Naast snobistisch gedrag, zondig ik ook weleens aan kant-en-klaar. Omdat het makkelijk is. Als het even kan maak ik liever zelf een bakje om mee te slepen, maar dat kan niet altijd. Van huis uit meegekregen overigens, werkende alleenstaande moeder met een flinke vriezer. Zelf heb ik ook een apart diepvriesje, bespaart niet alleen centjes maar is ook handig als ik in de lappenmand zat (moet je wel die bakjes open kunnen krijgen
). Makkelijk ook wel als je voor de hobby de markt afstruint en bepakt en bezakt thuiskomt (training;)) met een berg eten dat verwerkt moet worden (ja, ik nodig ook weleens vrienden uit om te komen eten hoor). Dan heb je altijd wel wat te kiezen. Jammer dat invriezen niet jofel voor de textuur is, maar dat is zo'n magnetronbakje ook niet natuurlijk. Sowieso, magnetron is eigenlijk alleen voor erg luie momenten of als ik haast heb. En pappadums trouwens.
Half-fabs gebruik ik ook, daar ontkom ik met mijn liefde voor een goed gevulde voorraadkast en de wat creatievere maaltijd op het werk (met weinig tot geen keukenmogelijkheden) niet aan. Gedroogde pasta, tomatenpasta, couscous, bouillonblokjes, noodles, kruidenmengsels (al dan niet zelf gemaakt) en kruidenolien. En krieltjes. From scratch is lekkerder, maar het is zo makkelijk. Schijfjes en zeker dobbelsteentjes smaken me lang niet zo lekker als die nepkrieltjes. Zelfs al weet ik dat het eerst gewone grote piepers waren. Pappadums heb ik ook graag op voorraad, snel klaar.
Natuurlijk ben ik wel kieskeurig op k&k gebied. Stiekem houd ik van die goedkope margaritha's in zwarte doos. Om de zoveel tijd verandert de receptuur. Ze hebben er twee en eentje heeft mijn voorkeur. Nog sneuer is dat ik 'm net niet helemaal gaar het lekkerst vind. Dr Oetker 4 kazenpizza is een van de weinige waar ik de 'blauwe' kaas niet erg vind. En die Casa di Mama kaaspizza. Alleen eet ik het eigenlijk niet meer, ivm nare associatie. Maar daar kom ik nog wel over heen. De liefde voor panpizza's zal ik wel nooit gaan begrijpen denk ik.
K&k pasta's vind ik vaak naar, vies zoete tomatensaus en melige kaassaus. Maar die wollige 'beschamel' vind ik dan wel weer wat hebben.
Voorgesneden groenten zijn makkelijk, maar wat Koekje zegt, het is onhandig om alles in een zak te doen met verschillende kooktijden voor optimaal gebruik. Soms proef je dat ze al aan het achteruit gaan zijn (zompige paprika, scherpe prei, vocht in het zakje). In de winkel ruik ik het soms door de verpakking heen. Sla vind ik wel handig, maar die lijkt wat droog te worden. Nu zit er sowieso niet enorm veel smaak aan ijsbergsla (of moet ik dringend eens een bio nemen?), dus daar vind ik het niet zo erg. De rest snijd ik zelf doorgaans. Of het moet om die bakjes gaan, maar die zijn ongewassen en dus niet k&k.
Die magnetronrijst gebruik ik alleen als we gaan barbeknoeien tijdens het festivalkamperen. Ik ben te verwend op rijstgebied, dus die kook ik verder altijd zelf.
Van de k&k salades ben ik niet echt kapot, de dressings vind ik doorgaans echt dramatisch vies. Scheelt ook dat de buurman verderop voor ietsje meer geld een heerlijke verse salade voor mijn neus bereidt tot diep in de nacht indien nodig. De soepen probeer ik al niet eens meer, al wil ik die van de Soepfabriek nog weleens proberen. Oh ja, cup-a-soup en aanverwanten doe ik nog weleens, voornamelijk vanuit nostalgisch oogpunt en als makkelijke maaltijd om de boterham in te soppen.
De sushi van AH vond ik niet zo eigenlijk.
Ijs, stukken goedkoper nu jarenlang Italiaans ijs mijn smaak verpest heeft. B&J en Haagendasz hebben wel lekkere smaken, maar de rest hoef ik eigenlijk al niet meer. Een cornetto op zijn tijd. De Magnum Intense in het bakje vind ik echter wel een gemis.
Oh ja, ik heb een zwak voor Poptarts. Die in Nederland schofterig dure chemische broodroosterpakketjes met van dat fijne glazuur.
De echte narigheden op k&k vind ik dan toch het zoutgehalte, die verdikkingsmiddelen en de ellenlange ingredientenlijstjes met dingen waar ik me uberhaupt het nut van afvraag. En dat de verpakking wel magnetronbestendig is, maar niet voor de oven en je dus weer over moet gaan hevelen. Mixdrankjes, ook jammer.