Vegatopia Forum

Italiaanse recepten

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Anya

  • ****
  • 737
  • Geslacht: Vrouw
Italiaanse recepten
« Gepost op: 16 november 2005, 21:12:18 »
Ik ben op zoek naar een paar Italiaanse klassiekers, dus heeft iemand een goed recept voor:

  • Arabbiata
  • Dat pastagerecht met sperziebonen, aardappelen en pesto (waarvan ik de naam niet weet)

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Italiaanse recepten
« Reactie #1 Gepost op: 16 november 2005, 21:54:47 »

Dat pastagerecht met sperziebonen, aardappelen en pesto

Oh die is lekker. En makkelijk, ook voor veel personen, hoewel ik niet zeker weet of je dezelfde bedoelt.

Voor elke persoon 100 g pasta (penne is het best). Die gaar koken in flink wat zout.
Voor elke persoon 100 g haricot verts of anders sperciebonen. In tweeen hakken, beetgaar koken.
Voor elke persoon 1 kleine geschilde gare aardappel, liefst een beetje een lekkere aardappel. Die in hele kleine blokjes hakken.
Voor elke persoon 2 el pesto. Het liefst versgemaakte, of anders de beste die je kan krijgen.
Voor elke persoon 1 el Parmenzaanse kaas, liefst versgeraspt van een blokje.

Zodra de pasta gaar is die afgieten en alle andere ingredienten er door mikken. Even 3 minuten doorwarmen en dan serveren. Verse peper erover malen.

De volgende dag ook nog lekker. Ook goed in te vriezen.
« Laatst bewerkt op: 16 november 2005, 21:56:28 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Italiaanse recepten
« Reactie #2 Gepost op: 16 november 2005, 21:59:37 »

Dat pastagerecht met sperziebonen, aardappelen en pesto

Oh die is lekker. En makkelijk, ook voor veel personen, hoewel ik niet zeker weet of je dezelfde bedoelt.

Voor elke persoon 100 g pasta (penne is het best). Die gaar koken in flink wat zout.
Voor elke persoon 100 g haricot verts of anders sperciebonen. In tweeen hakken, beetgaar koken.
Voor elke persoon 1 kleine geschilde gare aardappel, liefst een beetje een lekkere aardappel. Die in hele kleine blokjes hakken.
Voor elke persoon 2 el pesto. Het liefst versgemaakte, of anders de beste die je kan krijgen.
Voor elke persoon 1 el Parmenzaanse kaas, liefst versgeraspt van een blokje.

Zodra de pasta gaar is die afgieten en alle andere ingredienten er door mikken. Even 3 minuten doorwarmen en dan serveren. Verse peper erover malen.

De volgende dag ook nog lekker. Ook goed in te vriezen.
Ook in een veganistische versie goed te makken.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Italiaanse recepten
« Reactie #3 Gepost op: 16 november 2005, 22:01:54 »
Ook in een veganistische versie goed te makken.

Ja! Dan moet je wel ff opletten als je kant en klare pesto hebt want daar zit vaak kaas in.
« Laatst bewerkt op: 16 november 2005, 22:02:19 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Anya

  • ****
  • 737
  • Geslacht: Vrouw
Re:Italiaanse recepten
« Reactie #4 Gepost op: 17 november 2005, 19:14:32 »
Oh die is lekker. En makkelijk, ook voor veel personen, hoewel ik niet zeker weet of je dezelfde bedoelt.

Bedankt Selly, dat is 'm. :)

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Italiaanse recepten
« Reactie #5 Gepost op: 17 november 2005, 19:14:45 »
Hee, dat ken ik niet.
Pasta en aardappels samen vind ik maar gek, ben het ook nog nooit tegengekomen in mijn Italiaanse kookboeken.

Was je op zoek naar nog meer klassiekers?
« Laatst bewerkt op: 17 november 2005, 19:15:15 door Annemieke »

Offline Anya

  • ****
  • 737
  • Geslacht: Vrouw
Re:Italiaanse recepten
« Reactie #6 Gepost op: 17 november 2005, 19:16:41 »
Was je op zoek naar nog meer klassiekers?

Dat mag altijd, want Italiaans eten = :kwijl:

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Italiaanse recepten
« Reactie #7 Gepost op: 17 november 2005, 19:19:57 »
Als toetje vind ik panforte erg lekker. Dat is een soort grote koek van noten, gedroogde zuidvruchten en honing.

En venkelrisotto is  :kwijl:

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Italiaanse recepten
« Reactie #8 Gepost op: 17 november 2005, 20:31:01 »
Pasta en aardappels samen vind ik maar gek, ben het ook nog nooit tegengekomen in mijn Italiaanse kookboeken.

Ik geloof dat het een recept uit Genua is.
,,,,فلافل

Offline Sæna

  • ***
  • 294
Re:Italiaanse recepten
« Reactie #9 Gepost op: 18 november 2005, 11:07:33 »
Dat is heel goed mogelijk, want daar doen ze sperziebonen in de pesto Genovese.

Leuk om hier te snuffelen. Ik wou dat ik kon bestellen ...
« Laatst bewerkt op: 18 november 2005, 11:14:20 door Sæna »

Offline Sven

  • *****
  • 3.903
  • Geslacht: Man
Re:Italiaanse recepten
« Reactie #10 Gepost op: 18 november 2005, 11:25:33 »
Ik ben op zoek naar een paar Italiaanse klassiekers, dus heeft iemand een goed recept voor:

  • Arabbiata

Klik hier eens
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Sæna

  • ***
  • 294
Re:Italiaanse recepten
« Reactie #11 Gepost op: 18 november 2005, 11:38:35 »
Arrabiata is niets minder en niets meer (more is less) dan een eenvoudige tomatensaus met knoflook en rode peper. De (goede) smaak wordt bepaald door de kwaliteit van de tomaten, en de hoeveelheid knoflook en peper.
Een heerlijk recept is van verse rijpe (!) pomodori (2 kg, inkruisen, 15 seconden in kokend water, ontvellen en in blokjes aanfruiten met 4 eetlepels olijfolie op niet te heet, middelhoog vuur ), rode/roze knoflook (4 grote tenen, pas op het laatst uit de knoflookpers erin doen, als de saus nog 5 minuten moet) en peperoncino (1 theelepel gedroogd produkt), zeezout naar smaak (liever (1 of) 2 Italiaanse groentenbouillonblokken voor soep (brodo).
Wat er eventueel ook nog wel in kan, is een eetlepel gedroogde oregano (halverwege mee laten pruttelen).
Saus laten inkoken tot gewenste dikte, proeven en een eventueel scherp zuurtje temperen met een eetlepel rietsuiker (in principe niet nodig bij rijpe tomaten, maar zijn ze iets minder rijp dan zijn ze ook zuurder). Buon appetito!




Offline Anya

  • ****
  • 737
  • Geslacht: Vrouw
Re:Italiaanse recepten
« Reactie #12 Gepost op: 20 november 2005, 15:53:35 »
Als iemand nog een goed recept weet voor tomatenbruschetta of minestrone...

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Italiaanse recepten
« Reactie #13 Gepost op: 20 november 2005, 16:57:33 »
Dit is trouwens een geweldig lekker Italiaans recept. En dat terwijl er pijnboompitten in zitten.

Saffraanpasta met sperzieboontjes
500 g penne
300 g haricot verts/sperzieboontjes, zonder puntjes en in drieën gesneden
400 ml slagroom
0,10 g saffraan (2 Silvo zakjes)
100 g pijnboompitten
scheutje olie om in te bakken
zout, peper

Rooster de pijnboompitten in een koekenpan zonder olie op een hoog vuur, roer ze goed om want anders branden ze aan. Verhit in een koekenpan wat olie, voeg de sperziebonen en pijnboompitten toe, bak 10 minuten, voeg de room en saffraan toe, en laat te room ongeveer 10 tot 15 minuten inkoken. Kook intussen de penne in veel zout gaar. Giet de penne af, en roer het room-groentemengsel erdoor.
,,,,فلافل

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Italiaanse recepten
« Reactie #14 Gepost op: 23 november 2005, 16:49:11 »
Als toetje vind ik panforte erg lekker. Dat is een soort grote koek van noten, gedroogde zuidvruchten en honing.

Recept?
Eet gezond & eet taartjes

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Italiaanse recepten
« Reactie #15 Gepost op: 23 november 2005, 17:32:07 »
Google?

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Italiaanse recepten
« Reactie #16 Gepost op: 25 november 2005, 15:55:24 »
Google?

Natuurlijk, maar ik dacht dat jij misschien een succesrecept in bezit had.
Eet gezond & eet taartjes

Offline Anya

  • ****
  • 737
  • Geslacht: Vrouw
Re:Italiaanse recepten
« Reactie #17 Gepost op: 13 december 2005, 14:16:32 »
Als ik via Google naar recepten voor panna cotta zoek, kom ik steeds gelatine tegen. Heeft iemand van jullie het al eens zonder gelatine (of agar agar, want daar ben ik eigenlijk niet zo handig mee, leidt tot klonters) gemaakt?

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Italiaanse recepten
« Reactie #18 Gepost op: 13 december 2005, 17:28:17 »
Als ik via Google naar recepten voor panna cotta zoek, kom ik steeds gelatine tegen. Heeft iemand van jullie het al eens zonder gelatine (of agar agar, want daar ben ik eigenlijk niet zo handig mee, leidt tot klonters) gemaakt?

Zie hier voor een goed recept met precieze verhouding agar agar. Neem agar agar poeder, geen staven of korrels, en erg goed roeren.
,,,,فلافل

Vegatopia

[Koken] Gevulde portobello op z'n Italiaans
« Reactie #19 Gepost op: 04 januari 2017, 13:00:39 »
Gevulde portobello op z'n Italiaans

Ze stonden op mijn lijstje om te maken met kerst, deze smaakvolle gevulde portobello’s. Maar ik was duidelijk niet de enige die iets met portobello's wilde doen tijdens het kerstdiner, want nergens waren ze nog te krijgen. Niet onder de naam portobello en ook niet onder hun alternatieve naam, 'XXL champignon'. Helaas… Gelukkig waren er wel oesterzwammen en dus ben ik overgestapt op oesterzwamkroketjes (dat recept komt een andere keer!). Ook erg lekker, maar wel ietsje meer werk!

Source: Gevulde portobello op z'n Italiaans