim Sum hapjes jullie gaan maken. Als je maar niet aan zo'n gekke radijzencroissant gaat beginnen.

Nee, geen radijzencroissant.
Een soort bapao's (die wat te zoet en ongerezen waren) met een leuke vulling met shii-takes, gember, lente-ui en sojasaus, van die doorzichtige knoedeltjes (dat is rottig verwerkbaar deeg zeg!) met gebakken shanghai-paksoi, waterkastanje, knoflook en golden hoe-heet-die-sojasaus-ook-al-weer, kimchipannekoekjes, scherpzure soep (met gedroogde en verse paddestoelen, doperwtjes en ei, net zoals bij A-fusion), loempiaatjes waar in de sesamolie in vergeten was maar waar wel glasnoedels, wortel, lente-ui en koriander inzaten en ook nog een mislukte poging het bapao-deeg met een eidooier te vullen (maar tegen de tijd dat het broodje gaar was, was het ei ook hardgekookt...)

Leuk!
« Laatst bewerkt op: 26 december 2010, 20:34:00 door Maartje! »
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Wat eten jullie met kerst?
« Reactie #30 Gepost op: 27 december 2010, 20:25:56 »
En ik ben ook benieuwd naar wat voor Dim Sum hapjes jullie gaan maken. Als je maar niet aan zo'n gekke radijzencroissant gaat beginnen.

Een soort bapao's (die wat te zoet en ongerezen waren) met een leuke vulling met shii-takes, gember, lente-ui en sojasaus, van die doorzichtige knoedeltjes (dat is rottig verwerkbaar deeg zeg!) met gebakken shanghai-paksoi, waterkastanje, knoflook en golden hoe-heet-die-sojasaus-ook-al-weer, kimchipannekoekjes, scherpzure soep (met gedroogde en verse paddestoelen, doperwtjes en ei, net zoals bij A-fusion), loempiaatjes waar in de sesamolie in vergeten was maar waar wel glasnoedels, wortel, lente-ui en koriander inzaten en ook nog een mislukte poging het bapao-deeg met een eidooier te vullen (maar tegen de tijd dat het broodje gaar was, was het ei ook hardgekookt...)

Wauw! Met wat voor deeg maak je die doorzichtige knoedeltjes?
En die soep, hoe krijg je die goed? Bij mij wordt ie altijd te gevuld en mwah.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Wat eten jullie met kerst?
« Reactie #31 Gepost op: 28 december 2010, 10:43:31 »
Die knoedeltjes gingen met iets gruwelijks dat tarwezetmeel heet (en dat vooral gruwelijk is als je, net als ik, kippenvel krijgt bij het idee aan maizena of dat soort heel fijn gemalen dingen en perzikvelletjes enzo). Gelukkig maakte L die.
De scherpzure soep heb ik opgeschreven (maar niet bij de hand), daar kom ik nog op terug.
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Wat eten jullie met kerst?
« Reactie #32 Gepost op: 29 december 2010, 10:33:33 »
Die knoedeltjes gingen met iets gruwelijks dat tarwezetmeel heet (en dat vooral gruwelijk is als je, net als ik, kippenvel krijgt bij het idee aan maizena of dat soort heel fijn gemalen dingen en perzikvelletjes enzo). Gelukkig maakte L die.
De scherpzure soep heb ik opgeschreven (maar niet bij de hand), daar kom ik nog op terug.

Aha, ik dacht dat die knoedeltjes met een soort rijstpapierdeeg gingen, eigenlijk nooit over nagedacht.
Spannend, de scherpzure soep!
,,,,فلافل