Ik maak altijd een weekmenu.
Om 2 redenen:
1) Ik zit aan een vrij strak budget.
2) Ik kan ontzettend denken, malen, nog meer denken, treuzelen en weifelen over wat ik in godsnaam moet eten (er is zoveel lekkers) dat dit me een hoop gedraal in de supermarkt bespaart.
Ik verzin gewoon voor een week te eten, doe op 1 dag grote boodschappen zodat ik alles daarvoor in huis heb, en slechts een enkele keer moet ik toch een tweede keer de deur uit omdat ik toch iets niet heb, of had ingeschat dat ik er langer mee deed. Brood of beleg bijvoorbeeld.
Meestal resulteert dit in de eerste dagen verse groenten, daarna diepvries. Of ik gooi de zakjes voorgesneden mix-groenten (voor pasta's en soepen enzo) meteen in de diepvries, zodat ik niet op de datum hoef te letten en gerust nog kan wisselen in de week, naar gelang waar ik op een dag toch meer trek in heb ineens.
Een enkele keer komt het voor dat ik ineens zin heb in totaal iets anders, en dat ga ik dan ook maar gewoon halen. Soms haal ik tussendoor nog een lekker broodje voor de lunch bij een Turkse bakker ofzo.
Ik ga ook graag naar de markt. En verder shop ik bij AH, Jumbo, en Aldi. (in die volgorde, maar niet op dezelfde dag, gewoon wat uitkomt)
Ik heb gelukkig sinds een half jaar een grote koelkast met een grote vriezer, en daar past lekker veel in, vergeleken met het tafelmodelletje dat ik eerst had.
De bovenste vriezerla is voor de dieren. Daar zit al het vlees in voor de katten. (Mijn katten eten rauw vlees). En de muizen voor de slang.
De middelste la is mijn groente en fruit la, ook weleens ijs, bladerdeeg, en what not.
De onderste la is voor brood.
Verder heb ik altijd wel peulvruchten, granen, bloem/meel, pasta, rijst, kruiden, flesjes sojasaus, azijn, gembersiroop, knoflook, uien etc. op voorraad.