Vegatopia Forum

Cakes van sophie

Offline duifje

• **
  • 55
Cakes van sophie
« Gepost op: 31 augustus 2010, 20:40:50 »
Ik vroeg me af of iemand hier het kookboek 'de cakes van sophie' van Sophie Dudemaine heeft gelezen, en recepten heeft geprobeerd. Ik ben met name geïnteresseerd in de hartige cakes. Ook ben ik benieuwd of misschien iemand zelf een hartige cake heeft bedacht, en zo ja: recept?

Offline Selly

• 30.783
Re:Cakes van sophie
« Reactie #1 Gepost op: 07 september 2010, 20:17:02 »
Hier staat een recensie http://www.vegatopia.com/vega/producten/kookboeken/9023-de-cakes-van-sophie (en ja er zijn ook groentecakes)

Maar we gaan natuurlijk niet hele recepten uit kookboeken overtikken hier op het forum :)

,,,,فلافل

Offline duifje

• **
  • 55
« Reactie #2 Gepost op: 07 september 2010, 20:36:07 »
dankjewel, heb ik gemist (de recensie).
Aan de andere kant, ik vroeg niet om overtikken, ik vroeg me af of iemand hier, geïnspireerd door het idee van de hartige cake, misschien zèlf iets had bedacht...op deze website heeft het me altijd getroffen dat er veel expirementeerlustige mensen zijn..maar het lijkt er op (gezien het feit dat niemand reageert :( )dat niemand hier het boek überhaupt heeft gelezen, of heb ik het mis?

Offline duifje

• **
  • 55
« Reactie #3 Gepost op: 07 september 2010, 21:01:49 »
even voor de zekerheid hoor, ik heb net de recensie gelezen, inclusief de kritiek dat een aantal recepten niet werkt. Helemaal mee eens, heb ik zelf ook ervaren. De belangrijkste misser in de Nederlandse vertaling is, dat er wordt gesproken over instantgist. Dat is een (onbegrijpelijke, want betreffende vertaalster doet heel veel kookboeken)) vertaalfout: levure chimique is vertaald als instantgist, en dat moet natuurlijk zijn: bakpoeder. Aan degenen bij wie de cake inzakte, probeer opnieuw met bakpoeder, en mijn ervaring is: een langere baktijd (afhankelijk van je oven) wil ook helpen - dek de bovenkant dan af met alufolie om voor tijdig bruineren te voorkomen. Ik heb zelf een piepklein oventje, en dat vergt sowieso aanpassingen, ik dek de cake af met alufolie, en bak ze af in 1 uur en 10 minuten (5 minuten voor einde folie verwijderen, zodat de bovenkant bruineert). Ook doe ik minder olie. Mijn basisrecept voor de hartige cakes: 125 gr bloem, 1/2 zakje bakpoeder, 2 thlpl zout, peper, in andere kom 1 dl witte wijn, o,5 dl olie en 3 eieren loskloppen, dan mengen met bloemmengsel met garde, dan vulling toevoegen. Beslag overdoen in beboterde en met bloem bestoven cakevorm van 21 cm en afbakken zoals hierboven beschreven. Werkt!

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #4 Gepost op: 07 september 2010, 21:06:59 »
Misschien kun je met de zoekfunctie iets vinden? Volgens mij heb in die richting alleen hartige muffins langs zien komen tot nu toe...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline lieve lijn

• 4.047
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #5 Gepost op: 14 september 2010, 00:21:23 »
Ik heb wel eens hartige muffins gebakken voor een tapasachtig feestje. Met zongedroogde tomaat een oude kaas soort en een aantal met olijf erin. Was wel lekker, maar geen daverend succes.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!