Vegatopia Forum

Prei!

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Prei!
« Gepost op: 13 oktober 2010, 22:27:59 »
Jullie weten al wel dat het a.s. vrijdag nationale preidag is he?
Gaan jullie ook een recept met prei eten? Gestoofd, uit de oven in een taart, als tempura, iets anders?
,,,,فلافل

Offline karl

  • *****
  • 6.349
  • Geslacht: Man
Re:As vrijdag preidag!
« Reactie #1 Gepost op: 13 oktober 2010, 22:42:09 »
Vorige zaterdag zag ik bij de Preuverie in Hasselt een groot bord staan met de aankondiging van een crisismenu: hoofdgerecht was preistoemp (stamppot) met scharreleieren.
Dat had ik nog nooit op een restaurantkaart gelezen en het klonk heel appetijtelijk. Want eigenlijk vind ik goede ouderwetse stoemp toch veel lekkerder dan rijst.

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re:As vrijdag preidag!
« Reactie #2 Gepost op: 14 oktober 2010, 06:54:50 »
Nee, dat wist ik niet. Waarschijnlijk eet ik even snel iets tussendoor, kleine kans dat dat iets met prei wordt.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline chinoiseries

  • ***
  • 247
  • Geslacht: Vrouw
    • Always cooking up something
Re:As vrijdag preidag!
« Reactie #3 Gepost op: 14 oktober 2010, 07:39:56 »
Nope, hier ook een verrassing. Ik heb nog wel prei in de koelkast, maar omdat we laat in de middag, vroeg in de avond nog naar Zeeland moeten, wordt het misschien weer een frietje onderweg ::)

Re:As vrijdag preidag!
« Reactie #4 Gepost op: 14 oktober 2010, 08:26:17 »
Maar de preidag is een voorlichtingsdag voor preitelers, niet om prei te eten.
(Het doet me een beetje denken aan dat fantatische verhaal over de Oomdag van Donald Duck en de neefjes.)
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:As vrijdag preidag!
« Reactie #5 Gepost op: 14 oktober 2010, 13:13:51 »
Maar hebben jullie favoriete preirecepten? Die stamppot klinkt wel lekker, maar wat zou de bedoeling met de eieren zijn? Dit vind ik ook lekker http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/10949-prei-uit-de-oven-voor-1
,,,,فلافل

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:As vrijdag preidag!
« Reactie #6 Gepost op: 14 oktober 2010, 13:36:02 »
Ik vind het erg lekker om de prei te smoren. Dan wordt hij niet te nat maar wel lekker warm. erbij dan aardappeltjes uit de oven en vaak iets van salade
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline karl

  • *****
  • 6.349
  • Geslacht: Man
Re:As vrijdag preidag!
« Reactie #7 Gepost op: 14 oktober 2010, 14:25:24 »
Maar hebben jullie favoriete preirecepten? Die stamppot klinkt wel lekker, maar wat zou de bedoeling met de eieren zijn? Dit vind ik ook lekker http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/10949-prei-uit-de-oven-voor-1

Voor de hand liggend en wat mij betreft lekker: hard gekookte eieren deels in stukjes pletten en met de stamppot vermengen, enkele schijfjes of halfjes op de stamppot ter garnering.
Roerei op de stamppot kan ook.
Voor de stamppot vind ik een recept van aardappelen en prei samen 20 minuten koken, maar ook één waarbij de prei apart tien minuten wordt gestoofd en dan bij de stamppot gevoegd. Dat laatste lijkt me meer knapperige en smaakvollere prei op te leveren. Ook wordt er van (wijn)azijn of aceto in de stamppot gesproken, lijkt me wel een frisse toets te geven.

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re:As vrijdag preidag!
« Reactie #8 Gepost op: 14 oktober 2010, 15:33:56 »
Ik heb wel eens preinestjes gemaakt. De prei overlangs doorsnijden, dan in de lengte in dunne repen. Even gaar stomen. Dan door een beslag van bloem, eieren, zout en eventueel wat kruiden halen. Met een vork wat van de prei oprollen tot een nestje,  in een pan met wat olie/boter aan een kant bruin bakken.

Wat ik ook vaker doe is bij stamppot boerenkool een gedeelte van de boerenkool vervangen door prei die ik in (soja)melk gekookt heb.
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:As vrijdag preidag!
« Reactie #9 Gepost op: 14 oktober 2010, 16:19:22 »
Ik hou niet van prei; tot snot gekookte is 1 van de jeugdtrauma's. Maar ik gebruik wel vaker lente-ui, da's toch familie.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:As vrijdag preidag!
« Reactie #10 Gepost op: 14 oktober 2010, 16:32:25 »
Vorige zaterdag zag ik bij de Preuverie in Hasselt een groot bord staan met de aankondiging van een crisismenu: hoofdgerecht was preistoemp (stamppot) met scharreleieren.
Dat had ik nog nooit op een restaurantkaart gelezen en het klonk heel appetijtelijk. Want eigenlijk vind ik goede ouderwetse stoemp toch veel lekkerder dan rijst.
Daar heb ik ook wel zin in, maar hoeveel kostte dat dan? 1,5 euro ofzo?

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:As vrijdag preidag!
« Reactie #11 Gepost op: 15 oktober 2010, 10:56:26 »
Jullie weten al wel dat het a.s. vrijdag nationale preidag is he?
Nederland of België?

Ik vind vrijdag preidag overigens een geweldige benaming! :D

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:As vrijdag preidag!
« Reactie #12 Gepost op: 15 oktober 2010, 12:50:59 »
Net vandaag vergeet ik dan de prei op de markt - grr...

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:As vrijdag preidag!
« Reactie #13 Gepost op: 15 oktober 2010, 12:52:11 »
Dat is toevallig ik wist het niet eens! Ik was al van plan om vanavond prei te gaan eten, namelijk venkel-preisoep ;D
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:As vrijdag preidag!
« Reactie #14 Gepost op: 15 oktober 2010, 12:57:14 »
Ik krijg trek in preitaart! Het wordt iets anders vanavond.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:As vrijdag preidag!
« Reactie #15 Gepost op: 15 oktober 2010, 17:28:24 »
Geldt prei door de roerbakgroente ook? Of wordt de prei dan juist weer ondergewaardeerd?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Jacqueline

  • ***
  • 309
  • Geslacht: Vrouw
    • Lifecoach
Re:As vrijdag preidag!
« Reactie #16 Gepost op: 15 oktober 2010, 18:24:43 »
Ik maak nogal eens een hartige preitaart. Dit heb je nodig voor een flinke preitaart (in grote quichevorm):
1 blok gerookte tofu (kleine dobbelsteentjes snijden)
ca. 600 gram gesneden prei
ca 1,5 theelepel kerriepoeder
ca. 1 theelepel knoflookpoeder
evt peper en zout 'naar smaak'
150 gram geraspte belegen kaas
3 eieren
bladerdeeg voor het bekleden van je quichvorm
olie om in te bakken

Bak de blokjes gerookte tofu in de olie. Doe de prei erdoor samen met de knoflook- en kerriepoeder en paar minuten meebakken. Van het vuur halen. Eieren loskloppen en samen met de kaas door de prei/tofu mengen. Evt op smaak maken met peper en zout. Alles in de bakvorm en in voorverwarmde oven (240 gr) nog 20 minuten bakken.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:As vrijdag preidag!
« Reactie #17 Gepost op: 16 oktober 2010, 20:52:15 »
Jullie weten al wel dat het a.s. vrijdag nationale preidag is he?
Nederland of België?
Ik zou denken Wales ;)
En damn, dat ik dat nou net gemist heb.

Toen ik nog jong en onschuldig arm was at ik wel eens preistamppot, lekker met zoute pinda's erbij. Waarom nu eigenlijk niet meer?
This is between me and the vegetable!

Offline karl

  • *****
  • 6.349
  • Geslacht: Man
Re:As vrijdag preidag!
« Reactie #18 Gepost op: 16 oktober 2010, 21:15:22 »
Jullie weten al wel dat het a.s. vrijdag nationale preidag is he?
Nederland of België?
Ik zou denken Wales ;)
En damn, dat ik dat nou net gemist heb.

Toen ik nog jong en onschuldig arm was at ik wel eens preistamppot, lekker met zoute pinda's erbij. Waarom nu eigenlijk niet meer?

Je zegt het zelf, omdat je wat minder jong en niet meer arm bent. Ik zou nog eens doen alsof, dat is avontuurlijker.
Ik heb nog een oud boekje met kook-colums van Ben de Cocq, die graag bij Grietje ging eten als de poen op was.
Kool, andijvie, ajuin enzo. Als ze geld had kookte ze altijd hetzelfde.

Offline karl

  • *****
  • 6.349
  • Geslacht: Man
Re:As vrijdag preidag!
« Reactie #19 Gepost op: 16 oktober 2010, 21:20:23 »
Vorige zaterdag zag ik bij de Preuverie in Hasselt een groot bord staan met de aankondiging van een crisismenu: hoofdgerecht was preistoemp (stamppot) met scharreleieren.
Dat had ik nog nooit op een restaurantkaart gelezen en het klonk heel appetijtelijk. Want eigenlijk vind ik goede ouderwetse stoemp toch veel lekkerder dan rijst.
Daar heb ik ook wel zin in, maar hoeveel kostte dat dan? 1,5 euro ofzo?
Als je het zelf klaarmaakt wel, maar de chef en de aardige vrouw des huizes moeten ook leven. Nee, ik heb het niet nauwlettend bestudeerd, omdat ik er toch niet kon gaan eten, die avond. Maar ik vond het een mooie aankondiging. Ga er, van Hasselt zijnde, toch eens de kaart bestuderen, we vinden het een aangename plek met vele keuzemogelijkheden, vriendelijke bediening en redelijke prijzen.