Afgelopen woensdag eindelijk weer eens bij Abessinië, ethiopisch restaurant in Delft.
http://www.restaurant-abessinie.nl/Ik ben zelf al jaren ontzettend fan van dit restaurant, ik vind het eten altijd lekker en hou wel van het ongedwongene.
Je krijgt samen een grote schaal (bekleed met pannekoekjes) met daarop schaaltjes met de gekozen gerechten. Verder is er nog een simpele salade en liggen op de pannekoekjes allerlei bijgerechtjes. Natuurlijk krijg je ook een schaal met pannekoekjes (engera) om te eten. Het delen van eten is zo ook erg makkelijk.
De bijgerechtjes zijn schepjes diverse linzenpurees, bietenpuree, wat kruidige groenten en wat zure room.
Het idee is dat je je eten met de pannekoekjes eet, dus met je handen.
Ik had pompoen met ui (Duba Wot) in een kruidige saus, mijn vriend had padddestoelen (Inqudai we't). Erg lekker, wel kruidig maar niet te pittig. Wel een beetje vet (olie), maar dat hoort er denk ik ook gewoon bij.
Er is veel keuze in vegetarisch, veelal met linzen, spinazie of kikkererwten. Je kan ook combinaties van meerdere gerechten nemen, dan krijg je kleinere schaaltjes. Handig voor als je niet kan kiezen (ik dus).
De bediening is erg timide, als je iets wil dan moet je wel even de aandacht trekken, maar ze zijn wel vriendelijk. De muziek kwam van youtube
en was een fijne mix van traditionele en meer populaire muziek uit Afrika.
We hadden als toe ethiopische koffie en thee (met kruiden), en rekende iets van 40 euro af voor twee personen, inclusief een rode wijn en fris. De extra pannekoekjes hadden ze niet berekend.
Daarna nog even door de kou door Delft gewandeld en daarna lekker voldaan naar huis