Vegatopia Forum

HEEEEEELP ik heb een dieet

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #80 Gepost op: 05 december 2010, 13:12:30 »
Ik houd me aan de definitie van de allergoloog, lijkt me het makkelijkst. Maar vergelijk het met hooikoorts: de een loopt naar buiten, krijgt rode ogen, gaat niezen, tranen en krijgt loopneus etc. De ander merkt dat eerst weer bij het naar binnen gaan en gaat dan een beetje hoesten, moet eens 5 keer zijn neus snuiten en heeft wat jeuk aan zijn ogen. Het is beide een allergie, alleen de eerste is veel heftiger dan de tweede.
Een allergische reactie is bijvoorbeeld ook een reactie in de darmen. Het feit dat ik dus niet direct op tilt sla, maar in de loop van de dag 'vastloop' en daar een paar dagen last van houdt is een allergische reactie of dat als ik een beetje soft ijs eet van kind na een half uur hoofdpijn heb is ook, en als ik tomaten eet en daardoor de volgende dag niet functioneer door vermoeidheid... Het spijt me voor jou dat jij hele heftige reacties hebt, maar mijn reacties zijn gelukkig milder. Daar ben ik blij mee en dat geeft mij een keuze. Meestal kies ik ervoor me aan het dieet te houden soms kies ik ervoor net als PasioIngredients om te zondigen. Gevuld speculaas of amandelstaaf eet ik alleen met Sinterklaas en dus kies ik ervoor nu een stukje te eten en wellicht maak ik volgend jaar een andere keuze.
Wellicht dus zinvoller het waardeoordeel achterwege te laten? Een allergie is wat het is en de gevolgen zijn voor iedereen anders. Niet te vergelijken dus met vegetariër zijn, want dan heb ik nog wel een ander voorbeeld: iedereen met een bril tot -6 mag zich van mij niet meer bijziend noemen, want ik heb -13. Slaat ook nergens op he?
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #81 Gepost op: 05 december 2010, 13:18:46 »
Het punt is dat ik niet denk dat jouw reacties zo mild zijn als je zelf denkt en dat ik helemaal niet denk dat dit zo blijft.

En dan is het erg raar om te lezen dat iemand zich bewust ziek maakt en niet nadenkt over de gevolgen voor de toekomst.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #82 Gepost op: 05 december 2010, 14:50:27 »
Ik zie het niet als bewust ziek maken. Die hoofdpijn nl. is vooral ontstaan sinds ik zuivel zoveel mogelijk vermijd. Ik denk dus dat het voor mij beter werkt de zaken waar ik op reageer beperkt in mijn dieet te laten omdat anders de reactie als ik het wel weer eens tegenkom in eten veel heftiger is. Dat is in ieder geval zoals ik het bij mij bespeur. Maar dat kan denk ik ook weer per individu anders zijn. Ik weet het niet dus. Maar ik kom er alleen achter door te experimenteren denk ik.
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Flapke

  • ***
  • 177
  • Geslacht: Vrouw
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #83 Gepost op: 06 december 2010, 11:32:38 »
Heb ook (oa) een pinda allergie. Ik ga er niet dood van en er is ook niemand die tegen mij heeft gezegd dat ik geen pindas mag eten.
Volgens mij is het zo dat intolleranties niet via bloedtesten aan te tonen zijn en allergieen wel. Heb zelf wel wat opgezocht maar ben nergens tegengekomen dat ik een groot/groter risico loop om uiteindelijke shock te gaan krijgen. Het is lastig om goede informatie te vinden omdat allergologen het niet met elkaar eens zijn op dit vlak.

Weet helaas niet precies waar ik allemaal allergisch voor ben en of ik nou wel of geen gekookte varianten mag eten van voedsel waar ik oas van krijg. Voorlopig heb ik alles geschrapt om te kijken of klachten verminderen, dus ook de spijs en gekookte vorm van bijv. appel.

Offline PasioIngredients

  • **
  • 31
  • Geslacht: Vrouw
    • Pasio
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #84 Gepost op: 06 december 2010, 13:23:34 »
Flapke, als ik het me goed herinner zijn er bij intolerantie andere immunoglobulines (Ig) actief dan bij een (semi-)acute allergie zoals die van bambi en daar wordt natuurlijk niet altijd op getest..  ooit verwezen naar allergiecentrum maar eigenwijs als ik ben , heb ik er geen vervolg op gegeven, juist omdat ik er weinig vertrouwen in had/heb dat er echt iets aangetoond zou worden.
Wel oriëntatie gesprek gehad en de dame wees naar mijn mondhoek en zei dat het eczeem daar dus typisch was voor een allergische reactie.. klopte idd want had in die tijd te veel zuivel gesnoept.
meten = weten!

Offline Chantal

  • ***
  • 127
  • Geslacht: Vrouw
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #85 Gepost op: 08 december 2010, 13:13:16 »
Wat betreft die discussie over of een allergie minder of meer kan worden: ik heb mij laten informeren door een longarts dat je een desensibilitatie kuur kan laten doen waarbij je elk jaar een beetje meer van de stof waar je allergisch voor bent, krijgt ingespoten voor een bepaalde periode. Het is een heel intensief proces. Maar wij hadden het niet over voedselallergieën, dus ik weet ook niet of het daarmee ook kan (beetje bij beetje meer van het product eten lijkt me dan). En als je teveel allergieën hebt, is de kans dat zo'n kuur werkt minder groot. Wederom, ik weet niet of dat ook voor voedselallergieën geldt.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #86 Gepost op: 08 december 2010, 13:43:16 »
Bambi doet zo'n kuur, toch? Helpt het?

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #87 Gepost op: 08 december 2010, 13:49:00 »
Volgens mij kan het wel voor voedsel. Voor pijnstillers wordt het wel eens gedaan.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #88 Gepost op: 08 december 2010, 13:54:20 »
Ik doe het voor graspollenallergie. Met elke dag een pilletje van Timoteigras (Grazax). Nu nog niet eens een jaar, dus ik kan nog niet zeggen of het helpt.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #89 Gepost op: 08 december 2010, 20:05:43 »
Wat betreft die discussie over of een allergie minder of meer kan worden: ik heb mij laten informeren door een longarts dat je een desensibilitatie kuur kan laten doen waarbij je elk jaar een beetje meer van de stof waar je allergisch voor bent, krijgt ingespoten voor een bepaalde periode. Het is een heel intensief proces. Maar wij hadden het niet over voedselallergieën, dus ik weet ook niet of het daarmee ook kan (beetje bij beetje meer van het product eten lijkt me dan). En als je teveel allergieën hebt, is de kans dat zo'n kuur werkt minder groot. Wederom, ik weet niet of dat ook voor voedselallergieën geldt.

Ik heb inderdaad zo'n kuur gedaan. Voor sommige produkten kan dat met pilletjes tegenwoordig, maar mijn dingen gingen per injectie. Eerst 15 weken wekelijks, en dan 3,5 jaar maandelijks.
Voor eten werkt dat niet door meer te eten ervan!
Ze spuiten het in, en onderhuids gaat het dan om het aanmaken van andere immunoglobine (IGG ipv IGE of andersom).
Ik had er niet zo'n last van, wel wat napijn; een kennisje van mij was wel echt ziek ervan en nam altijd een vrije dag.

Mijn bloedwaarden zijn wel verbeterd en mijn conditie normaliter ook wel volgens mij.
Het helpt trouwens vaker bij hooikoorts dan echt voor voedselallergie. Maar ja, je moet wat he.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #90 Gepost op: 08 december 2010, 22:33:14 »
Het helpt trouwens vaker bij hooikoorts dan echt voor voedselallergie. Maar ja, je moet wat he.

Vroeger heb ik die prikken wel gehad. Vond het verschrikkelijk, voelde me er op het moment echt niet goed bij. Maar het helpt wel een paar jaar. Met de pilletjes vind ik het wat minder eng, maar ja, als het bij voedsel niet zo werkt... (Trouwens is ook nog niet helemaal zeker of dit werkt en hoe dat precies op de lange termijn werkt, maar ik wil het graag proberen. )

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #91 Gepost op: 09 december 2010, 10:03:34 »
Ik heb vroeger ook prikken gehad, maar m'n (toen) nieuwe huisarts wilde die niet geven omdat sommige mensen er erg heftig op reageerden, in shock raakten en met de ambulance afgevoerd werden. Niet bij hem in de praktijk, maar wel bij collega's. Zelf heb ik er eigenlijk nooit echt last van gehad, een wat zere arm, maar verder niet. En de hooikoorts is sindsdien beter onder controle, ik slik een periode in de zomer pilletjes, vaak zelfs een half pilletje om de dag en dan heb ik (meestal) maar weinig last.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #92 Gepost op: 09 december 2010, 19:49:14 »
Inderdaad, je kan een levensgevaarlijke shock inschieten, dat gebeurt af en toe bij mensen. Daar staat in het ziekenhuis wel materiaal voor klaar hoor.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #93 Gepost op: 09 december 2010, 20:17:02 »
Ja, dat was toen ik ze kreeg nog niet zo bekend ofzo denk ik. In ieder geval kon hij het eventueel nog wel voor me regelen, als ik het echt persé wilde, maar dan moest ik wel naar de polikliniek, het werd dan niet door de doktersassistente gedaan. Bij die vorige praktijk dus wel, mazzel dat het bij mij goed gegaan.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #94 Gepost op: 10 december 2010, 02:09:01 »
Een van mijn directe collega's heeft zo'n desenskuur gedaan voor zowel hooikoorts als allergien en dat is hem goed bevallen, veel minder last nu.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #95 Gepost op: 10 december 2010, 08:35:50 »
Ik geloof dat de kans dat het (helemaal of deels) helpt voor hooikoorts / astmadingen, rond dat 80 a 90% lag. Voor de voedselallergie ligt dat helaas echter maar rond de 50%.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline PasioIngredients

  • **
  • 31
  • Geslacht: Vrouw
    • Pasio
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #96 Gepost op: 10 december 2010, 11:13:31 »
Zo, heb nu 3 boeken binnen over gluten en 'k hoop daar een heel stuk wijzer van te worden.. het eerste dat ik ter hand nam, besteedt alvast enorm veel ruimte aan testen op gluten, maar eveneens op aanverwante zaken en zelfs candida.
meten = weten!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #97 Gepost op: 10 december 2010, 14:07:36 »
Zo, heb nu 3 boeken binnen over gluten en 'k hoop daar een heel stuk wijzer van te worden.. het eerste dat ik ter hand nam, besteedt alvast enorm veel ruimte aan testen op gluten, maar eveneens op aanverwante zaken en zelfs candida.

Welke heb je? Toevallig van Holford?

Offline PasioIngredients

  • **
  • 31
  • Geslacht: Vrouw
    • Pasio
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #98 Gepost op: 10 december 2010, 15:25:04 »
Even kijken
1 Healthier w/o wheat van dr Stephen Wangen
2 The gluten effect van drs Vikki & Richard Petersen
3 The gluten connection van dr Shari Lieberman

Dat eerste boek was me aanbevolen en toen ik toch aan het bestellen was, was ik als een kind in een snoepwinkel en heb ook meteen nr 2 en 3 gekocht.  Ben dat nu dus als eerste aan het lezen.
Wel grappig: de boeken kwamen aan in een soort van puinzak! Je zou gedacht hebben dat het de zak van Sinterklaas is , maar die was al lang terug naar Spanje.
meten = weten!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #99 Gepost op: 10 december 2010, 20:27:42 »
Wel grappig: de boeken kwamen aan in een soort van puinzak! Je zou gedacht hebben dat het de zak van Sinterklaas is , maar die was al lang terug naar Spanje.

Maf! Waar heb je ze besteld dan?