Balen joh, Hausfrau, dat je lichaam op zoveel dingen zo reageert.
Ik zal even wat tips geven over dingen waar ik aan denk, misschien zijn veel dingen voor de hand liggend of weet je die al lang, maar die moet je dan maar negeren
Als ik het zo lees, kan je de dingen waar je niet (goed) tegen kan als volgt categoriseren:
- geen ei en melk(producten)
- geen tofu, pinda, noten en zaden
- qua groente geen tomaat, selderij en paprika
- qua fruit geen perzik ed, kiwi en appel
Qua kant-en-klare producten lijkt het me behoorlijk lastig, omdat je zo'n lange lijst met te vermijden ingrediënten hebt, maar als je zelf dingen maakt, is er met wat aanpassingen en creativiteit nog een heleboel lekkers te maken.
Qua groente en fruit is er weinig probleem, het zijn een paar dingen die je niet moet gebruiken, maar er zijn nog genoeg andere soorten groente en fruit die je wel gewoon kan eten. Ik zou vooral daarbij lekker veel variëren, en ook op zoek gaan naar groente en fruit die je nog niet kent. Zo liggen in toko's (en in wat mindere mate ook in biologische winkels) vaak een heleboel groente- en fruitsoorten die je in supermarkten nooit zal tegenkomen. Gewoon lekker af en toe een soort kopen die je niet kent, en kijken of je daar wat lekkers van kan maken (en kijken of je lichaam er goed op reageert). Zie je groente of fruit die je nog nooit gezien hebt, vraag dan de winkelmedewerkers of ze voor je op kunnen schrijven hoe het heet (zodat je op internet recepten kan zoeken) en hoe je het moet bereiden en bij wat voor gerechten het lekker is. Zo ontdek je allerlei leuks.
Ik zou vooral veel in kookboeken gaan snuffelen en op internet naar recepten gaan kijken. En dan de dingen die je niet kan eten gewoon weglaten of vervangen door iets soortgelijks. De groente- en fruitsoorten kan je vaak wel vervangen door andere soorten groente of fruit. Dan smaakt het uiteraard heel anders, maar als dat ingrediënt niet een hoofdrol speelt, kan dat bij veel recepten prima. Tomaat en paprika in salades kan je vervangen door andere zoete dingen, zoals mais en fruit.
Voor dingen zonder eieren en melk kan je bij veganistische recepten/kookboeken kijken. Indiase recepten/kookboeken zijn ook vaak veel minder zuivel-georiënteerd dan Westerse, en gebruiken ook vaak geen noten, dus daar kan je vaak ook veel vinden. Melk(producten) kan je ook vervangen door sojamelk of sojayoghurt. Kan je daar wel tegen? Er zijn ook allerlei andere soorten 'melk', van haver, rijst ed. Bevatten veel minder eiwitten en voeding dan melk en sojamelk, maar als je het drinkt voor de lekker, zijn dat wel goede vervangers.
Voor eiwitten wordt het wel wat lastiger. Je kan niet tegen tofu-achtige dingen, zei je, wat valt daar allemaal onder? Kan je wel tegen andere (veganistische) vleesvervangers? Seitan (biowinkel) en mockduck ed (toko) zijn geloof ik op basis van tarwe, niet op basis van soja (sommige bevatten wel sojasaus). En kan je tegen peulvruchten?
Je kan peulvruchten gekookt eten, er een saus van maken, er zelf burgers van maken of ze kiemen. Peulvruchtburgers zijn ook lekker op brood.
Als je peulvruchten wat moeilijk verteert, kan je dat meestal sterk verminderen door ze vantevoren een tijd te weken, bonenkruid erbij te doen tijdens het koken, het wat langer te koken dan staat aangegeven, en het week- en kookwater goed af te spoelen; of door peulvruchten uit blik te eten (deze ook goed afspoelen en koken).
Alle granen kan je wel gewoon eten, toch? Daar kan je ook mee variëren, er zijn zoveel soorten graan en pseudograan, bijvoorbeeld in de biologische winkel.
Voor overdag kan je fruit, fruitsmoothies, en greensmoothies eten/drinken, eventueel aangevuld met sojayoghurt. Op brood kan je lekkere groentjes eten, gebakken bamigroente, gebakken paddestoelen, etc. Daarnaast kan je ook tijdens het koken voor het avondeten wat grotere porties maken, zodat je bij de lunch een kommetje daarvan kan eten. Als je koken daardoor teveel tijd vindt kosten, kan je kiezen voor wat snellere dingen, zoals voorgesneden groente, groente uit de vriezer (erwten, boerenkool, spinazie) of uit blik (mais, rode kool, sperzieboontjes).
Als je dat niet wilt op je werk/studie, kan je ook salade maken, of soep met brood, die zijn wat meer algemeen geaccepteerd.
In de soep kan je van alles gooien: groente, (fijngestampte) peulvruchten, granen.
Zijn er specifieke ingrediënten, recepten of soorten maaltijden die je moeilijk te vervangen vindt? Dan kan ik wat gerichter tips en recepten geven.