Vegatopia Forum

De Vegetarische Slager

Offline Dennis23

• 228
  • Geslacht: Man
Re:De Vegetarische Slager
« Reactie #160 Gepost op: 26 november 2012, 15:23:47 »
Overheid kan daar meer geld vandaan halen door oa vleesaccijnzen, dus ik verwacht wel dat ze iets gaan doen.

Ik niet. In ieder geval niet via accijnzen.
Als ik iets verwacht is het meer in de lijn van het rechttrekken van subsidies e.d.

Citaat
Als er niets wordt gedaan, zullen ze in de toekomst veel geld mislopen door de effect van vlees.

Dat denk ik niet. Hoezo? Welk geld lopen 'ze' dan precies mis?

Daarom zei ik oa (onder andere)
Vlees moet ook bestraft worden, en subsidies is belonen voor het juiste. De overheid had wel ooit een plan voor accijnzen op vlees + hoge btw ervoor rekenen. Maar het is de laatste tijd stil over dit onderwerp bij de politiek.

Ze lopen inkomsten mis in de toekomst door de schade die vlees veroorzaakt, de schade is nu al groot. Er zijn meer redenen dan ik nu aangeef
-Er wordt te weinig voedsel geproduceerd, hierdoor is de kostprijs oa hoger. van graan bijvoorbeeld kan veel meer vega-producten worden geproduceerd worden dan vleesproducten, ongeveer 4-12x meer. Veel mensen hebben weinig te eten of kunnen moeilijk betalen. vleeseters moeten hiervoor bestraft worden
-Dierlijke producten hebben meer water nodig dan vega-producten. Als de trend zo doorgaat is er geen water genoeg. Dit zorgt voor de uitsterving vd mensheid, kinderen kunnen niet geboren worden of gezond leven in de toekomst.

Er zijn al paar artikelen die hierover spreken.

« Reactie #161 Gepost op: 26 november 2012, 16:02:22 »

Schade is toch echt iets anders dan misgelopen inkomsten.
Citaat
-Er wordt te weinig voedsel geproduceerd, hierdoor is de kostprijs oa hoger. van graan bijvoorbeeld kan veel meer vega-producten worden geproduceerd worden dan vleesproducten, ongeveer 4-12x meer. Veel mensen hebben weinig te eten of kunnen moeilijk betalen. vleeseters moeten hiervoor bestraft worden

Dat geeft zelfs niet eens een vermoeden om schade te verwachten (tenminste niet in Nederland).

Citaat
-Dierlijke producten hebben meer water nodig dan vega-producten. Als de trend zo doorgaat is er geen water genoeg. Dit zorgt voor de uitsterving vd mensheid, kinderen kunnen niet geboren worden of gezond leven in de toekomst.

Er is water genoeg (tenminste in Nederland). Ook verder kan ik daar weinig argumenten in zien, omdat juist in landen van droogte, mensen meer van vee en van vlees afhankelijk zijn. Omdat ze die plukjes gras nou eenmaal niet zelf kunnen eten.
Weinig reden om "bestraffing" (waarom gebruik je dat woord?) van overheidswege te verwachten.

Daarnaast zie je dat verduurzamen van de Nederlandse (of eigenlijk Europese) samenleving gewoon niet werkt, omdat het buitenland steevast wordt toegestaan te concurreren zonder gebonden te hoeven zijn aan de randvoorwaarden die Europa aan zichzelf stelt. Vrije markt en onbelemmerde handel. Of het nu om legbatterijen gaat die niet meer in EUropa geproduceerd mogen worden maar wel ingevoerd moeten kunnen worden, of om arbeidsomstandigheden in het verre Oosten die hier niet zijn toegestaan. Als het maar zo goedkoop mogelijk kan. Dat je je eigen economie op die manier kapot laat gaan, is kennelijk al te ver vooruit gedacht voor de politiek. Ik help je te dromen dat het qua vleesconsumptie minder zal worden, maar als het zover is ben ik bang dat dat alleen uit bittere (economische) noodzaak zal zijn, en geen dag eerder.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #162 Gepost op: 26 november 2012, 17:38:31 »
Wordt de dierenhouderij in NL niet juist overeind gehouden met allerlei subsidies? Ook vanuit de EU toch?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Dennis23

• 228
« Reactie #163 Gepost op: 26 november 2012, 20:01:12 »

Schade is toch echt iets anders dan misgelopen inkomsten.
Citaat

Dat geeft zelfs niet eens een vermoeden om schade te verwachten (tenminste niet in Nederland).

Citaat

Er is water genoeg (tenminste in Nederland). Ook verder kan ik daar weinig argumenten in zien, omdat juist in landen van droogte, mensen meer van vee en van vlees afhankelijk zijn. Omdat ze die plukjes gras nou eenmaal niet zelf kunnen eten.
Weinig reden om "bestraffing" (waarom gebruik je dat woord?) van overheidswege te verwachten.

Daarnaast zie je dat verduurzamen van de Nederlandse (of eigenlijk Europese) samenleving gewoon niet werkt, omdat het buitenland steevast wordt toegestaan te concurreren zonder gebonden te hoeven zijn aan de randvoorwaarden die Europa aan zichzelf stelt. Vrije markt en onbelemmerde handel. Of het nu om legbatterijen gaat die niet meer in EUropa geproduceerd mogen worden maar wel ingevoerd moeten kunnen worden, of om arbeidsomstandigheden in het verre Oosten die hier niet zijn toegestaan. Als het maar zo goedkoop mogelijk kan. Dat je je eigen economie op die manier kapot laat gaan, is kennelijk al te ver vooruit gedacht voor de politiek. Ik help je te dromen dat het qua vleesconsumptie minder zal worden, maar als het zover is ben ik bang dat dat alleen uit bittere (economische) noodzaak zal zijn, en geen dag eerder.

Voedselbanken bestaan in NL, het is niet alleen in buitenland. Nederland mag wel er beter voor staan, maar wil niet zeggen dat dit voor iedereen geld. Ik weet dat er meer redenen eraan gekoppeld zijn waarom er voedselbanken zijn. Maar de voedselprijzen konden lager zijn, er zijn minder schaalvoordelen vanwege te lage productie, dit komt doordat de vleesindustie veel ingrediënten gebruiken waarvoor eigenlijk meer vega-producten geproduceerd kunnen worden. De voedsel dat geproduceerd kon worden kan niet worden geconsumeerd worden door mensen die het nodig hebben.

Het gaat om de toekomst dat er water te kort komt, door de groei van de bevolking op Aarde + als vlees nog steeds zo wordt geconsumeerd. Dierlijke productie heeft meer water nodig dan vegaproductie. Het gaat niet alleen om dat dieren water drinken, maar tijdens de productie wordt ook water gebruikt.

Alles moet immers in stappen te worden ondernomen voordat er echt verandering in gebracht kan worden. Dit is planeet Aarde het gaat altijd om geld, dus daarom weet ik dat de overheid ooit nog accijnzen etc gaat invoeren, om meer inkomsten te genereren.

Bovendien de voedsel dat niet geproduceerd wordt, maar wel kon geproduceerd worden als er meer vega was: dit kon naar landen verstuurd worden waar het nodig is.

Wij gaan het zeker nog wel meemaken het begin van de belangrijkste verandering in de geschiedenis. Het gebeurd al gedeeltelijk:
-Er is een universiteit ergens in NL of Engeland geloof ik, die 1 dag per week alleen vega eten verkoopt in de kantine
-In Zwitserland worden de schnitzel verkleint, is door overheid geregeld, en Zwitserland spoort mensen teminste nog aan om 1 dag per week vega te eten.
-In Los Angelos of ergens anders in Amerika, worden mensen ook aangespoord om 1 dag per week vega te eten.

Offline Dennis23

• 228
« Reactie #164 Gepost op: 26 november 2012, 20:03:12 »
Wordt de dierenhouderij in NL niet juist overeind gehouden met allerlei subsidies? Ook vanuit de EU toch?

Verschilt per land. maar als we op NL laten. Alleen als ze voldoen aan de wetgeving en voorwaarden. Ik weet die regels niet uit mijn hoofd. Eentje is de kippen moeten voldoende ruimte hebben en niet in kleine kooien. Vooral over de verzorging/dierenwelzijn gaat het.

Offline Dennis23

• 228
« Reactie #165 Gepost op: 26 november 2012, 20:15:45 »
Wij zijn de nieuwe generatie van de planeet. Het is onze taak om ervoor te zorgen dat er nog steeds een goede wereld is om te leven. Zo dat onze kinderen, de kinderen van onze kinderen, kunnen leven zonder zorgen. Meeste mensen weten niet eens over de schade die vlees opleverd, het is meer dan dierenlevens.

Het mag nu een droom zijn, maar het gaat gebeuren. Elke persoon die vega word is er 1 mooi meegenomen.

Daarom wil ik ook een eigen zaak opzetten in de toekomst. Ik begin weliswaar klein. Immers het bedrijf steeds meer gegroeid is, dan kan ik meer voor de wereld betekenen. Ik moet helaas eerst mijn studie afmaken en een beetje geld sparen ervoor en mijn ondernemingsplan verder afmaken/optimaliseren/verbeteren etc. Het worden denk ik 2 plannen, 1e het begingedeelte, 2e overige plannen voor toekomst.

Helaas gaat de plannen pas over ongeveer 5 jaar uitgevoerd worden, tenzij ik de lotto win :) . Dit herrinnert me wel dat ik ooit bijna de lotto had gewonnen.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #166 Gepost op: 26 november 2012, 20:17:00 »
Mijn opa zat er ook altijd net één cijfertje naast...

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.161
    • fatalefem
« Reactie #167 Gepost op: 26 november 2012, 21:04:55 »
Voedselbanken bestaan in NL, het is niet alleen in buitenland. Nederland mag wel er beter voor staan, maar wil niet zeggen dat dit voor iedereen geld. Ik weet dat er meer redenen eraan gekoppeld zijn waarom er voedselbanken zijn. Maar de voedselprijzen konden lager zijn, er zijn minder schaalvoordelen vanwege te lage productie, dit komt doordat de vleesindustie veel ingrediënten gebruiken waarvoor eigenlijk meer vega-producten geproduceerd kunnen worden. De voedsel dat geproduceerd kon worden kan niet worden geconsumeerd worden door mensen die het nodig hebben.
[/quote]
Ik dacht dat de voedselprijzen in Nederland en West-Europa al behoorlijk laag waren. En er wordt in Nederland al enorm gebruik gemaakt van schaalvoordelen, juist voor de productie van vlees bijvoorbeeld (maar ook voor groenten, hoe dacht je anders dat AH landelijk dezelfde groenten in de aanbieding kan doen?).

Gevoelsmatig vind ik juist dat er minder intensieve landbouw en veeteelt moet worden bedreven, voor zover mogelijk.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #168 Gepost op: 27 november 2012, 09:15:59 »
Waarom worden de voedselbanken er hier bij gehaald ???

65% van onze landbouwgrond zou door de melkveehouderij in gebruik zijn. Dat lijkt me relatief hoog, terwijl een flink aantal dieren niet eens meer buiten komt.
Het wordt in ieder geval een spannende tijd, aangezien er een en ander op de schop gaat. O.a. het melkquotum en het mestbeleid.

De subsidies zijn bedoelt om beter te kunnen produceren, dat gaat niet alleen over dieren welzijn. Het zou nogal tegenstrijdig zijn om accijnzen te gaan heffen over een goed wat al gesubsidieerd tot stand komt. In deze economische tijden is het tornen aan de prijs van een goed wat voor veel mensen toch een graadmeter is voor welzijn niet zo slim zijn. Ik zie hier niets gebeuren voorlopig, omdat de politiek daar de handen niet aan wil branden denk ik. Het zou denk ik wel geinig zijn als vlees voor de daadwerkelijke kostprijs beschikbaar komt, maar realistisch is dit niet.
Daarnaast heeft Slog@n ook een sterk punt dat buiten de EU er voor een lagere kostprijs geproduceerd kan worden. Ook met overheidssteun er nog bij. Daar kunnen we in Nl niet tegen op, zelfs al zouden we dat willen.

Fem geeft aan gevoelsmatig minder intensieve landbouw en veeteelt te willen, maar ook dit lijkt me niet haalbaar. Nederland produceert relatief veel en is afhankelijk van export. Wat betreft zuivel staan we in de top 5 en in voorgaande jaren was Nl de 2e producent van uien na India. (Dit jaar zou er minder ui geproduceerd zijn trouwens).

En waar vleesvervangers qua grondstoffen effectiever te produceren lijkt, vraag ik me wel af in hoeverre dit milieuvriendelijk geproduceerd wordt. Er staan ook hier vaak lange ingredientlijsten op, het wordt verpakt in plastic en het wordt lang niet altijd in Nl gemaakt. Is het wel zo milieuvriendelijk als we denken cq hopen?

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #169 Gepost op: 29 december 2012, 14:02:09 »
Zojuist vega-kipkerriesalade gekocht bij Jumbo. Werd volgens de meneer van de kassa héél veel verkocht.
Ik at hem al eens tijdens de opening van de vegaslager, maar die was toch iets anders (iets lekkerder vond ik). Deze is erg zoet, machtig. Maar niet verkeerd, als je van zoiets houdt.
,,,,فلافل

« Reactie #170 Gepost op: 05 januari 2013, 17:44:56 »
ik vind de vegetarische slager een super naam..ik las laatst ook op een produkt iets van hier zijn sojabonen voor geslacht..vond ik erg grappig.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #171 Gepost op: 05 januari 2013, 18:08:46 »
ik vind de vegetarische slager een super naam..ik las laatst ook op een produkt iets van hier zijn sojabonen voor geslacht..vond ik erg grappig.

Met het kerstgourmetten hadden we er ook een discussie over. Mijn moeder bijvoorbeeld vindt het maar een heel rare naam. Het zorgt iig wel voor aandacht, zo'n naam blijft hangen.

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #172 Gepost op: 13 januari 2013, 15:17:41 »
Ze doen het in elk geval geweldig, volgens mij groeien ze met de dag.
Sinds deze week zijn de kip-kerrie-, tonyn- en de kip-saté salades ook bij de Hoogvliet verkrijgbaar. En die zit bij mij in de straat. Drie keer misgegrepen eerst omdat het de winkel uit vloog volgens de manager. Loopt dus erg goed.
Gisteren eindelijk toch gelukt. Blij mee, want die kip-kerrie vind ik om te smullen!

Offline zrtx

• **
  • 26
« Reactie #173 Gepost op: 05 februari 2013, 10:53:28 »
Ik koop af en toe de tonijn en de gehaktbal.. die bevallen op zich prima!

« Reactie #174 Gepost op: 17 maart 2013, 10:17:11 »
Ik vraag me af of het mogelijk zou zijn om d.m.v. mails en berichten (via Facebook) naar de Albert Heijn de producten van de vegetarische slager bij de Albert Heijn in het assortiment te kunnen krijgen. Als Wakker Dier, de Vegetarische Slager etc. daar berichten op Facebook over plaatsen en mensen massaal suggesties indienen bij de Albert Heijn is dat misschien mogelijk? Of zou de AH dat nooit doen omdat Tivall een soort eigen merk is en dat concurrentie oplevert? Ik weet het niet, het lijkt me alleen geweldig als je de producten van de Vega Slager gewoon bij de Albert Heijn kunt kopen. Heeft iemand hier een mening over? Ik ben benieuwd. :)

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.161
    • fatalefem
« Reactie #175 Gepost op: 17 maart 2013, 11:46:24 »
AH neemt pas iets in het assortiment op als het gegarandeerd geproduceerd kan worden voor 700 winkels en altijd op voorraad kan zijn. Geen idee of dat mogelijk is, maar met ekoplaza en Jumbo moeten ze nu ook een stevige productie hebben staan.

Ik zou wel meedoen met een mailactie.
Supercalifragilisticexpialidocious!

« Reactie #176 Gepost op: 20 maart 2013, 15:51:55 »
zou wel super zijn.... Het aanbod bij de jumbo is ten opzichte van de natuurwinkels nog wel wat beperkt. Van mij mag het zeker in meer supermarkten waaronder ah komen. Veel variatie in de keuzes in een supermarkt is wel fijn

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #177 Gepost op: 20 maart 2013, 17:42:32 »
Natuurwinkels hebben relatief meer vegetariers en flexitariers als klanten, dus dat zij een uitgebreider assortiment hebben op dat gebied is wel logisch. Mocht de AH De Vegetarische Slager op willen nemen in het assortiment, dan zou het waarschijnlijk betekenen dat er iets anders uit het assortiment moet in eerste instantie. Een uitbreiding gebeurt immers pas als er meer vraag naar is en dat is aan het assortiment van de afgelopen jaren te zien zeker stijgende, maar nog niet voldoende denk ik.

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #178 Gepost op: 20 maart 2013, 17:43:28 »
zou wel super zijn.... Het aanbod bij de jumbo is ten opzichte van de natuurwinkels nog wel wat beperkt. Van mij mag het zeker in meer supermarkten waaronder ah komen. Veel variatie in de keuzes in een supermarkt is wel fijn

reden om wat vaker naar de Jumbo te gaan.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

« Reactie #179 Gepost op: 20 maart 2013, 20:57:34 »

reden om wat vaker naar de Jumbo te gaan.
Hoe bedoel je dat?