Vegatopia Forum

HEEEEEELP ik heb een dieet

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #120 Gepost op: 09 september 2011, 12:14:33 »

Heb gelezen dat bij gluten intollerantie/allergie vaak in het begin melk wordt afgeraden omdat de darmen geirriteerd zouden zijn. Dus wellicht dat dat over een tijdje ook weer kan (af en toe kaas).


Het gaat dan niet om melk, maar om lactose. Je kunt in de supermarkt lactosevrije melk kopen. Dat is wel mierzoet.


Als je glutenvrij gaat eten, dan is het belangrijk om op te letten dat je bv. brood en pasta niet gaat vervangen door soortgelijke producten met een hogere glycemische index, bv op basis van mais, etc. Probeer vooral meer peulvruchten te eten.
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/glycemische-index.aspx

Persoonlijk zou ik me in eerste instantie vooral houden aan het lijstje vh ziekenhuis. Heb je dat goed onder de knie, dan kun je eens de intoleranties volgens de natuurarts aanpakken en kijken of dat ook echt effect heeft. Het kan zijn dat je die producten tijdelijk moet vermijden.

Ik raad aan om dan ook zeker een multi-vitaminen-mineralensupp te nemen om tekorten te voorkomen. Het beste is eigenlijk om advies in te winnen van een dietist, want alleen stoppen met melk, brood en aardappels werkt niet (ik neem maar even aan dat een belangrijk gedeelte van wat je at daaruit bestond); je moet anders gaan eten. Veel groenten, peulvruchten, eieren, noten, bessen, zaden, denk ook eens aan zoete aardappels, zilvervliesrijst, quinoa, amaranth, boekweit, etc.



Offline Flapke

  • ***
  • 177
  • Geslacht: Vrouw
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #121 Gepost op: 09 september 2011, 14:04:51 »
Gras en bomen at ik toch al niet  ;D
Pindas kan ik wel laten.

Ik at niet zoveel brood en aardappels (behalve friet  ::) Qua variatie heb ik me in de afgelopen jaren flink laten inspireren door dit forum 8).

Had al gemerkt dat ik me veel beter, energieker voel als ik smiddags iets anders eet dan brood.
Melk lust ik niet. Kaas en gluten kunnen eten is vooral makkelijk qua verkrijgbaarheid / afhaal: broodje kaas, pizza, kaassnack bij de friet.

Een jaar of 7 geleden een tijd vegan geleefd maar op vakantie kwam ik iets tekort en at ik een gekookt ei, dat beviel erg goed dus sinds die tijd eet ik ook weer eieren.
Volgens de natuurarts had ik het meeste last van gluten. Ik had vanmorgen maar pijn in 1 gewricht. Ik kijk het nog een paar weken aan en als de klachten zo sterk verminderd blijven ga ik ook langzaam weer iets introduceren denk ik. Tomaten of paprikas zouden wel handig zijn.

Ik ga eens lezen over die glycemische index, dankje.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #122 Gepost op: 09 september 2011, 14:30:51 »
Als je tomaten wil: goed verwarmd moet het geen probleem zijn.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #123 Gepost op: 09 september 2011, 14:35:54 »
Je kan ook zelf het eea aan snacks/makkelijk wegeetdingen maken en die in porties invriezen. Van rijstbloem (rijst heeft toch geen gluten?) kan je een beslag maken met soja- (mocht je dat wel?) rijst- of havermelk en een snufje zout. Of van kikkererwtenmeel. Van dat beslag dunne pannenkoeken/wraps bakken en deze los per stuk invriezen.
De wrap kan je beleggen met slablaadjes (er zijn allerlei soorten), radijsjes/rammenas in plakjes, plakken gemarineerde en gegrilde courgette, plakjes komkommer, olijven in ringetjes, handje kappertjes, beetje gehakte peterselie en beetje vinaigrette. Oprollen en opeten.
Mag je wel kastanjes? Of zijn dat ook verboden noten? Kastanjemeel kan je hier en daar krijgen in Italiaanse delicatessenwinkels en kan je allerlei koekjes van bakken. Ipv rozijnen (die mocht je toch niet?) kan je goyibesjes gebruiken en nootjes kan je vervangen door allerlei zaadjes en pitjes.

wat Hiziki zegt, zou ik me ook eerst richten op de dingen vermijden die ze in het zkh aangaven. Met een te groot eliminatiedieet loop je gewoon risico op tekorten met alle gevolgen van dien.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #124 Gepost op: 09 september 2011, 14:41:14 »
Voor kastanjes geldt hetzelfde als kokos:
ik heb ze 5 jaar lang vermeden, maar volgens een kundige dietist, vallen ze toch niet onder de notenallergie.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken