Vegatopia Forum

HEEEEEELP ik heb een dieet

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #60 Gepost op: 18 oktober 2010, 12:51:37 »
Daar moet je toch mee oppassen, veel allergien hebben de neiging erger te worden als je vaker met een stof in aanraking komt. Voor mij is een leefbaar leven een leven waarin ik niet dood ben.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #61 Gepost op: 18 oktober 2010, 13:17:12 »
Er zijn ook stromingen die dat tegenspreken (de boerderijredenatie zeg maar). Overigens was mijn allergoloog niet overtuigd van de noodzaak alles te laten staan. Die zei letterlijk: als je noten handig vind om te laxeren moet je ze gewoon blijven eten. Zij is er dus blijkbaar ook niet van overtuigd dat allergieën doorontwikkelen. Tja, zo'n wetenschappelijke discussie kan ik niet voeren als zelfs de deskundigen het niet met elkaar eens zijn. Ik kies er nu voor om zoveel mogelijk te laten staan. Dus eigenlijk ben ik al strenger dan de allergologe! Mijn reacties zijn ook niet zo direct, eerder lange termijn: zware verstopping (waardoor veel rugklachten en menstruatieklachten (die dus inderdaad deze maand shocking minder zijn)) en serieuze vermoeidheid. Ben inmiddels zelfs weer aan de pil om de maandelijkse vreetbuien enigszins te onderdrukken en daarmee minder te zondigen.
(de diëtiste heeft aangegeven dat zij zuivel interpreteerde als lactose, omdat het volgens haar anders zeer ongezond zou worden dit dieet te volgen en er teveel stoffen zouden ontbreken, vandaar dus nog wel de (harde) kaas)

Maar even serieus: hoe kan ik uit eten gaan zonder te zondigen? Ik heb de opties nog niet op een kaart zien staan. Hetzelfde geldt voor tussendoortjes, een heel schap koekjes en maar 1 (ja, echt 1) kunnen hebben. En ik eet niet de hele dag tussendoortjes, maar een koekje oid zou toch moeten kunnen (ook al omdat veel fruit ook al afvalt). Zoals gezegd dat zijn de momenten van zwakte/realisme.
We kiezen dus al voor een appartement zodat ik zelf kan koken, ook straks op wintersport. Ik denk toch dat het ergens ophoudt. Ik heb trouwens wel een poedertje van de allergologe gehad (nog weinig gebruikt, alleen bij de lasagna om te kijken of het hielp) zodat ik ook kan zondigen (en ook dat was haar idee). Verminderd de allergische reacties. Eigenlijk word ik dus gestimuleerd door de allergologe om te zondigen  ;D, wat vecht ik daar dan goed tegen he  ::)
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #62 Gepost op: 18 oktober 2010, 13:58:32 »
Ik kan meestal ook niet eten wat er op de kaart staat, maar mail vantevoren, om te informeren wat er wel mogelijk is. Ik word er niet altijd vrolijk van, maar soms wel.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #63 Gepost op: 22 oktober 2010, 11:05:19 »
::)

Ik vind dit niet zo'n nette reactie op iemand die een zeer terechte kritische opmerking plaatst. Maar het is natuurlijk makkelijker om jezelf voor de gek te houden dan om een tijdje streng voor jezelf te zijn, nietwaar? Vinden dat je goed bezig bent terwijl je gewoon een bossche bol hebt zitten eten, meen je dat nou echt?



Tja, ik dacht, klets maar raak, je weet niet beter.
Nee, tussendoortjes kunnen meestal niet en gewoon uit eten ook niet. En bouillon zeker niet.
Maar als jij gewoon noten mag eten, dan ben je niet allergisch. Misschien overgevoelig ofzo, maar niet met een risico op een echte allergische reactie.

En als je wel echt allergisch bent, zijn er een paar opties:

1 je gaat binnenkort dood. Troost je, het is volgens mij een redelijk zachte dood. Je hebt eerst wat angst en hartkloppingen, maar daarna voel je je benen en armen niet meer en je wordt erg koud en het maakt je allemaal niet zoveel uit, als het maar stopt en daar lijkt het dan ook wel op (gaat dat bij jou ook zo Fem?).
Daarna krijg je een vet pijnlijke injectie die je nog wel een aantal dagen voelt.

2 je houdt je aan je dieet, leert ermee koken, maakt een goede wel/niet lijst en je leeft een redelijk gezond leven

3 als 2, maar met een ethische concessie dat je eventueel buitenshuis niet strict vegetarier bent.

Dat poedertje (NalCrom) is niet bedoelt om aan te zetten tot zondigen (als je echt allergisch bent), maar om de schade wel te beperken.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #64 Gepost op: 22 oktober 2010, 12:18:11 »
Ja bij mij gaat het ongeveer zo, behalve dat ik eerst opzwel en zoveel jeuk krijg dat het pijn doet, maar voor het zover is dat ik daarvan ga huilen, maakt het me al niets meer uit.
En je houdt littekens over aan de infusen en injecties, die van het infuus vallen nog wel mee, maar die injectie, die ik nog niet heb gehad, omdat ik nieuwe medicijnen uitprobeer in de aanwezigheid van een arts, en dan krijg ik vooraf antihistame (dan krijg je wel nog een reactie, maar geen shock) schijnt echt enorm te zijn.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #65 Gepost op: 22 oktober 2010, 13:29:28 »
Ik heb al eens gezegd: gelukkig heb (had) ik geen directe reacties. Inmiddels wel, gisteravond tomaten in van die gevulde pasta geprobeerd en binnen een half uur knallende koppijn. Dat is dus iets dat ik wel of niet (doe maar niet) voor lief neem. Ik weet inderdaad ook niet of ik allergisch ben of intolerant. Als ik ergens echt allergisch voor ben eet ik het niet, ik heb sinds ze noten hebben gezegd ook nauwelijks nog noten gegeten (in mijn brood bleek het echter ook nogal vaak te zitten), dus ik kan echt wel streng zijn. Soms valt het alleen tegen, vooral de combinatie zuivel/soja vind ik extreem lastig, maar ook het feit dat er enorm veel fruit afvalt. En als je stukje bij beetje gaat weglaten lukt het bij mij wel (zo ben ik ook vegetariër geworden), maar alles in 1 keer lukt me niet. Helaas niet. Vind het nog steeds geen teken van zwakte, eerder realisme. Ik doe echt zeer serieus mijn best (vind ik nog steeds van wel), maar het is zoveel in 1 keer. Wat dat betreft sta ik er ook achter dat (met alle respect) het niet vergelijkbaar is of je samen met partner of alleen een dieet moet inpassen in je leven of dat je er nog drie hummels bij hebt lopen die wel alles mogen. Mijn dieet schijnt al niet gezond te zijn voor mij, dus kan ik het niet even toepassen in huis met 4 medebewoners. Dat maakt het dus praktisch bijna niet haalbaar om het binnen korte termijn in te voeren.

Nog even voor wat betreft dat allergisch: volgens mijn allergoloog waren de reacties leidend voor het weglaten. Het kan dus best een echte allergie zijn, maar zolang ik niet in de fase 'shock' zit hoef ik het niet te laten staan. Niet echt het soort advies waar je wat mee kan als je juist beter voor je lichaam wilt gaan eten, maar ik denk dat ze me gerust wilde stellen.

En volgende week gaat een drama worden, omdat we op vakantie gaan (met het vliegtuig) dus niet zoveel kunnen meenemen... Ben benieuwd hoe ik er na een week aan toe ben...  ::)
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #66 Gepost op: 24 oktober 2010, 14:06:36 »
Mijn reacties zijn ook niet zo direct, eerder lange termijn: zware verstopping (waardoor veel rugklachten en menstruatieklachten (die dus inderdaad deze maand shocking minder zijn)) en serieuze vermoeidheid. Ben inmiddels zelfs weer aan de pil om de maandelijkse vreetbuien enigszins te onderdrukken en daarmee minder te zondigen.
(de diëtiste heeft aangegeven dat zij zuivel interpreteerde als lactose, omdat het volgens haar anders zeer ongezond zou worden dit dieet te volgen en er teveel stoffen zouden ontbreken, vandaar dus nog wel de (harde) kaas)

Wat voor dietiste is het eigenlijk?
Meestal hoor ik dat juist de harde kaas uit het dieet moet.
Misschien kun je eens googlen op appelazijn. Dat schijnt goede uitwerkingen te hebben op allergien, verstoppingen, PMS-klachten en vermoeidheid. Het heeft invloed op de Ph-waarde van je lichaam. Als je die wil checken kun je naar de apotheek voor lithmuspappier en check je je 's ochtends als allereerst de Ph-waarde van je spuug en je urine.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #67 Gepost op: 30 oktober 2010, 16:34:24 »
@ Hausfrau en Bambi:

Waar zitten jullie allergologen? En hoe lang is de wachttijd voor onderzoek?

De mijne wil mij niet vertellen wat er nu getest is, behalve dan nikkel, dus ik hou er maar rekening mee dat er nog een onderzoek nodig is om uit te vinden hoe het nu zit met die narcose, maar dat wil ik het liefst voordat ik doodga door de polsoperatie. De mijne valt dan af, wegens te lange wachttijden, en het uitvoeren van onzinnige onderzoeken, dus ik zoek een andere, maar wil liever ook niet terecht komen bij die van Hausfrau, want die klinkt net zo weinig op de hoogte van de dagelijkse praktijk met allergieën als de mijne.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #68 Gepost op: 31 oktober 2010, 07:44:38 »
Ik zit bij een team in Delft - Voorburg: een kno-arts, dermatoloog en longarts. Nou is daar onlangs een allergoloog aan toegevoegd, maar die is geloof ik vooral kinderarts. Ze zitten ook af en toe aan tafel met de dietist: ook heel handig.

Ik vond ze bij dermatologie niet aardig, en ook niet altijd heel meedeelzaam. Gek genoeg 1 verdieping lager bij de longarts, deels dezelfde testen: veel aardiger, en ik kon ook wat meer vragen. Als geheel was ik wel erg tevreden. Ze kiezen altijd 1 van de 3 als behandelend arts, bij mij was de longarts en hij is en heel kundig en heel aardig. Ik weet inmiddels heel goed wat ik heb, wat allemaal niet mag, ik goed over de medicijnen overleggen.

Nou kwam ik dan ook eerst 15 keer wekelijks voor injecties en toen nog 3,5 jaar maandelijks, dus dan ken je elkaar wel; en ik kon dus heel vaak vragen stellen.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #69 Gepost op: 31 oktober 2010, 10:41:37 »
Ja mijn behandeling bestaat natuurlijk uit een epipen, antihistamine en astma- en hooikooortsmedicijjnen, dus ik moet alleen af en toe getest. Maar als ze dan niet gaan testen op wat ik nodig heb. Zag trouwens dat mijn allergoloog in het big register een
dermatoloog is.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #70 Gepost op: 03 december 2010, 19:09:40 »
Ok, het mag niet, maar de gevulde speculaas vandaag kon ik echt niet laten staan  :-[. Of eigenlijk  :hungry:
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #71 Gepost op: 03 december 2010, 20:06:36 »
Ja, dat lijkt mij ook al 4 jaar heel lekker.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #72 Gepost op: 04 december 2010, 01:18:16 »
Er is nepgevuldespeculaas, bij de natuurwinkel. Die is vegan en zonder marsepein, maar ik mag hem hebben. Maar bij jou zit het probleem vast in de speculaaskruiden?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline PasioIngredients

  • **
  • 31
  • Geslacht: Vrouw
    • Pasio
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #73 Gepost op: 04 december 2010, 10:58:43 »
(lekker he die bossche bollen! ook best wel misselijkmakend)

Waarschijnlijk gewoon in de amandelen zelf toch, die in klassieke amandelspijs zit.. de meeste spijs is echter van goedkoper spul gemaakt (bonen?) met amandel-aroma. VEUL goedkoperder  ;)

Mbt jouw probleem, je hebt echt een allergie, maar dan 1 in de vorm van een 'intolerantie' of miss beter gezegd 'overgevoeligheid'  (intolerantie is eerder aan enzymtekort gerelateerd zoals bijv lactose-intolerantie) dwz met vertraagde reacties. heb ook zoiets, dwz krijg geen acute klachten zoals kennelijk bambi en fem fatale ervaren, vandaar hun bozige en bezorgde reacties op jouw 'stoute' overschrijdingen.. 
En net als jij houd ik me best keurig aan het dieet, uitgezonderd de PMS-dagen wanneer je zoiets heb van.. "grr, fukitol' ik ga gewoon los".. de problemen komen pas als je voor langere tijd niet keurig eet. En dan ga je ook echt jezelf afvragen "ben ik nu echt allergisch/overgevoelig" omdat je niet direct de vinger ergens op kan leggen.
Alleen wat dat betreft is een echte allergie-reactie veel eenvoudiger in de zin van dat je veel makkelijker relaties kan leggen.
Om er mee te leven is een echte allergie gewoon verschrikkelijk, want het kan levensbedreigend zijn. Dat is ook waar de meeste mensen mee bekend zijn.. de beruchte pinda-allergie waar mensen letterlijk door kunnen stikken!

Dus als iemand dat heeft en ziet hoe relatief 'la-la' anderen zoals jij en ik met allergieën omgaan , ja dan is zo'n reactie goed te volgen.

Allergie en overgevoeligheid zijn wel met elkaar verwant, maar het is een heel breed spectrum van wat de gevolgen zijn.

Pieker me zelf nog steeds suf hoe erg het is om peulvruchten te eten.. mogelijk zullen de 3 bestelde boeken over gluten hierin duidelijkheid verschaffen. Hoop tenminste dat ze ook over aanverwante overgevoeligheden zullen gaan.

Hoe dan ook, deze problemen plus een B12-tekort zijn destijds toch een belangrijke reden geweest om het vegetarisme op te geven: zonder zuivel, gluten-houdende granen, peulvruchten en soja is de keuze dusdanig beperkt dat ik nog beter carnivoor kon worden..  :-\ Heb jaren toch vrijwel alleen eieren en vis gegeten en pas veel later ook kip.
meten = weten!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #74 Gepost op: 04 december 2010, 11:35:04 »
Ook vertraagde reacties kunnen een allergie zijn. Vooral met nieuwe allergenen reageer ik niet meteen, maar pas na een paar uur.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #75 Gepost op: 04 december 2010, 14:14:22 »
(lekker he die bossche bollen! ook best wel misselijkmakend)
 

Probeer eens soesjes met een chocolaagje, daar kun je er veel meer van op ;)

Offline PasioIngredients

  • **
  • 31
  • Geslacht: Vrouw
    • Pasio
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #76 Gepost op: 04 december 2010, 15:44:30 »
Ook vertraagde reacties kunnen een allergie zijn. Vooral met nieuwe allergenen reageer ik niet meteen, maar pas na een paar uur.

Klopt, zie eerste regel in de lange alinea al is dat er lastig uit te halen ivm de tussenwerpsels

Citaat
Mbt jouw probleem, je hebt echt een allergie, maar dan 1 in de vorm van een 'intolerantie' of miss beter gezegd 'overgevoeligheid'  (intolerantie is eerder aan enzymtekort gerelateerd zoals bijv lactose-intolerantie) dwz met vertraagde reacties.

Niet alle allergie-reacties zijn zo snel als de beruchte allergie-reacties.
Dat maakt het enerzijds makkelijker om toch wel eens te zondigen en anderzijds heel moeilijk om precies de vinger erop te leggen waar je toch wel en echt niet tegen kunt..
Vermijd zelf sojalecithine als de ziekte ivm 'idee' (?) dat ik daar allergisch op reageer. Gevolg dat je je suf zoekt naar relatief goedkope chocolade die dit niet bevat.. buiten de natuurvoedingswinkels om is dat Swiss Noir. Die is vorige week opnieuw uit het schap van de AH verdwenen: heb nog wel bij de AH XL 12 repen gescoord!

Citaat
Probeer eens soesjes met een chocolaagje, daar kun je er veel meer van op  ;)
@ Hizikigrrrl.. klopt, hoe komt dat eigenlijk.. het zijn toch gewoon bossche bollen in het klein? is dat door het grotere aandeel van deeg en dus minder slagroom : totaal? Te veel kokosolie en ik word ook misselijk.. gebeurt zelfs al vrij snel. Klein beetje = heerlijk!
« Laatst bewerkt op: 04 december 2010, 15:46:45 door PasioIngredients »
meten = weten!

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #77 Gepost op: 04 december 2010, 20:06:39 »
Mijn reactie is meestal een late: een uur of 2 's nachts. Geen gevoel in mijn onderbenen, trillen, hartkloppingen, ijskoud worden, wegraken, en dat kan uiteindelijk uitmonden in de dood.
Daarom wil ik ook niet dat Hausfrau het woord allergie gebruikt.

Stel dat ergens beweer vegetarier te zijn, maar wel kip te eten. Of wel vlees als het al dood is. Dan moeten jullie volgende keer op je strepen staan om oprecht vego te eten. En dan gaan jullie er niet eens dood aan (al denken sommigen van wel ;) ).

Een intelorantie gaat volgens mij niet via het imuunsysteem, ik denk dat je er daarom niet dagen ziek van blijft.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #78 Gepost op: 04 december 2010, 20:13:25 »
Maar je kunt ook een allergische reactie hebben zonder anafylactische shock.

Offline PasioIngredients

  • **
  • 31
  • Geslacht: Vrouw
    • Pasio
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #79 Gepost op: 04 december 2010, 20:16:56 »
@ Bambi:
Dat is echt heftig!  :o En dan nog gebeurt dat niet acuut.. weer wat geleerd.

Daarom is intolerantie ook het verkeerde en overgevoeligheid het goede woord. Overgevoeligheid is wel degelijk een allergie-reactie alleen geen acute. Immuunsysteem zit heel ingewikkeld in elkaar.

Lactose-intolerantie is het bekendste en komt omdat je geen lactase aanmaakt.
En zo verder... ben er ook geen echte expert in hoor...

@ Hizikigrrrl :idd  (zie je reactie nu)
meten = weten!