Vegatopia Forum

Vegetarische ricotta?

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Gylren

Vegetarische ricotta?
« Gepost op: 30 juni 2010, 23:46:22 »
Als ricotta van wei gemaakt wordt (op het potje van de AH staat bij ingredienten "gepasteuriseerde wei uit koemelk") is kan ik me voorstellen dat het niet 100% vegetarisch is. Ik zag op vegatopia een recept van hoe je zelf ricotta kan maken maar daar ben ik toch wat te lui voor :). Kan iemand mij vertellen of er ricotta te koop is in de natuurwinkel? Of anders waar jullie je vegetarische ricotta vandaan halen? Of gaan jullie er vanuit dat de ricotta uit de AH, vomar en dekamarkt wel vegetarisch is?

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vegetarische ricotta?
« Reactie #1 Gepost op: 30 juni 2010, 23:54:00 »
Het is echt heel makkelijk zelf te maken hoor.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Gylren

Re:Vegetarische ricotta?
« Reactie #2 Gepost op: 01 juli 2010, 00:23:44 »
Dat mag wel zo zijn maar als student met weinig zin en tijd (er voor over) om ingewikkeld te koken, zonder grote pannen in huis en een hele hele kleine keuken en mini-elektrisch kooktoestel zie ik dat toch niet zo zitten :), vandaar de vraag.

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische ricotta?
« Reactie #3 Gepost op: 01 juli 2010, 00:57:09 »
Het is echt heel makkelijk zelf te maken hoor.
Echt? vertel, want met een lactose-intolerante dochter is dit misschien wel interessant?

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vegetarische ricotta?
« Reactie #4 Gepost op: 01 juli 2010, 01:14:10 »
Ik doe een pak geitenmelk in een pannetje, breng het aan de kook en dan doe ik er het sap bij van een halve citroen en wat zout. Even laten sudderen, tot de de melk ziet schiften, en dan overgieten in een schone theedoek, en even uithangen.

Ik weet niet in hoeverre het op echte ricotta lijkt, want die mag ik niet hebben, maar ik vind het behoorlijk geslaagd.

Er is hier al eens een reportage geweest over ricotta en paneer maken, door Laurie geloof ik.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische ricotta?
« Reactie #5 Gepost op: 01 juli 2010, 01:26:39 »
Hier staat een stuk van Renske over zelf ricotta maken:
http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/8636-zelf-ricotta-maken

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Vegetarische ricotta?
« Reactie #6 Gepost op: 01 juli 2010, 05:56:38 »

Er is hier al eens een reportage geweest over ricotta en paneer maken, door Laurie geloof ik.

Paneer maak ik met melk en yoghurt, met citroensap kan ook.

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re:Vegetarische ricotta?
« Reactie #7 Gepost op: 01 juli 2010, 07:29:39 »
Ik maak ricotta ( en paneer trouwens ook) van tofu. Ook amper van the real thing te onderscheiden.

Men neme een pak tofu, laat dit goed uitlekken.
Verkruimel de tofu met je handen tot kleine stukjes. Roer er wat citroensap door ( 1 eetlepel), peper en (kruiden)zout, heel goed mengen. Hierna nog een theelepel of wat olijfolie erdoor, weer goed roeren. Als laatste een eetlepel of 3 edelgist er doorheen roeren et voila, vegan ricotta.

Je kan er ook nog verse of gedroogde italiaanse kruiden doorheen doen, of fijngesneden rode peper, of wat je maar lekker lijkt aan kruiden/specerijen.

 

Life isnīt about waiting for the storm to pass..
itīs about getting out there and dancing in the rain

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarische ricotta?
« Reactie #8 Gepost op: 08 juli 2010, 11:52:36 »
wat een goed idee! Ik zal het eens proberen. Waar is die gist voor trouwens? En moet je het ook een tijdje laten staan voor het intrekken?
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Kiwi

Re:Vegetarische ricotta?
« Reactie #9 Gepost op: 08 juli 2010, 11:54:05 »
De gist zal wel voor een kazigere smaak zijn. Wordt veel gebruikt in veganistische gerechten. :)

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische ricotta?
« Reactie #10 Gepost op: 09 juli 2010, 09:37:27 »
Niet te verwarren met de gist die je gebruikt om een brood te bakken!
Edelgist wordt inderdaad gebruikt voor een beetje kazig smaakje, en dat het ook nog allemaal vitamines bevat is mooi meegenomen :)

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.231
Re:Vegetarische ricotta?
« Reactie #11 Gepost op: 10 juli 2010, 14:21:44 »
Zijn dat dan die befaamde gistvlokken die ook voor dat doel worden gebruikt?
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Kiwi

Re:Vegetarische ricotta?
« Reactie #12 Gepost op: 10 juli 2010, 15:44:03 »
Yep.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.231
Re:Vegetarische ricotta?
« Reactie #13 Gepost op: 10 juli 2010, 18:20:26 »
Ah, dat heb ik nl in huis en gebruik ik maar zelden. Dit recept van Djoiss ga ik denk ik wel eens uitproberen binnenkort. :)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.231
Re:Vegetarische ricotta?
« Reactie #14 Gepost op: 07 september 2010, 23:53:55 »
Ik had nog helemaal niet gepost hier, maar ik heb dit dus ook gemaakt intussen (alweer een tijdje terug).
't Was lekker, maar ik geloof dat ik het niet 'net echte ricotta' vond. Maar het is wel goed te gebruiken bij brood of wraps ofzo. Ik had het meegenomen naar een picknick, voor bij de hartige scones (samen met tomatentapenade). :)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarische ricotta?
« Reactie #15 Gepost op: 10 september 2010, 18:01:20 »
Ik maak ricotta ( en paneer trouwens ook) van tofu. Ook amper van the real thing te onderscheiden.

Men neme een pak tofu, laat dit goed uitlekken.
Verkruimel de tofu met je handen tot kleine stukjes. Roer er wat citroensap door ( 1 eetlepel), peper en (kruiden)zout, heel goed mengen. Hierna nog een theelepel of wat olijfolie erdoor, weer goed roeren. Als laatste een eetlepel of 3 edelgist er doorheen roeren et voila, vegan ricotta.

Je kan er ook nog verse of gedroogde italiaanse kruiden doorheen doen, of fijngesneden rode peper, of wat je maar lekker lijkt aan kruiden/specerijen.

 


cajunkruiden en een beetje basalmicoazijn. prima smaakje
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken