Vegatopia Forum

Poll

Wat vind je van kant-en-klare maaltijden?

Een zegen, ik zou verhongeren zonder
Zo af en toe toch wel heel makkelijk
Blegh! Niet in mijn huis!

kant-en-klaar

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
kant-en-klaar
« Gepost op: 07 december 2010, 22:11:55 »
Rosanne Hertzberger komt er in het NRC openlijk voor uit: zij houdt van kant-en-klaarmaaltijden.
Niks geen ellenlang gedoe met verse groentes snijden en sausjes from scratch maken, maar gewoon je diner nuken in de magnetron. Nog veel lekkerder ook:


"... Mijn voorkeur voor kant-­en-­klaar voedsel is logisch. Drie van de vier avonden wil ik helemaal geen dertig minuten besteden aan een fantastische, verse maaltijd. Net zoals ik het maken van mijn kleding heb uitbesteed aan Hennes&Mauritz en voor het doen van de was een wasmachine heb aangeschaft, wens ik zo min mogelijk te koken. Ik vind het een ronduit vervelende klus..."

(lees hier het hele stuk: http://www.foodlog.nl/images/uploads/NRC_HBlad_4_12_10_Rosanne_Hertzberger.pdf)


Janneke Vreugdenhil vindt 30 minuten koken geen tijdverspilling. Haar reactie is hier te lezen:
http://www.foodlog.nl/cafe/bericht/30_minuten_koken_is_geen_tijdverspilling/#comment69701


Wat vinden jullie van kant-en-klaar?
Overdrijven al die smaakgoeroe's dat die maaltijden niet te eten zijn? Zijn zij gewoon culinaire snobs die zich beter voelen dan een ander? Of moeten al die gemakszuchtigen gewoon een trap onder hun kont hebben en beter voor zichzelf en hun gezin zorgen?
« Laatst bewerkt op: 07 december 2010, 22:19:59 door Hizikigrrrl »

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kant-en-klaar: vooruitgang of drama?
« Reactie #1 Gepost op: 07 december 2010, 22:25:40 »
Af en toe een pakje gebruiken of een zak voorgesneden groente vind ikzelf niet zo erg. Gemak dient de mens immers en zoals ze schrijft: het is op dat moment of een zak voorgesneden Italiaanse roerbakgroente met een zakje macaronisaus of een kant en klare pizza.
Aan puree uit een zakje heb ik mij in geen jaren gewaagd en de laatste keer was vermoedelijk tijdens een kampeervakantie. Aardappels schillen vind ik eerlijk gezegd altijd wel een aardig werkje.
Verder doe ik graag aan nuttig koken gedurende de werkweek, dus dat het koken iets oplevert wat de volgende dag nog een keer opgewarmd kan worden. Uiterst effectief!
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Kant-en-klaar: vooruitgang of drama?
« Reactie #2 Gepost op: 07 december 2010, 22:40:16 »
Ik vind pakjes eten meestal ook bleurgh. Maar de mensen die zeggen dat het hun huis niet binnenkomt, hebben niet net een werkweek van gemiddeld 12 uur per dag met nog een paar wachten extra achter de rug...
En je hebt ook pakjes en pakjes, natuurlijk. Een volledig gemaakte maaltijd is nog iets anders als bijvoorbeeld verse voorgesneden groentjes.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kant-en-klaar: vooruitgang of drama?
« Reactie #3 Gepost op: 07 december 2010, 23:05:46 »
Zoals janneke al aangeeft is er een verschil tussen voedsel tot je nemen en eten. Ik hou teveel van t laatste om alles kant en klaar te willen kopen. Maar soms is het wel erg gemakkelijk..
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kant-en-klaar: vooruitgang of drama?
« Reactie #4 Gepost op: 07 december 2010, 23:11:39 »
Over echt kant en klaar gesproken: vriendje eet twee keer per week een magnetronmaaltijd van AH, al jaren en hij krijgt het nog steeds prima weg. Gelukkig weet ie mijn kookkunsten nog altijd wat hoger te waarderen  ;D
Ik ben zelf meer van de minisoepjes en brood met gebakken ei/vegaburger als ik niet wil koken wegens moe.

Hoe lossen jullie dat op: moe, lange werkdag achter de rug en dan?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kant-en-klaar: vooruitgang of drama?
« Reactie #5 Gepost op: 07 december 2010, 23:15:26 »
Iets simpels als pasta-pesto een linzentomatensoepje, snelle curry of een zelfgemaakte diepvriesmaaltijd van toen ik wel tijd had of toch maar een x een pizzaatje.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re:Kant-en-klaar: vooruitgang of drama?
« Reactie #6 Gepost op: 07 december 2010, 23:19:56 »
Meeste K&K maaltijden vind ik te zout, te zoet, te weinig groenten, vaak te vet en daardoor smaakt alles steeds meer hetzelfde.

Natuurlijk ben ik ook wel pragmatisch, een deel van de ingrediënten koop ik K&K. Dus wel bouillonblokjes (maar met minder zout), tomaten(puree), sambal, kerrie e.d., groenten in potjes ('noodvoorraad'), droge pasta (toch nog best wel veel nu ik het zo opschrijf  :-[).

Ook op foodlog loopt een discussie nav dit artikel (http://www.foodlog.nl/cafe/bericht/30_minuten_koken_is_geen_tijdverspilling/).

Hoe lossen jullie dat op: moe, lange werkdag achter de rug en dan?
Zelfgemaakte K&K uit de diepvries.
Voorgesneden  groente of groente uit potje en dan iets simpels (pasta, chili sin carne, stevig omelet).
Oh ja: ook wel regelmatig soepje van "De Kleinste Soepfabriek".
« Laatst bewerkt op: 07 december 2010, 23:29:55 door RvO »

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Kant-en-klaar: vooruitgang of drama?
« Reactie #7 Gepost op: 07 december 2010, 23:49:59 »
Maar eh, 30 minuten? Je kan toch ook verse groente gebruiken en toch niet (veel) meer dan vijf minuten (netto) kwijt zijn voor een complete maaltijd?

Maar er zijn best lekkere kant-en-klaar-maaltijden.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kant-en-klaar: vooruitgang of drama?
« Reactie #8 Gepost op: 08 december 2010, 00:01:07 »
Vertel, Poek, je maakt me nieuwsgierig...
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Kant-en-klaar: vooruitgang of drama?
« Reactie #9 Gepost op: 08 december 2010, 00:05:07 »
Ik mag geen echte kant en klaarmaltijd, maar ik koop wel zoveel mogelijk groenten voorgesneden. Rijst eet ik meestal ook van die 1 minuut in de magnetron dingen, tenzij ik de rijst in iets wil koken.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Kant-en-klaar: vooruitgang of drama?
« Reactie #10 Gepost op: 08 december 2010, 00:15:40 »
Vertel, Poek, je maakt me nieuwsgierig...

Waarnaar eigenlijk?

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.570
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Kant-en-klaar: vooruitgang of drama?
« Reactie #11 Gepost op: 08 december 2010, 01:25:32 »
Vertel, Poek, je maakt me nieuwsgierig...
Waarnaar eigenlijk?
Hoe jij in vijf minuten een maaltijd from scratch in elkaar plugt, dunkt me.
Gemüse ist mein Fleisch

Aiko

Re:Kant-en-klaar: vooruitgang of drama?
« Reactie #12 Gepost op: 08 december 2010, 01:32:24 »
Vertel, Poek, je maakt me nieuwsgierig...
Waarnaar eigenlijk?
Hoe jij in vijf minuten een maaltijd from scratch in elkaar plugt, dunkt me.

Mij lukt het in een paar minuten voorbereiden en tien minuten koken dat vooral bestaat uit wachten. Het werk zelf kan ik in minder dan vijf minuten. Je kunt nu eenmaal erg snel en makkelijk erg lekkere soep maken met meer dan genoeg groenten erin verwerkt. En die heb je zo in blokjes gehakt. Terwijl de pan met water en in stukken gesneden groenten (eventueel naar smaak aangevuld met rijst, linzen, pasta, sojabrokken of ander spul voor de extra vulling en smaak) rustig pruttelt kan je alvast de stoel voor de televisie opwarmen en een glaasje drinken om die paar minuten honger nog even te overleven.

Praktisch, snel, lekker, makkelijk, en gezond (nouja, als je niet de gewoonte hebt overal room doorheen te gooien... En zeker als je een voorraadje verschillende groenten hebt in je koelkast waar je wisselend uit kiest om in stukken te snijden en in een pan te mieteren, en rustig aanvult als je eens bij een winkel bent).

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Kant-en-klaar: vooruitgang of drama?
« Reactie #13 Gepost op: 08 december 2010, 07:24:37 »
Kant en klaar is af en toe gewoon lekker makkelijk. Zo simpel is het. En niet alle kant en klaar is echt heel vies. Ik eet wel eens een stoommaaltijd van de AH, vind ik op zich voor een keertje best weg te krijgen, maar ik vind het gewoon te weinig. Dan ben je echt gedwongen er twee te nemen, of nog een groot toetje. Ik eet ze trouwens nooit als ik thuis eet omdat ik geen magnetron heb.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Kant-en-klaar: vooruitgang of drama?
« Reactie #14 Gepost op: 08 december 2010, 10:15:59 »
Wat Aiko zegt, alleen dan met wokken. Als je dat doet tijdens dingen die je toch al doet (internetten, tv-kijken), dan ben je netto maar een minuut of vijf kwijt.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Kant-en-klaar: vooruitgang of drama?
« Reactie #15 Gepost op: 08 december 2010, 10:28:40 »
Kun jij internetten tijdens het wokken? TV-kijken lukt me nog wel, maar internetten vind ik lastiger.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Kant-en-klaar: vooruitgang of drama?
« Reactie #16 Gepost op: 08 december 2010, 10:55:08 »
Eh ja, en ik snap het probleem niet?!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Kant-en-klaar: vooruitgang of drama?
« Reactie #17 Gepost op: 08 december 2010, 11:44:06 »
Wombat heeft misschien geen enorme touchscreen naast het fornuis hangen, noch een mobiel om mee te internetten gedurende het wokken...
En je laptop te dicht bij je eten houden geeft zooi, zo blijft een mens soepspetters van het toetsenbord vegen...
This is between me and the vegetable!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Kant-en-klaar: vooruitgang of drama?
« Reactie #18 Gepost op: 08 december 2010, 11:52:18 »
En om de vraag te beantwoorden: je hebt het alleen over kant-en-klaar maaltijden. Die eet ik nooit. Omdat ze te vies en te weinig zijn. Denk ik, want eigenlijk eet ik ze dus nooit.
Alhoewel, ik schrok wel eens een diepvriespizza naar binnen, maar daar krijg ik altijd spijt van: of er zitten nog bevroren dingen op, of je brandt gigantisch je mond omdat het kreng zo loeiheet is. Want als ik haast of honger heb, heb ik dus niet het geduld om na het bakken nog een keer tien minuten te gaan zitten wachten tot mijn eten op eettemperatuur is.

Heel soms eet ik klare soep bij de lunch, en ik gebruik bouillonblokjes en dat soort halffabrikaten, en satésaus uit een zakje (maar Selly noemt dat pindapoeder en doet of het niet k&k is).
This is between me and the vegetable!

Re:Kant-en-klaar: vooruitgang of drama?
« Reactie #19 Gepost op: 08 december 2010, 11:54:04 »
En je laptop te dicht bij je eten houden geeft zooi, zo blijft een mens soepspetters van het toetsenbord vegen...

Of onbedoelde lettervermicelli uit de soep vissen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner