Vegatopia Forum

Tofuvellen?

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline philia

  • *
  • 9
Tofuvellen?
« Gepost op: 10 oktober 2010, 11:18:48 »
Hoi!

Ik heb wat zitten rondsnuffelen op het forum naar tofuvellen, maar vond helaas niet zo veel...
Ik ben heel erg benieuwd wat je precies met die vellen kunt doen, ofwel: hoe gebruik je ze?

Alvast bedankt!

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tofuvellen?
« Reactie #1 Gepost op: 10 oktober 2010, 12:04:31 »
Voor loempia's en dergelijke, op dezelfde manier als bijvoorbeeld rijstvellen?

Offline philia

  • *
  • 9
Re:Tofuvellen?
« Reactie #2 Gepost op: 10 oktober 2010, 12:17:35 »
Rijstvellen ken ik wel, maar daar heb je ook weer 2 soorten van: gewoon weken, vullen en opeten en de soort die je kunt frituren.
Waar vallen de tofuvellen dan onder?

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Tofuvellen?
« Reactie #3 Gepost op: 10 oktober 2010, 16:28:51 »
Je hebt harde en zachte. Welke heb je?
Van de zachte kun je bv dit maken http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/8674-vegetarische-pekingeend
,,,,فلافل

Offline philia

  • *
  • 9
Re:Tofuvellen?
« Reactie #4 Gepost op: 10 oktober 2010, 17:16:27 »
Ik heb harde tofuvellen.
Moet je die weer anders gebruiken dan zachte vellen? (dacht dat je ze gewoon kon weken en dan zachte vellen had... :-X)

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Tofuvellen?
« Reactie #5 Gepost op: 10 oktober 2010, 17:18:00 »
Ik heb harde tofuvellen.
Moet je die weer anders gebruiken dan zachte vellen? (dacht dat je ze gewoon kon weken en dan zachte vellen had... :-X)

Ja maar volgens mij zijn ze na weken toch stugger. Maar je kunt het natuurlijk proberen.
,,,,فلافل

Offline philia

  • *
  • 9
Re:Tofuvellen?
« Reactie #6 Gepost op: 11 oktober 2010, 10:56:00 »
Oke.

Maar, je moet ze dus in ieder geval koken? Of kun je ze ook bakken in de oven ofzo?

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Tofuvellen?
« Reactie #7 Gepost op: 11 oktober 2010, 12:41:17 »
Oke.

Maar, je moet ze dus in ieder geval koken? Of kun je ze ook bakken in de oven ofzo?

Koken? Ik bak de mijne in een koekenpan in wat olie.
Oven zal ook wel gaan hoewel je moet oppassen dat niet uitdroogt. Koken in een pan water lijkt me niet echt wat.
,,,,فلافل

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Tofuvellen?
« Reactie #8 Gepost op: 11 oktober 2010, 12:49:47 »
Ik weet niet of dat hetzelfde is, maar bij veggie restaurant Soy in Utrecht heb ik wel een paar keer een gerecht met sojavellen gegeten, en dat vind ik echt onwijs heerlijk!
Zij maken er een soort rolletjes van, losjes opgerold. Met zoete, een licht olieachtige tomatensaus en erwten. Dat smaakt er echt super bij.
Ik denk dat ik ook een keer ga proberen om zoiets ervan te maken.

Offline philia

  • *
  • 9
Re:Tofuvellen?
« Reactie #9 Gepost op: 12 oktober 2010, 19:42:12 »
bedankt voor de reacties:)

Ik ga gewoon wel wat uitproberen...hoop dat t wat lekkers wordt! :p
Verdere tips/recepten zijn natuurlijk altijd welkom:)

Sherida

Re:Tofuvellen?
« Reactie #10 Gepost op: 16 november 2010, 22:02:33 »
Ik gebruik de vellen om net-echt-kip en bacon te maken. Als je wilt kan ik je het recept wel geven, het is het enige dat helpt tegen de vleestrek die ik eens per zoveel maanden krijg

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tofuvellen?
« Reactie #11 Gepost op: 16 november 2010, 22:18:29 »
Hallo Sherida & welkom op het forum!
Dat recept klinkt interessant, zou je het hier willen plaatsen?

Sherida

Re:Tofuvellen?
« Reactie #12 Gepost op: 16 november 2010, 22:51:41 »
Dank je :) en natuurlijk:

Net-echt-kip variant 1

1 pak tofuvellen ( die lange strengen zijn nog beter vanwege het formaat en omdat ze niet zo snel versplinteren)
700 ml kokende bouillon van blokjes ( Je kunt elke smaak nemen, ik gebruik vega kippenbouillon en soms shitake)
1 ei of water om te paneren
bloem
kipkruiden

Doe de vellen/strengen in een lage ovenschaal en schenk de bouillon erover heen. Laat dit minimaal 15 minuten maar het liefst een uur weken. Knijp de vellen heel goed uit en leg ze op de snijplank. Neem een vel en rol het heel strak op( vouwen mag ook als je ze liever iets platter hebt). Rol er dan nieuw vel om heen en herhaal dit tot het pakketje zo dik is al je wilt.Het laatste vel rol je overdwars zodat het pakketje dicht zit. Maak nu de andere pakketjes. Vervolgens meng je de kipkruiden met de bloem. Neem een pakketje, haal het door het ei heen en daarna door de bloem. Doe dit 2 maal. Als alle pakketjes klaar zijn kun je ze bakken. Verhit olie in een pan en bak de nepkipjes rondom bruin. Door de laagjes structuur lijkt dit heel erg op kip en het is superlekker. Het buitenste vel heeft de smaak en bite van een kippenvelletje en de binnenkant is lekker mals.

Variant 2 is ongeveer gelijk maar heeft een binnenkant van gluten. Je kunt zelf seitan maken ( niet heel bevredigend tenzij je glutenmeel ergens kan halen, bij gewone bloem verdwijnt alle smaak van je marinade door het weken) of kopen maar een voordelige variant is mock chicken in blik. De blikjes kosten tussen de 1 en 2 euro bij de toko en smaken prima. Wel raad ik aan om een lekkere marinade te maken voor extra smaak. In dit geval worden de vellen alleen gebruikt voor het korstje. Je kunt meerdere stukjes per vel doen voor grote stukken maar als je de losse stukjes neemt in een vel doen ze het goed als nuggets

De bacon is mijn laatste uitvinding en is absoluut fantastisch. Hiervoor gebruik je de tofustrengen die je weekt in bouillon en dan goed uitknijpt. Vervolgens bestrooi je ze rijkelijk met baconsalt en bakt ze in de pan knapperig. Baconsalt vond ik een paar jaar geleden via Oprah en is een vegetarisch strooisel met de smaak van bacon. De mensen erachter hebben ook de beruchte baconnaisse gemaakt. Je kunt het online via hun website bestellen maar de verzendkosten zijn 12 dollar. Ik heb nu 3 verschillende smaken en ze zijn awesome.
Ik snap dat er veel vega's zijn die liever niets hebben dat naar vlees smaakt maar voor mensen zoals ik die eens in de zoveel tijd een drang krijgen die uitloopt tot een soort obsessie is het heel geschikt. En natuurlijk om vleesetende vrienden eens te verrassen

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Tofuvellen?
« Reactie #13 Gepost op: 28 januari 2011, 00:25:12 »
Spannend recept, en ik heb geloof ik nog ergens een zakje tokomeuk slingeren met tofuvellen erin waarvan ik maar niet wist wat ik ermee zou doen. Wat zou er zo ongeveer in kipkruiden gaan?
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tofuvellen?
« Reactie #14 Gepost op: 28 januari 2011, 12:08:58 »
Met name zout. Meestal verder wat gedroogde kruiden (peterselie ofzo) en kerrie/kurkuma, gemalen komijn, gemalen korianderzaad en paprikapoeder en wat peper. En dan niet de goede gedroogde kruiden, maar goedkope die weinig smaak hebben, daarom het zout en voorverpakt zakje kruiden. Ik zou gewoon zelf een lekker mengsel maken.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Schanulleke

Re:Tofuvellen?
« Reactie #15 Gepost op: 28 januari 2011, 14:47:39 »
700 ml kokende bouillon van blokjes ( Je kunt elke smaak nemen, ik gebruik vega kippenbouillon en soms shitake)

Waar koop je die vega kippenbouillon?

Chan Nguyen

Re:Tofuvellen?
« Reactie #16 Gepost op: 21 juni 2011, 10:38:34 »
Tofu vellen kunnen we best veel maaltijd ervan maken.

De Hardste soort gebruik ik veel als loempia vellen om te stomen of frituren.

De zachtst soort is ideal om Vegan ham te maken.
die kook je in grote pan met water in 10 minuten, dan afgieten in fijne zeef, tot water geheel uitgelekt is, voeg daarna zout, peper, sojasaus, sesameolie .... wat kruiden die we lekker vinden.
dan wikkel die in plasticfolie tot een rond vorm, en dan weer in alimiumfolie, kook die worst in kokende water voor  half uur, dan laat die tot geheel afgekoeld is, dan pas  snijden in plakken, daar mee maak ik allerlei borrel hapje, salades, als vleesvervangen.

Met zeewier maak het vegan ham extra lekker.

Voor jou had ik special oude post in 2008 gezocht. ik heb helaas geen tijd om te vertalen in Nederlands, met translate google gaat aardig.

http://vn.360plus.yahoo.com/channguyetkn1/article?mid=558


Succes

Offline philia

  • *
  • 9
Re:Tofuvellen?
« Reactie #17 Gepost op: 12 juli 2011, 15:28:35 »
Nog even wat ik er onder andere van gemaakt heb:p

Ik heb ze geweekt en toen gevuld met (gebakken) shii-take. Vervolgens licht gebakken/gefrituurd. Heerlijk! Echt een aanrader.

@channguyen Die vegaham lijkt ook heerlijk, die ga ik eens proberen!