Vegatopia Forum

Rondeeleieren

Offline Enelya

• **
  • 30
  • Geslacht: Vrouw
Rondeeleieren
« Gepost op: 13 september 2010, 19:59:40 »
Wat vinden jullie van de rondeeleieren? Beter of niet dan de biologische? De kippen heb volgens mij per kip minder ruimte, in totaal wel heel veel en aan iedere behoefte word voldaan...

Offline LelleL

• 3.652
Re:Rondeeleieren
« Reactie #1 Gepost op: 13 september 2010, 20:02:49 »
Volgens mij hebben ze het keurmerk scharrelei toch of toch vrije uitloop?
Ik hou het iig op biologische eieren. Dat lijkt me beter.

Offline Enelya

• **
  • 30
« Reactie #2 Gepost op: 13 september 2010, 20:14:54 »
Inderdaad, scharreleieren. Dat komt doordat ze zoveel minder ruimte hebben. Op de site staat dat kippen de ruimte bij biologische eieren helemaal niet nodig hebben. Op foto's zie je hele stukken ruimte leeg staan en heel veel kippen bij elkaar zitten. Dan lijkt het er toch op dat die site gelijk heeft? Het concept is gebaseerd op een universitaire studie naar kippenwelzijn.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #3 Gepost op: 13 september 2010, 20:19:20 »
Ik denk dat iedereen zelf wel kan inschatten dat alle beesten ruimte nodig hebben. Een of andere foto die laat zien dat ze met zn allen bij elkaar staan doet daar bij mij heel weinig aan af. Ik raak die dingen dus niet aan.

Kiwi

« Reactie #4 Gepost op: 13 september 2010, 20:26:17 »
Kippen die rondeeleieren leggen leven in een 'taartpunt' van een ronde stal, met nachthokken, een binnen- en buitenruimte (met fruitbomen), dus volgens gedragswetenschappers van de universiteit van Wageningen die een dergelijke stal hebben ontwikkeld hebben deze kippen net zo'n goed leven als biologische kippen. Ze zitten alleen met meer kippen per oppervlakte, daarom hebben de eieren code 2 (i.p.v. 1 of 0).
Er komt binnenkort een groot artikel over eieren in Leven (van de NVB).

Offline Enelya

• **
  • 30
« Reactie #5 Gepost op: 13 september 2010, 20:39:18 »
dus wat is jouw conclusie kiwi?

Kiwi

« Reactie #6 Gepost op: 13 september 2010, 20:44:24 »
Ik houd het (als ik al eieren eet) vooralsnog bij biologische eieren, maar ik denk dat die Rondeeleieren zeker niet verkeerd zijn. Beter dan scharrel- of vrije uitloopeieren in ieder geval.
Ik heb ze nog niet in een winkel gezien trouwens, die Rondeeleieren, maar dat komt vast omdat ze alleen bij AH te koop zijn (en ik daar niet veel kom).

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #7 Gepost op: 13 september 2010, 21:55:33 »
Als ik kijk naar mijn twee Hollandse krielhaantjes, die benutten echt de hele tuin. Zo op de gok is dat zeker 300 m2. De oprit komen ze niet af, al zaten ze laatst wel halverwege. 
Ik zou ook gaan voor biologisch.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline @rno

• 2.330
  • Geslacht: Man
« Reactie #8 Gepost op: 13 september 2010, 22:56:58 »
Het is gewoon weer nepperei.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #9 Gepost op: 13 september 2010, 23:01:46 »
Dat valt m.i. nog te bezien. Misschien zijn alle scharrelkippetjes wel dolblij met een rond(d)eelstal.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #10 Gepost op: 14 september 2010, 14:26:03 »
Ik heb laatst een doosje gekocht bij de AH en de eerste 2 in de puree voor de kroketten voor de meet gebruikt. Ik had van 1 ei een kapotte dooier, ik merkte het bij het splitsen. Ik heb echt wel vaker en succesvol eieren gesplitst (ik gebruik er zo'n dingetje voor), dus ik denk dat de dooier al kapot was in de schaal. De smaak heb ik niet helemaal goed kunnen beoordelen, want het zat in de puree natuurlijk, maar het leek wel iets beter dan gewone Euroshopper-scharreleieren. De kleur van de dooier was wel onnatuurlijk oranje, net zoals ordinaire scharreleieren. De kleur van biologische dooiers is veel lichter, dus ik ga er van uit dat Rondeelkippen eten hebben gekregen met extra kleurstof.
Hoe schattig het doosje er ook uitziet, ik ga de volgende keer weer voor gewone biologische of bijna-Demeter-eieren van de kippen van moeders.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #11 Gepost op: 14 september 2010, 17:47:41 »
bijna-Demeter-eieren van de kippen van moeders.
Dat is natuurlijk ver weg de beste keus  ;D

Offline Ray01

• **
  • 55
« Reactie #12 Gepost op: 14 september 2010, 21:54:03 »
a.s. donderdagavond is er een aflevering van de Keuringsdienst van Waarde over het houden van varkens in de vee-industrie en de biologische houderij.

In deze uitzending bekijken ze hoe het zit met het sterrensysteem van de Dierenbescherming.
(die sterren die b.v. ook op een doosje rondeeleieren te vinden zijn)

Donderdag 16 september, 20.25u, Ned 3.
Herhaling: maandag 20 september, 23.10u, Ned 3.

http://sites.rvu.nl/page/16949/nl

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #13 Gepost op: 14 september 2010, 22:12:28 »
Ik word altijd een beetje treurig van beestjes in de industrie, zelfs van biologisch gehouden beestjes. En ik heb dat zelfs als ik naar mijn twee volkomen nutteloze, gedumpte en soms best wel irritante haantjes.

Offline Ray01

• **
  • 55
« Reactie #14 Gepost op: 15 september 2010, 22:45:16 »
Ik word altijd een beetje treurig van beestjes in de industrie, zelfs van biologisch gehouden beestjes. En ik heb dat zelfs als ik naar mijn twee volkomen nutteloze, gedumpte en soms best wel irritante haantjes.

Ja, inderdaad.

Ik heb tijdje geleden een verhaal gelezen dat wetenschappers bezig zijn om vlees te laten groeien uit in labatoria gekweekte cellen.
Lijkt mij heel bizar, maar voor de verstokte vleeseters mischien een oplossing?  :)

« Reactie #15 Gepost op: 15 september 2010, 22:47:31 »
Lijkt mij heel bizar, maar voor de verstokte vleeseters mischien een oplossing?  :)

Oplossing waarvoor? Ik geloof niet die vleeseters een probleem hebben...
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #16 Gepost op: 15 september 2010, 22:59:54 »
Ik heb tijdje geleden een verhaal gelezen dat wetenschappers bezig zijn om vlees te laten groeien uit in labatoria gekweekte cellen.

Draadje is op kweek gezet: http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,11006.80.html
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Fynnya

• 432
« Reactie #17 Gepost op: 24 september 2010, 13:57:02 »
Op de website van het Voedingscentrum staat een vergelijking tussen verschillende soorten eieren, waar Rondeel ook bij zit: http://games.voedingscentrum.nl/tabellen/eitabel.html
Jammer dat biologisch-dynamisch er niet bij zit. Alsof biologisch het beste is dat er is...

Offline Enelya

• **
  • 30
« Reactie #18 Gepost op: 06 februari 2011, 14:55:22 »
Wat is er precies biologisch-dynamisch aan kippeneieren? De snavels worden er bij biologische kippen ook niet afgehaald, ze kunnen naar buiten en deze kunnen ook een stofbad nemen. Hebben biologisch-dynamische kippen meer ruimte?

« Reactie #19 Gepost op: 06 februari 2011, 15:12:45 »
Die zullen wel maïs gevoerd krijgen die bij volle maan is geoogst oid.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner