Ik plan eigenlijk niet zo vooruit. Ik doe ongeveer twee keer per week boodschappen bij de supermarkt en koop de groenten waar ik zin in heb, die er lekker uitzien of in de aanbieding zijn. Dat zijn vaak de groenten die in het seizoen zijn (al verkoopt de Duitse Netto het hele jaar door ook Nederlandse of Spaanse tomaten en paprika's, die volgens Hizikigrrrl ook in november of december vrij klimaatneutraal zijn). Gevaarlijk zijn bezoekjes aan de Turk, waar ik vaak net iets te veel wilde spinazie of ananas-in-de-aanbieding koop.
Aardappelen, pasta, rijst, couscous, bulgur heb ik altijd wel in huis. Vaak heb ik wel een paar gerechten in mijn hoofd die ik wil maken, maar soms loopt het dan toch anders. Bladgroente koop ik wel gericht, de rest blijft meestal wel wat langer goed.
Deze week staat in ieder geval bietenrisotto in de planning - de rode biet bij de Turk kon ik niet laten liggen. De overbuurvrouw wilde me morgen haar laatste oogst snijbiet geven (kan ze eindelijk de potten opruimen - geruild tegen de ananas-in-de-aanbieding van afgelopen zaterdag
).
Gemiddeld twee keer per week eten we 'restverwerking': spruitjes moeten op, restje venkel over, de wortel wordt slap, bedenk maar iets. Lasagne of stoofpotjes zijn daarvoor ideaal. Ik gooi bijna nooit iets weg.