Ik moet zeggen dat ik de eerste keer witte cheddar ook wel wennen vond, terwijl ik echt wel weet dat cheddar van zichzelf echt niet oranje is. Scones met bruine aardbeienjam vind ik ook minder aantrekkelijk dan met rode. Ik denk dat dit toch de associatie is van vers = rood, zo ziet het er ook uit als ik zelf verse jam maak namelijk.
Ik eet toch wel net zo goed met mijn ogen als mijn mijn mond, merk ik vaak. Gooien jullie wel eens iets in een gerecht om de kleur op te halen? Als ik zelf een vegan kaassaus maak voor bij taco's, dan doe ik er regelmatig een mespuntje kurkuma door, een beetje voor de smaak maar vooral voor de kleur, anders ziet het er net uit als een bloempapje. Zo doe ik ook altijd iets zuurs bij de rode kool, dan wordt het in plaats van donkerpaars ineens echte rode-kool-kleur, een slag lichter. Als ik iets met appel maak, besprenkel ik het altijd met wat citroensap zodat de appel mooi wit blijft. Ik vind een witlofsalade met geraspte appel die helemaal bruin is geworden niet uitnodigend om te eten. Ik voeg dus eigenhandig en uit vrije wil E330 toe aan mijn salade omdat ik het "zuurtje" lekker vind maar vooral ook omdat het er frisser uitziet. Als ik uiensoep maak, bak ik de uien even stevig aan voor ik ze zachtjes verder laat fruiten, omdat ze dan wat caramelliseren, ook weer om twee redenen, de smaak wordt dieper door het caramelliseren en de soep krijgt de mooie lichtbruine kleur die voor mij bij uiensoep hoort. Wat ik dus niet doe (en de voedingsindustrie wel) is een lepel suiker laten caramelliseren en die door de soep roeren. Als ik wel eens een "makkelijke" uiensoep maak, en de uien wat korter fruit, is de smaak nog gewoon goed, maar ik vind het uiterlijk dan toch minder.