Ik houd me aan de definitie van de allergoloog, lijkt me het makkelijkst. Maar vergelijk het met hooikoorts: de een loopt naar buiten, krijgt rode ogen, gaat niezen, tranen en krijgt loopneus etc. De ander merkt dat eerst weer bij het naar binnen gaan en gaat dan een beetje hoesten, moet eens 5 keer zijn neus snuiten en heeft wat jeuk aan zijn ogen. Het is beide een allergie, alleen de eerste is veel heftiger dan de tweede.
Een allergische reactie is bijvoorbeeld ook een reactie in de darmen. Het feit dat ik dus niet direct op tilt sla, maar in de loop van de dag 'vastloop' en daar een paar dagen last van houdt is een allergische reactie of dat als ik een beetje soft ijs eet van kind na een half uur hoofdpijn heb is ook, en als ik tomaten eet en daardoor de volgende dag niet functioneer door vermoeidheid... Het spijt me voor jou dat jij hele heftige reacties hebt, maar mijn reacties zijn gelukkig milder. Daar ben ik blij mee en dat geeft mij een keuze. Meestal kies ik ervoor me aan het dieet te houden soms kies ik ervoor net als PasioIngredients om te zondigen. Gevuld speculaas of amandelstaaf eet ik alleen met Sinterklaas en dus kies ik ervoor nu een stukje te eten en wellicht maak ik volgend jaar een andere keuze.
Wellicht dus zinvoller het waardeoordeel achterwege te laten? Een allergie is wat het is en de gevolgen zijn voor iedereen anders. Niet te vergelijken dus met vegetariër zijn, want dan heb ik nog wel een ander voorbeeld: iedereen met een bril tot -6 mag zich van mij niet meer bijziend noemen, want ik heb -13. Slaat ook nergens op he?