Dat kijk ik zonder eten ook niet
Gepocheerd ei heb ik volgens mij nog nooit gegeten. Zacht gekookt met van dat lopende geel vind ik maar niks. Wel als het nog net niet hard is en het binnenste van die diepgele smeuigheid tentoonstelt
Mijn favorieten blijven echter de omelet en het hardgekookte ei, behalve een gemiddeld 2-jaarlijkse smachting naar een spiegelei met wel iets gestold eigeel. Het hardgekookte ei gaat vaak op het broodje gezond, door de stoofpotjes (curry, kokossaus, Afro-tomatensaus, etc) of gefrituurd. De omelet roer ik altijd even om in de pan, eventueel smaakjes toevoegen (mijn 4-peperomelet heeft nooit fans buiten mijzelf omgevonden, maar misschien moet ik het eens niet puur als antikaterontbijt aanbieden
), soms met kaas, maar vaak ook niet. Melk doe ik er nooit door, wel een beetje water, maar liever een beetje bouillon of kookvocht van een groente ofzo.
De Spaanse tortilla is niet echt mijn ding, dan is de Iraanse kuku leuker.
Roerei vind ik meestal niks, maar ik maak mijn mams blij als er tomaat en ui doorgaat. Een Amerikaanse vriendin had van de zomer (deprimerend weer nu
) wel erg lekkere variant gemaakt met parmesaanse kaas, een speciaal merk hot sauce en rode pepersaus van D&L op lekker brood.
Wat ik echt al in geen eeuwen meer heb gehad is een chocoladeschuimomelet. Dat klinkt misschien wat vies, maar dat is het niet. Tenzij je 'm per ongeluk in de gezouten boter bakt, zoals ik op een brilloze dag deed terwijl er gasten waren