Vegatopia Forum

Veggie kaas?

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

parttime veggie

Veggie kaas?
« Gepost op: 05 juli 2010, 11:52:43 »
Net terug uit de Duitse bio Supermarkt. Tjonge wat is het bio spul toch allemaal duur.
Ik ben eens op zoek gegaan naar veggie kaas, dus kaas zonder dat hij van de koemelk afkomstig is.
Heb iets gevonden met een Mozzarella smaak. Ik kon ook kiezen uit hamsmaak  ::).

Vraagje: waarom eten jullie geen dieren en/of vis maar wel melk, kaas enz.?
Zo houd je toch ook de kringloop van geboorte van kalveren aan de gang om maar melk te verkrijgen en dat is mijns inziens niet diervriendelijk... ???

Kiwi

Re:Veggie kaas?
« Reactie #1 Gepost op: 05 juli 2010, 13:34:34 »
Onder veggie kaas wordt hier meestal vegetarische kaas verstaan waar bij de bereiding geen gebruik is gemaakt van stremsel uit de lebmaag van een kalf. De kaas waar jij het nu over hebt, kaas die niet van koemelk (of melk van andere zoogdieren, zoals geiten) gemaakt is, is veganistische kaas.
De definitie van een vegetariër is iemand die niets eet waarvoor (rechtstreeks) dieren gedood zijn. Geen vlees en geen vis dus. Voor melk (en eieren) worden alleen indirect dieren gedood. Mensen die helemaal geen dierlijke producten willen gebruiken (dus niet alleen geen vlees, vis, zuivel en eieren, maar ook bijvoorbeeld geen wol of honing) worden veganist genoemd.

parttime veggie

Re:Veggie kaas?
« Reactie #2 Gepost op: 05 juli 2010, 15:20:35 »
Hi Kiwi,

Dank voor je reactie. Ja, ik weet dat dit veganisme heet, maar dan nog vind ik het interessant om van meerdere mensen te weten waarom ze dan wel (nog) melk en eieren eten?

Kiwi

Re:Veggie kaas?
« Reactie #3 Gepost op: 05 juli 2010, 15:34:25 »
Over de zin en onzin van veganisme en de moeilijkheden waar mensen tegenaan lopen bij het overstappen naar veganisme is hier al heel veel geschreven, dus je zou het best even wat oudere draden hier op het forum kunnen doorlezen, dan krijg je misschien een idee. Een paar voorbeeldjes:
http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,9376.0.html
http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,12683.0.html
http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,12643.0.html
http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,8378.0.html
Veel plezier ermee. ;)

engels

Re:Veggie kaas?
« Reactie #4 Gepost op: 09 juli 2010, 14:16:39 »
Hi, ik ben nu al 10 jaar een vegatarier. Ik eet wel kaas, melk enz.
Wat mij steeds irriteert is de 'verstopte vlees' in veel nederlandse producten. Zoals stremsel in kaas en gelatine in toetjes enz.  In engeland bijna elke kaas soort is kalf-stremsel vrij, het is gemaakt met vegatarische stremsel. In Nederland is bijna elke kaas met kalfstremsel gemaakt. Waarom is dat? Is het goedkoper voor de kaasboer?
Behalve RedHat chedder (die tevens NERGENS op echte cheddar lijkt) kan je haast geen engelse kaas in Nederland vinden.

Er is een lijst van vegatarische kazen op de Vegatopia site te vinden - heb ik gezien, maar in AH? Weinig. -Waar ik woon is het bijna 100 door AH overgenomen.

Waarom? Kan iemand dit uitleggen

Gefrustreerde kaas eter en gedwongen stremsel eter.


Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veggie kaas?
« Reactie #5 Gepost op: 09 juli 2010, 18:45:23 »
Hi, ik ben nu al 10 jaar een vegatarier. Ik eet wel kaas, melk enz.
Wat mij steeds irriteert is de 'verstopte vlees' in veel nederlandse producten. Zoals stremsel in kaas en gelatine in toetjes enz.  In engeland bijna elke kaas soort is kalf-stremsel vrij, het is gemaakt met vegatarische stremsel. In Nederland is bijna elke kaas met kalfstremsel gemaakt. Waarom is dat? Is het goedkoper voor de kaasboer?
Behalve RedHat chedder (die tevens NERGENS op echte cheddar lijkt) kan je haast geen engelse kaas in Nederland vinden.

Er is een lijst van vegatarische kazen op de Vegatopia site te vinden - heb ik gezien, maar in AH? Weinig. -Waar ik woon is het bijna 100 door AH overgenomen.

Waarom? Kan iemand dit uitleggen

Gefrustreerde kaas eter en gedwongen stremsel eter.



stemsel is slachtafval.. en dat gebruiken is altijd efficienter dan vega stremsel kopen, jammer genoeg.

Leuke is dat een oud collega van mijn vader het ontwikkeld heeft (vega stremsel) maar des te stommer DAT GHHET HIER NIET AANSLAAT
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veggie kaas?
« Reactie #6 Gepost op: 09 juli 2010, 19:06:24 »
Ow, echt Lijn?
Leuk weetje.

Ik vind het trouwens steeds makkelijker om vegetarisch gestremde kaas te kopen. Echt aanslaan doet het misschien niet, maar het is wel overal verkrijgbaar.

Overigens is bijna iedere vorm van Engelse kaas smerig, Engels. Vind ik. Vandaar misschien dat het hier niet verkrijgbaar is.
Verschil in smaakcultuur.

Offline Ray01

  • **
  • 55
  • Geslacht: Man
Re:Veggie kaas?
« Reactie #7 Gepost op: 09 juli 2010, 20:47:43 »
Hi, ik ben nu al 10 jaar een vegatarier. Ik eet wel kaas, melk enz.
Wat mij steeds irriteert is de 'verstopte vlees' in veel nederlandse producten. Zoals stremsel in kaas en gelatine in toetjes enz.  In engeland bijna elke kaas soort is kalf-stremsel vrij, het is gemaakt met vegatarische stremsel. In Nederland is bijna elke kaas met kalfstremsel gemaakt. Waarom is dat? Is het goedkoper voor de kaasboer?
Behalve RedHat chedder (die tevens NERGENS op echte cheddar lijkt) kan je haast geen engelse kaas in Nederland vinden.

Er is een lijst van vegatarische kazen op de Vegatopia site te vinden - heb ik gezien, maar in AH? Weinig. -Waar ik woon is het bijna 100 door AH overgenomen.

Waarom? Kan iemand dit uitleggen

Gefrustreerde kaas eter en gedwongen stremsel eter.



Is er geen natuurvoeding winkel bij je in de buurt?
Ik haal daar af en toe wat kaas, ze hebben ook wat meer keuze in div. soorten kaas.

(en je kunt wat plakjes laten snijden, anders zit je weer met zo'n grote verpakking te kijken)

Verder is de biologische kaas van A.H. vegetarisch gestremt, maar wellicht wist je dit al  :)

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Veggie kaas?
« Reactie #8 Gepost op: 10 juli 2010, 09:32:13 »
Leuke is dat een oud collega van mijn vader het ontwikkeld heeft (vega stremsel) maar des te stommer DAT GHHET HIER NIET AANSLAAT

Leuk! Welke soort? Want er zijn natuurlijk heel veel soorten vegetarisch stermsel, sommigen worden al honderden jaren gebruikt. Misschien dat alleen die soort van hem niet aanslaat? Want steeds meer kazen worden vegetarisch gestremd, het staat er alleen niet altijd op, maar da's een kwestie van navragen bij de producent.
,,,,فلافل

engels

Re:Veggie kaas?
« Reactie #9 Gepost op: 12 juli 2010, 09:48:05 »
Ow, echt Lijn?
Leuk weetje.

Ik vind het trouwens steeds makkelijker om vegetarisch gestremde kaas te kopen. Echt aanslaan doet het misschien niet, maar het is wel overal verkrijgbaar.

Overigens is bijna iedere vorm van Engelse kaas smerig, Engels. Vind ik. Vandaar misschien dat het hier niet verkrijgbaar is.
Verschil in smaakcultuur.


Zonder leesbril is het moeilijk op een pak kaas te zien of het 'vegetarisch' is of niet. En als je het wel kan vinden is het gemiddeld veel duurder- zeker in een 'natuurvoeding' winkel. Is vegetarier zijn iets voor de meer welvarend van ons?

Over engelse kaas - smerig? Duidelijk behalve de nep Red Hat heb je Engelse kaas nooit geproefd. Je kan het hier gewoon niet vinden.

Om even af te sluiten, zaterdag was ik bij de AH bij ons ni de buurt. Van dat hele lange lijst van biologische kazen was er maar een paar te vinden. Smeerkaas en feta.

Probeer eens Cheddar, Cheshier, Stilton, Wensleydale,  Lancashire, Double Gloucester, Leicester, of een van de 700 andere variaties allemaal met vegetarische stremsel gemaakt.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veggie kaas?
« Reactie #10 Gepost op: 12 juli 2010, 14:33:37 »
Duidelijk behalve de nep Red Hat heb je Engelse kaas nooit geproefd. Je kan het hier gewoon niet vinden.


Pardon? Volgens mij is dat nog steeds een kwestie van smaak -vandaar ook het 'vind ik' achter mijn mening. Ja ik heb het wel geproefd, veelvuldig, vandaar ook dat ik kan zeggen dat ik het ronduit smerig vind. Maar jij niet, dat mag ook.

Verder ben ik gezegend met goede ogen en heb ik nog nooit problemen gehad om etiketten na te lezen, maar dat geeft me wel een schrikbeeld, dat zou heel moeilijk boodschappen doen zijn voor mij.

Gelukkig maak ik zelf niet zo'n punt van vegetarisch gestremde kaas. Ik koop het zelf wel als ik echt plakken koop (hoogst zelden), maar geraspte kaas zakjes bijvoorbeeld maak ik me niet al te druk om. Des te leuker vind ik het om het soms op de etiketten te lezen dat het bewust ergens aan toegevoegd is.

Offline Basje

  • **
  • 60
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veggie kaas?
« Reactie #11 Gepost op: 12 juli 2010, 15:29:36 »

Gefrustreerde kaas eter en gedwongen stremsel eter.


Da's niet echt "gedwongen" natuurlijk (tenzij er daadwerkelijk een vuurpeloton achter je staat om je aan te moedigen als je de kaas niet op eet.) Lijkt mij gewoon een kwestie van keuzes maken, of geen kaas, of bio / dierlijk stremsel vrije kaas, of kiezen voor goedkope kaas en accepteren dat dat minder diervriendelijk is, lijkt mij niks gedwongens aan.


engels

Re:Veggie kaas?
« Reactie #12 Gepost op: 12 juli 2010, 15:42:51 »
Ja je hebt gelijk Lellebelle, het is een kwestie van smaak  :). Ik vindt dat de stevige volle smaak van farmhouse cheddar bij voorbeeld veel lekkerder dan dat generieke jonge kaas. Maar eigenlijk is dit mijn punt niet.

Met een leesbril kan ik door de lijst van ingrediënten ergens een kleine woord 'stremsel' vinden. Dit staat op veruit de meeste kazen in NL. Als het je niet echt uitmaakt dan eigenlijk zou je ook een biefstuk erbij kunnen nemen. Wat ik bedoel om te zeggen is, je eet vlees of je eet geen vlees. Stremsel is vlees dat zonder heel duidelijk aan te geven in je kaas 'verstopt' is. Dus heb je geen keuze. Blijkbaar is dit in andere landen veel belangrijker voor de consument omdat daar het wordt wel duidelijk aangegeven.

Gedwongen of niet? Als het niet duidelijk aangegeven is........

Veel mensen weten niet wat stremsel is, veel mensen weten niet waar gelatine vandaan komt. Het wordt in het eten gedaan zonder te informeren. Maakt het wat uit? Voor mij wel.

:)

« Laatst bewerkt op: 12 juli 2010, 16:22:16 door engels »

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veggie kaas?
« Reactie #13 Gepost op: 12 juli 2010, 21:25:27 »
Wat ik bedoel om te zeggen is, je eet vlees of je eet geen vlees. Stremsel is vlees dat zonder heel duidelijk aan te geven in je kaas 'verstopt' is. Dus heb je geen keuze.

Zoals ik al zei, en Basje ook, het is allemaal te koop in NL en de optie geen kaas kopen is er zeker ook.
Ik eet geen vlees. Maar net als 99% van de vegetariërs eet ik wel af en toe kaas. Dat is mijn keuze.

Het feit dat je de etiketten niet goed leest maakt niet dat je gedwongen bent niet vegetarisch gestremde kaas te eten. Dan kan je het altijd nog aan de medewerker vragen. Of je koopt geen kaas.
Als er niet op staat dat het vegetarisch gestremd is kan je er altijd vanuit gaan dat het niet zo is.
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2010, 21:30:07 door Lellebelle »

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Veggie kaas?
« Reactie #14 Gepost op: 12 juli 2010, 21:27:19 »
Als er niet op staat dat het vegetarisch gestremd is kan je er altijd vanuit gaan dat het niet zo is.

Dit lijkt me de veiligste veronderstelling.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Veggie kaas?
« Reactie #15 Gepost op: 12 juli 2010, 22:26:38 »
Als er niet op staat dat het vegetarisch gestremd is kan je er altijd vanuit gaan dat het niet zo is.

Dit lijkt me de veiligste veronderstelling.

Wel als je het heel belangrijk vindt, maar in praktijk is het toch heel vaak microbacterieel gestremd en zet men dat er niet op, weet niet waarom niet, misschien omdat microbacterieel eng klinkt.
,,,,فلافل

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Veggie kaas?
« Reactie #16 Gepost op: 12 juli 2010, 22:38:19 »
Wat ik bedoel om te zeggen is, je eet vlees of je eet geen vlees. Stremsel is vlees dat zonder heel duidelijk aan te geven in je kaas 'verstopt' is.

Misschien bedoel je het figuurlijk, maar anders klopt je stelling niet:

"Vlees is het spierweefsel van gewervelde dieren dat opgegeten kan worden. Vlees is het spierweefsel van gewervelde dieren dat opgegeten kan worden. In een bredere betekenis omvat het alle dierlijke (met uitzondering van vis) en soms menselijke weefsels inclusief de organen (lever, nieren, enz.)."

"Stremsel is een oplossing die spijsverteringsenzymen bevat, afkomstig uit de lebmaag van kalveren."

Vegetarisme (niet eten van vlees of vis) sluit het eten van stremsel dus niet uit.


Kiwi

Re:Veggie kaas?
« Reactie #17 Gepost op: 12 juli 2010, 22:42:31 »
Vegetarisme (niet eten van vlees of vis) sluit het eten van stremsel dus niet uit.

Wel als je vegetarisme definieert als het niet(s) eten van dode dieren. ;) Maar goed, dat moet ieder voor zich weten, ik vind het te ver gaan om andere vegetariërs ervan te beschuldigen vlees te eten als ze niet op stremsel letten.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veggie kaas?
« Reactie #18 Gepost op: 13 juli 2010, 03:54:35 »
Als er niet op staat dat het vegetarisch gestremd is kan je er altijd vanuit gaan dat het niet zo is.

Dit lijkt me de veiligste veronderstelling.

Wel als je het heel belangrijk vindt, maar in praktijk is het toch heel vaak microbacterieel gestremd en zet men dat er niet op, weet niet waarom niet, misschien omdat microbacterieel eng klinkt.

Dat wist ik trouwens niet, dat veel in de praktijk microbacterieel gestremd is. Maar dan nog zou ik er -als je er zo zwaar aan tilt- niet op gokken en alleen dat nemen dat nadrukkelijk als vegetarisch gestremd te boek staat. Maar dan zou ik wel de moeite nemen een leesbril mee te nemen naar de winkel of om aan een voorbijganger te vragen of ze het even op kunnen noemen voor je.

Hoe vaak ik in het buitenland geen vreemde heb aangeklampt om de etiketten voor me na te pluizen op dierlijke ingredienten.. Tsja, mijn spaans en Italiaans houden echt te wensen over.

Offline xCretin

  • *
  • 14
Re:Veggie kaas?
« Reactie #19 Gepost op: 13 juli 2010, 12:39:01 »
Ik let tegenwoordig ook altijd op of kaas vegetarisch gestremd is, ik ben zelf nu 9 jaar vegetariër en ik zou graag veganist worden, ik drink al een aantal jaar geen melk meer, en probeer het ook zo veel mogelijk te vermijden bij de bereiding van avondeten, dan gebruik ik meestal Alpro Soya Nature i.p.v koemelk.
Wel gebruik ik nog gewone kaas (maar wel vegetarisch gestremd).
Ik vind het ook steeds makkelijker om aan vegetarische kaas te komen, mede door het handige vegetarische kazen lijstje van deze site!
Voor pasta's/pizza's/oveschotels waar we mozzarella doorheen doen kopen we van het merk Galbani Santa Lucia, het bolletje van 125gr. is vegetarisch gestremd er staat dan ook op de verpakking "Suitable for vegetarians".
En voor kaas op brood neem ik altijd de biologische kaas van AH of de C1000, ze zijn erg lekker en vegetarisch gestremd, ook de biologische geraspte kaas van de AH is vegetarisch gestremd... ik weet niet of ze bij de C1000 ook biologische geraspte kaas hebben? En natuurlijk zijn er nog de kazen van Leerdammer, die at ik eerst altijd voordat ik de biologische plakjes kazen zag (deze vind ik zelf lekkerder omdat ze belegen zijn en dus wat pittiger van smaak dan Leerdammer.)

Ik zou ook nog een keer veganistische kaas willen proberen, maar ik weet niet zo goed welke qua smaak het meest op kaas lijkt? Want ik hoor/lees soms verhalen over veganistische kazen die vaak heel vies smaken en helemaal geen kaas smaak hebben.