Hallo allemaal,
na heel lange tijd geleden ook weer terug op dit forum. Ja, ik was ooit hier ook wel eens actief op Vegatopia, maar door verhuizing en werk en andere zaken kwam de klad er een beetje in, en raakte uiteindelijk ook de logins kwijt van Vegatopia. Ik ben nu alles weer een beetje aan het herstellen. Nieuw account aangemaakt. En ik eet nog wel gewoon vegetarisch.
Ik schrijf dit bericht omdat ik donderdag de nieuwe Mc2burger van de Vegetarische Slager heb geproefd. Ik kreeg woensdag een mailtje binnen of ik zin had in het Centraal Museum in Utrecht de introductie mee te maken. Nou, ik heb hem geproefd en hij is echt heel lekker. Dat is een waardeoordeel, dat geef ik toe en ik realiseer me dat lezers hier misschien dit als een schaamteloze plug kunnen beschouwen. Okee, dat is het eigenlijk ook wel, maar ik heb geen zakelijk belang bij de Vegetarische Slager, dus ik schiet er zelf niks mee op. Ik ben zelf fotograaf, en verder niet zakelijk actief in vegetarische koken. Ik ben wel actief lid van de partij van de Dieren in Utrecht (bestuur) en ik vind dat een goed product als de Mc2burger onder de aandacht moet komen, als extra alternatief naast de al bestaande vleesvervangers.
Ik schreef het volgende over de Mc2burger op mijn blog.
"Tja. Wat kan ik zeggen van de mc2burger? Hij is sappig en mals, en bijzonder smakelijk. Hij is echt heel lekker, en ik zeg dit niet om de Vegetarische Slager naar de mond te praten. Ik heb de mc2burger geproefd en hij is subliem. Echt waar. Het is heel lang geleden dat ik een ‘echte’ hamburger heb gegeten (raar begrip trouwens, een Hamburger is een inwoner van Hamburg, en zo’n echte heb ik nog nooit gegeten), maar vroeger in de zwarte vleestijd, ruim 25 jaar geleden, at ik wel eens een echte hamburger en ik ken de smaak nog wel een beetje. De mc2burger overtreft die smaak met overmacht, naar mijn mening.
Het broodje schat ik ongeveer 8 cm hoog. Wat zit er in? In het broodje – is dat een sesambroodje? – vind ik rucolasla, tomaat, een soort van dressing, augurk en dan de mc2burger die qua uiterlijk niet van de rundvleesburger is te onderscheiden. De smaak is stevig, met een iets krokant korstje en een prima nasmaak. Het broodje ligt lekker in de hand, hoewel de inhoud er een beetje uit dreigt te vallen. Nog een pluspunt die me opviel: vette vingers heb je niet. Je krijgt wel vochtige vingers, maar je voelt geen vet. Vet lijkt nauwelijks van het broodje af te komen. Mijn vingers waren in elk geval na een paar minuten weer droog. Ik had ze wel afgeveegd, maar het probleem met vette vingers is dat ze, ook na afvegen toch een tijd behoorlijk vet en plakkerig blijven. Niets van dat alles met de mc2burger. De vingers droogden op en voelden schoon.
Bevalt de mc2burger? Nou en of. Ik was nogal onder de indruk van het eerste broodje. De eerste ja, want ik ging er heel onbescheiden op af op jacht naar een volgende om te proeven of de eerste geen toevaltreffer was. Nee, ook de tweede was net zo’n prijsnummer. En de overgebleven halve burger die ze anders zouden weggooien was ook al zo. De mc2burger is een winnaar. Een blijvertje, hoop ik. "
Foto's van de Mc2burger kan je zien op mijn weblog op http://tinyurl.com/cgcqmtq . Volgens mij kan je hier geen foto's plaatsen, als ik het goed herinner.
Groet,
Jan