(lekker he die bossche bollen! ook best wel misselijkmakend)
Waarschijnlijk gewoon in de amandelen zelf toch, die in klassieke amandelspijs zit.. de meeste spijs is echter van goedkoper spul gemaakt (bonen?) met amandel-aroma. VEUL goedkoperder
Mbt jouw probleem, je hebt echt een allergie, maar dan 1 in de vorm van een 'intolerantie' of miss beter gezegd 'overgevoeligheid' (intolerantie is eerder aan enzymtekort gerelateerd zoals bijv lactose-intolerantie) dwz met vertraagde reacties. heb ook zoiets, dwz krijg geen acute klachten zoals kennelijk bambi en fem fatale ervaren, vandaar hun bozige en bezorgde reacties op jouw 'stoute' overschrijdingen..
En net als jij houd ik me best keurig aan het dieet, uitgezonderd de PMS-dagen wanneer je zoiets heb van.. "grr, fukitol' ik ga gewoon los".. de problemen komen pas als je voor langere tijd niet keurig eet. En dan ga je ook echt jezelf afvragen "ben ik nu echt allergisch/overgevoelig" omdat je niet direct de vinger ergens op kan leggen.
Alleen wat dat betreft is een echte allergie-reactie veel eenvoudiger in de zin van dat je veel makkelijker relaties kan leggen.
Om er mee te leven is een echte allergie gewoon verschrikkelijk, want het kan levensbedreigend zijn. Dat is ook waar de meeste mensen mee bekend zijn.. de beruchte pinda-allergie waar mensen letterlijk door kunnen stikken!
Dus als iemand dat heeft en ziet hoe relatief 'la-la' anderen zoals jij en ik met allergieën omgaan , ja dan is zo'n reactie goed te volgen.
Allergie en overgevoeligheid zijn wel met elkaar verwant, maar het is een heel breed spectrum van wat de gevolgen zijn.
Pieker me zelf nog steeds suf hoe erg het is om peulvruchten te eten.. mogelijk zullen de 3 bestelde boeken over gluten hierin duidelijkheid verschaffen. Hoop tenminste dat ze ook over aanverwante overgevoeligheden zullen gaan.
Hoe dan ook, deze problemen plus een B12-tekort zijn destijds toch een belangrijke reden geweest om het vegetarisme op te geven: zonder zuivel, gluten-houdende granen, peulvruchten en soja is de keuze dusdanig beperkt dat ik nog beter carnivoor kon worden..
Heb jaren toch vrijwel alleen eieren en vis gegeten en pas veel later ook kip.