De Lachende Gans in Dordrecht. Een bijzondere zaak, om op te volgen. De huidige uitbaters hebben ze twee jaar geleden overgenomen van iemand die er al erg lang was. Het interieur heeft met veel bruin hout iets mooi, warm en gedegen, ook wat oud. Daarom dat men met verf en eigentijdse decoratie wat vernieuwende frisse toetsen aanbracht, waar men toch ook niet te ver mag in gaan, anders zou de aangename, warme sfeer kunnen gebroken worden. Het plafond met houten balken en witte verf is alvast geslaagd. Ook de oude kleine receptietoog/barretje aan de ingang ziet er schattig uit.
De bediening is vriendelijk en betrokken. Er is een mooie wijnkaart.
Drukbezochte zaak, dikwijls goed teken. Prijzen zijn dan ook redelijk en de keuken is, waarschijnlijk ook met respect voor de traditie en de gewoonten van de klanten, behoorlijk creatief. Vreemd dat je de aardige vegetarische kaart (drietal hoofdgerechten, tweetal soepen, twee of drie voorgerechten) speciaal moet vragen. Op de gewone kaart staat er ook al wel iets vegetarisch, maar niet alles. Er wordt graag met bioproducten gewerkt, ook wat de dranken betreft. Ingrediënten zijn ook vers en seizoensgebonden.
Er waren drie aardige vegetarische amuses, met verschillende en daarom ook in volgorde te eten smaken (zoutig koekje en mosterdzaadjes, gemarineerde zoetzure komkommersliertjes, zoete en zoute noten).
Mijn vrouw had een diep en warm smakende Pakistaanse linzensoep en ik een echt mooie en op nagedachte rode bietencarpaccio, waarin ook een bijzondere kletskop met sesamzaadjes, volsmakende zuivel, mandarijntjes en groentesliertjes verwerkt waren. Er wordt duidelijk met smaakcontrasten gewerkt.
Mijn hoofdgerecht was een smeuïge risotto met vele verschillende groentjes, lekker. Mijn vrouw had parelgort bereid in rode biet, wat wel lekker leek maar niet zo spectaculair als mijn voorgerecht bijvoorbeeld.
Het zou leuk zijn als zij in de voorzichtige vernieuwing nog wat meer de vegetarische kaart zouden gaan trekken. Of die in elk geval meteen voorstellen of aanbieden.