Vegatopia Forum

HEEEEEELP ik heb een dieet

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
HEEEEEELP ik heb een dieet
« Gepost op: 07 september 2010, 15:18:43 »
Hallo allemaal,
ik ben een tijdje weggeweest, maar nu weer helemaal terug  :-*
Ik heb hulp nodig (dat blijkt vast niet duidelijk uit de titel  ::)). Ik was al een tijdje niet lekker, en na lang zeuren mocht ik eindelijk naar de allergoloog. Dat leverde de volgende allergiën/intoleranties op:
noten
pinda
tomaten
selderij
melk(producten)
perzik en aanverwanten
kiwi
paprika
(en schaal- en schelpdieren en kabeljouw oid, maar who cares)
Nou is de afspraak dat ik me een aantal weken aan dit dieet ga houden. Afgezien van het feit dat ik koffie echt alleen maar in cappucino-achtige vormen drink, word ik gek van het brood, want ik mag dan nu ook geen zaadjes etc. meer. Als ik teveel tofu-achtig eet ga ik giga aan de jeweetwel, dus die moet ik ook nog maar gaan laten testen.
Maar wat moet ik nou wel eten  ???. Van teveel eieren word ik onpasselijk en die zou ik ook liever niet meer eten, maar ja, dan blijft er wel erg weinig over.
Ik dien 4 weken droog te staan voordat er een zinnig oordeel te vellen is, maar ik durf niet. Ik neem al een supplement in (ijzer, multi en B) maar ik heb de hele dag door honger/trek en er valt geen tussendoortje te nemen omdat ik naar verluid ook geen appel en aardbei mag. En als ik dan al brood heb, weet ik geen beleg, want ik houd niet van zoetigheid. Dus...
Wie bied hulp? Recepten tips, alles is welkom
« Laatst bewerkt op: 07 september 2010, 16:35:14 door Hausfrau »
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #1 Gepost op: 07 september 2010, 15:39:55 »
Je overlapt deels met mij en deels met Bambi volgens mij. Melk en soja kennen een hoog percentage kruisreactie, dis het is niet zo gek dat je erop reageert.

Brood vind ik zelf ook moeilijk, omdat ik vrij weinig beleg mag. Maar hummus met avocado of gegrilde groenten gaat wel, gebakken paddestoelen en zelfgemaakte pesto of tapenade. Maar ik eet 's ochtends cornflakes -ik kan wel tegen sojamelk- en dan 's middags vaak salade of soep, want altijd hetzelfde beleg is saai.

Moet jij alle soorten melk mijden? Je zou geiten- en/of schapenmelk kunnen proberen. Die worden wat beter verdragen.

Over de eiwitten zou ik me de eerste maand niet heel druk maken. Daar vind je waarschijnlijk wel iets op, maar als dat niet lukt, kun je beslissen om af en toe niet-vega te eten. Ik zou dat wel in overleg doen, want schaal- en schelpdieren geven kruisreacties met andere soorten vis. Daarnaast is je lichaam er gewoon niet meer aan gewend en reageert het er mogelijk op, dan weet je nog niet of dit dieet zin heeft gehad.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Flapke

  • ***
  • 177
  • Geslacht: Vrouw
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #2 Gepost op: 07 september 2010, 16:24:26 »
Hoe is dat allemaal getest ?
Ik heb ook een waslijst maar kan me er nog voor geen meter aan houden.
Weet ook niet hoe erg het is om dingen te eten die prikken in m'n mond (oas) zoals appel , perzik (jah prachtige boom op de composthoop  :P als ik die dingen kook heb ik geen last maar heb gelezen dat de ene allergoloog zegt dat je het gekookt wel kan eten en de ander zegt van niet. M'n IGE was bij de laatste test 2 jaar terug torenhoog.

Er blijven toch nog wel soorten groenten over ? Rijst, pasta,
En je kan toch brood kopen zonder pitjes ? Of koop een BBM

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #3 Gepost op: 07 september 2010, 16:32:57 »
Of je wel of niet gekookt kan eten wisselt per persoon volgens mij. Ik mocht het van mijn allergoloog proberen, maar ik krijg dan net zo goed uitslag over mijn hele lijf.

Of je het erg vind als iets prikt in je mond moet je ook zelf bepalen. Ik vind het erg, want ik krijg shocks, en ieder teken dat erop wijst dat ik iets niet moet eten, neem ik erg serieus. Maar ik kan me voorstellen dat ik veel makkelijker zou zijn als ik alleen maar uitslag kreeg.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #4 Gepost op: 07 september 2010, 16:40:03 »
Die appel snap ik zelf niet (alleen geen verse appel zeg maar), want ik lijk er geen last van te hebben, maar je kunt een half uurtje per dag bellen en dat is dan ook nog als ik de kinderen naar school breng plus dat ik 's morgens niet zo helder ben, dus ik moet nog bellen.
Ik wil gewoon weten waardoor het komt. Hierna kan ik dan experimenteren en bekijken in hoeverre ik me er extreem aan moet houden en in hoeverre ik er los in kan zijn. Ik denk dat ik zoiets als kiwi helemaal niet meer moet eten en bijvoorbeeld melk in de koffie prima is, maar ik krijg bijvoorbeeld wel hoofdpijn van een softijsje.
Het was overigens zo'n priktest, dus ik zat daar met jeukende en bultige armen.

Maar inderdaad is avondeten het minste probleem (totdat je een salade wilt eten, daar zit dan sla in ennuuuuh), het gaat vooral om tussendoortjes en ontbijt etc. Om nou tussen de middag voor mij in mijn eentje een complete maaltijd in elkaar te bouwen, gaat niet gebeuren denk ik.
« Laatst bewerkt op: 07 september 2010, 16:42:19 door Hausfrau »
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #5 Gepost op: 07 september 2010, 16:44:19 »
Kliekjes!
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #6 Gepost op: 07 september 2010, 19:34:28 »
Ha gezellig, je hebt een van mijn twee allergieen (de noten, fruit, tomaten, selderij), en de andere heeft Fem inderdaad denk. Weet je zeker dat je wel aardappel en wortel mag?

Tja, en verder: het is best rot en zwaar, en je kan vanaf nu eigenlijk niks meer eten wat kant en klaar is. Overal zit namelijk wel selderij / kruiden / specerijen in.
Je moet wellicht overwegen af en toe dan maar biologisch vlees te eten, anders kan je een restaurant echt niet uit de voeten.

Ik bak zelf brood, eet er meestal hagelslag op, en doe het daar de hele dag op. Erbij een glas jus (uit pak, vaak kunnen mensen met deze allergie dat wel hebben), en een banaan. Veel thee erbij. Niet het meest gezonde misschien maar goed genoeg als je 's avonds veel groenten eet (waar natuurlijk de diversiteit ook wel wat afgenomen is).

Sterkte, en overweeg eventueel ook een gesprekje met een dietist.

Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken


Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #8 Gepost op: 07 september 2010, 20:35:40 »
Ik bak zelf brood, eet er meestal hagelslag op, en doe het daar de hele dag op.

Is er hagelslag zonder melk en zonder appel? Ik mag ook geen cacao natuurlijk, dus ik mag helemaal geen hagelslag (behalve die hele vieze paarse, maar die lust ik dus niet).
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #9 Gepost op: 07 september 2010, 21:16:20 »
Bij mijn weten heeft pure chocolade alleen sporen van melk, dus tja, hoe streng ben je?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #10 Gepost op: 07 september 2010, 21:45:50 »
Leuk dat je er weer eens bent. We waren al benieuwd naar je in de speciale draad voor wegblijvende Vegatopianen en dan ben je twee weken later ineens weer terug, we voelden het aan :P

Maar jammer dat het niet zo lekker gaat en hopelijk helpt het dieet snel. Ik snap alleen niet dat je geen alternatieven aangeboden krijgt bij zo'n aanpassing. Kan het kloppen dat je eiwitten te kort komt? Hiziki weet meer van dit soort dingen, misschien heeft zij tips?

Mag je knackebrod, amaranth en quinoa? Dan heb je in de Natuurwinkel en andere geitenwollensokkenwinkels in ieder geval een beetje afwisseling voor het brood. In plaats van ouderwets belegd, kun je het natuurlijk ook al dan niet getoast in een lekkere kop soep soppen. Heb de link van Selly niet bekeken, maar dingen als (pompoen)hummus, baba ghanoush, en guacamole zijn makkelijk te maken zonder je allergenen en kunnen ook prima op brood.
Van quinoa, couscous en bulghur kun je zowel warme als koude maaltijden van maken. Een van mijn favorieten voor op m'n werk is speltcouscous bijvoorbeeld. Die hoeft alleen te trekken met kokend water, dus je hebt zo een warme basis voor even snel tussendoor zonder keuken. Je kan thuis wat groentes in kleine stukjes snijden en die er dan wel voor of na het wellen toevoegen met een beetje kruidenolie. Of een gepofte aardappel. Mocht je geen oven of tijd hebben, dan kun je het ook een paar minuutjes in de magnetron doen. Vergeet alleen niet om de schil in te prikken.
Bonen en linzen vullen lekker. Sersero heeft ooit een mercimek koftes (linzenkroketjes) recept gepost, die kun je ook prima als tussendoortje eten, net zoals sushi en dolma's. En koekje heeft een lekker recept voor linzensalade met de Puylinzen. Er zijn ladingen dalrecepten te vinden.
Wat bonen betreft kun je helemaal losgaan met grote witte bonen in citroen-peterselie of muntsdressing, zwarte bonen met limoen, olijfolie, koriander (en als je dat mag en wil fijngesneden pepertje) of grof geprakte kidneybonen met lenteuitjes en mais. Of doperwtjespuree met wat munt.
Sobanoedels zijn van boekweit gemaakt, die kun je ook koud eten. Jammer dat sesamolie nu afvalt, maar je kan een koude dressing maken van sojasaus (niet die dikke Indo, van die dunne) met wat rijstazijn en chilivlokken. Reepjes van een norivel knippen et voila.

Beterschap en succes!

Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #11 Gepost op: 07 september 2010, 21:55:37 »
Wauw goeie tips Bast!  :D
,,,,فلافل

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #12 Gepost op: 08 september 2010, 16:18:12 »
Nou inderdaad, ik ben bang dat ik toch actief moet worden... ;D
Helemaal super, bedankt Bast.
Ik kom inmiddels wel bij een dietiste, maar die is minder actief in het geven van alternatieven. Het feit dat ik niet bij al dit eten onder de uitslag zit of anderszins van mijn graatje ga is voor haar geloof ik een motivatie om te denken dat het wel meevalt (nee, ik doe het voor mijn lol :P).


Hausfrau gaat nu op zoek naar de draad voor wegblijvende vegatopianen...
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #13 Gepost op: 08 september 2010, 16:35:18 »
Al risotto en polenta geprobeerd? Een kennis van mij met glutenallergie was uiterst dankbaar voor die tip. En de glutenallergie bij haar was nog héél veel erger dan wat ik bij jou lees. Ik ken overigens ook iemand met pinda-allergie die al last krijgt als iemand op een meter afstand een Snickersreep eet.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #14 Gepost op: 08 september 2010, 16:38:49 »
Ik zou een lijst maken met ingredienten die je wél mag eten (want dat zijn nog altijd meer dingen dan wat je niet mag eten) en daar recepten bij zoeken.

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #15 Gepost op: 08 september 2010, 18:54:13 »
Balen joh, Hausfrau, dat je lichaam op zoveel dingen zo reageert.
Ik zal even wat tips geven over dingen waar ik aan denk, misschien zijn veel dingen voor de hand liggend of weet je die al lang, maar die moet je dan maar negeren :) 

Als ik het zo lees, kan je de dingen waar je niet (goed) tegen kan als volgt categoriseren:
- geen ei en melk(producten)
- geen tofu, pinda, noten en zaden
- qua groente geen tomaat, selderij en paprika
- qua fruit geen perzik ed, kiwi en appel
Qua  kant-en-klare producten lijkt het me behoorlijk lastig, omdat je zo'n lange lijst met te vermijden ingrediënten hebt, maar als je zelf dingen maakt, is er met wat aanpassingen en creativiteit nog een heleboel lekkers te maken.

Qua groente en fruit is er weinig probleem, het zijn een paar dingen die je niet moet gebruiken, maar er zijn nog genoeg andere soorten groente en fruit die je wel gewoon kan eten. Ik zou vooral daarbij lekker veel variëren, en ook op zoek gaan naar groente en fruit die je nog niet kent. Zo liggen in toko's (en in wat mindere mate ook in biologische winkels) vaak een heleboel groente- en fruitsoorten die je in supermarkten nooit zal tegenkomen. Gewoon lekker af en toe een soort kopen die je niet kent, en kijken of je daar wat lekkers van kan maken (en kijken of je lichaam er goed op reageert). Zie je groente of fruit die je nog nooit gezien hebt, vraag dan de winkelmedewerkers of ze voor je op kunnen schrijven hoe het heet (zodat je op internet recepten kan zoeken) en hoe je het moet bereiden en bij wat voor gerechten het lekker is. Zo ontdek je allerlei leuks.

Ik zou vooral veel in kookboeken gaan snuffelen en op internet naar recepten gaan kijken. En dan de dingen die je niet kan eten gewoon weglaten of vervangen door iets soortgelijks. De groente- en fruitsoorten kan je vaak wel vervangen door andere soorten groente of fruit. Dan smaakt het uiteraard heel anders, maar als dat ingrediënt niet een hoofdrol speelt, kan dat bij veel recepten prima. Tomaat en paprika in salades kan je vervangen door andere zoete dingen, zoals mais en fruit.
Voor dingen zonder eieren en melk kan je bij veganistische recepten/kookboeken kijken. Indiase recepten/kookboeken zijn ook vaak veel minder zuivel-georiënteerd dan Westerse, en gebruiken ook vaak geen noten, dus daar kan je vaak ook veel vinden. Melk(producten) kan je ook vervangen door sojamelk of sojayoghurt. Kan je daar wel tegen? Er zijn ook allerlei andere soorten 'melk', van haver, rijst ed. Bevatten veel minder eiwitten en voeding dan melk en sojamelk, maar als je het drinkt voor de lekker, zijn dat wel goede vervangers.

Voor eiwitten wordt het wel wat lastiger. Je kan niet tegen tofu-achtige dingen, zei je, wat valt daar allemaal onder? Kan je wel tegen andere (veganistische) vleesvervangers? Seitan (biowinkel) en mockduck ed (toko) zijn geloof ik op basis van tarwe, niet op basis van soja (sommige bevatten wel sojasaus). En kan je tegen peulvruchten?
Je kan peulvruchten gekookt eten, er een saus van maken, er zelf burgers van maken of ze kiemen. Peulvruchtburgers zijn ook lekker op brood.
Als je peulvruchten wat moeilijk verteert, kan je dat meestal sterk verminderen door ze vantevoren een tijd te weken, bonenkruid erbij te doen tijdens het koken, het wat langer te koken dan staat aangegeven, en het week- en kookwater goed af te spoelen; of door peulvruchten uit blik te eten (deze ook goed afspoelen en koken).

Alle granen kan je wel gewoon eten, toch? Daar kan je ook mee variëren, er zijn zoveel soorten graan en pseudograan, bijvoorbeeld in de biologische winkel.

Voor overdag kan je fruit, fruitsmoothies, en greensmoothies eten/drinken, eventueel aangevuld met sojayoghurt. Op brood kan je lekkere groentjes eten, gebakken bamigroente, gebakken paddestoelen, etc. Daarnaast kan je ook tijdens het koken voor het avondeten wat grotere porties maken, zodat je bij de lunch een kommetje daarvan kan eten. Als je koken daardoor teveel tijd vindt kosten, kan je kiezen voor wat snellere dingen, zoals voorgesneden groente, groente uit de vriezer (erwten, boerenkool, spinazie) of uit blik (mais, rode kool, sperzieboontjes).
Als je dat niet wilt op je werk/studie, kan je ook salade maken, of soep met brood, die zijn wat meer algemeen geaccepteerd.
In de soep kan je van alles gooien: groente, (fijngestampte) peulvruchten, granen.

Zijn er specifieke ingrediënten, recepten of soorten maaltijden die je moeilijk te vervangen vindt? Dan kan ik wat gerichter tips en recepten geven.

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #16 Gepost op: 08 september 2010, 20:03:29 »
Kan je trouwens falafel eten? Ik weet niet precies wat daarin zit, maar in ieder geval geen ei of melk. Het is ook heel lekker op brood.

Kiwi

Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #17 Gepost op: 08 september 2010, 20:05:39 »
Kikkererwten (peulvruchten dus) en kruiden, dus dat lijkt me wel oké.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #18 Gepost op: 08 september 2010, 20:11:12 »
Kun je wel tegen tempeh?

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:HEEEEEELP ik heb een dieet
« Reactie #19 Gepost op: 08 september 2010, 23:58:38 »
En seitan en andere glutenproducten (mock duck ed) kunnen ook?
,,,,فلافل