Vegatopia Forum

Kefir

Offline greet

• 2.671
Kefir
« Gepost op: 22 juni 2010, 17:28:33 »
Na gelezen te hebben dat Hizikigirrl ging beginnen met een kefir-lijn, werd ik razend jaloers! (oké, dan, gewoon nieuwsgierig, en ik kwam het toevallig tegen in de biowinkel gisteren)

Ik heb poeder gekocht, daar moet ik een maand of 3 kefir mee kunnen maken, volgens verschillende bronnen. Dus misschien mag het een eigen draadje, dacht ik zo. M'n eerste brouwsel is klaar! Het is een beetje dik en smaakt naar lichte yoghurt, best lekker.
Mengen met allerlei fruit en ontbijtgranen ga ik zeker al doen, en volgens mij is het ook een goede vervanger van yoghurt in bepaalde gerechten. Nog leuke dingen mag je zeker melden.

En dan nog een vraagje: ik vind alleen hocus-pocus gezondheidsclaims. (zit zooooooo vol (b12)vitaminen! melk is duivels, maar kefir is het allerbeste van de hele wereld voor je! je wordt er 136 jaar mee, want ze eten het ook in de caucasus!) Wat is daar van waar? Volgens mij zit er niet meer b12 in dan in de melk die je ervoor gebruikt.

Anyways, ik ga er ene pakken. Hopelijk zit mijn brouwsel lekker vol alcohol  ;D

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kefir
« Reactie #1 Gepost op: 22 juni 2010, 18:16:55 »
Over B12 er in weet ik niets, maar kefir bevat wel veel probiotica.

Zelf maak ik het van levende korrels, die bestel ik hier: http://www.melkkefir.nl/

De smaak vind ik geweldig, lekker tangy, helaas kreeg ik er de vorige keren (2 jaar geleden) telkens een griepgevoel van. Dat schijnt te komen door herxing. Daar geloofde ik nooit zo in, maar kefir leek bij mij wel die reactie op te werken. Ik verwacht de korrels deze week en dan ga ik maar met heel kleine beetjes beginnen (moeilijk, omdat het zo lekker is).

Offline greet

• 2.671
« Reactie #2 Gepost op: 22 juni 2010, 18:19:25 »
Lekker, hé. Ik vraag mij nu af hoe waterkefir smaakt. Als een soort zure limonade gok ik, ook wel de moeite om eens te proberen, denk ik.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #3 Gepost op: 22 juni 2010, 18:21:00 »
Lekker, hé. Ik vraag mij nu af hoe waterkefir smaakt. Als een soort zure limonade gok ik, ook wel de moeite om eens te proberen, denk ik.

Mijn nicht maakt het en die is er gek op. Ik ben alleen niet zo enthousiast over de suiker/gedroogde vruchten die je moet gebruiken.

Offline greet

• 2.671
« Reactie #4 Gepost op: 23 juni 2010, 18:39:52 »
OKé, vandaag dronk ik het met overrijpe banaan onder, en dat was echt wel een lekkere smoothie. Romig, al heeft dat ook met die banaan te maken misschien. En nu heb ik het onder wat witte kool gedaan, met nog een klein beetje extra mayo, en dat is ook lekker. Zachter dan yoghurt, lijkt me.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #5 Gepost op: 23 juni 2010, 19:55:48 »
Is dat niet dat paddo-achtige drankje?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #6 Gepost op: 23 juni 2010, 20:02:47 »
Nee, dat is kombucha.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #7 Gepost op: 23 juni 2010, 20:56:22 »
Oh ja, ik haal die twee altijd door elkaar...

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #8 Gepost op: 23 juni 2010, 21:12:24 »
Heeft een van jullie het wel eens met sojamelk geprobeerd? Op de site van Hiziki staat dat het kan, maar ik vind die dingen er een beetje eng uit zien eigenlijk.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #9 Gepost op: 23 juni 2010, 23:37:04 »
Ik zal het binnenkort eens proberen met sojamelk, moet ik eerst genoeg korrels kweken.

Wie wil weten hoe kefir smaakt, kan ook in de biowinkel flesjes kefirdrinkyoghurt kopen. Ik weet het merk niet zo 1 2 3, maar het is Duits, zit in een wit plastic flesje en de werking ervan is minder en de smaak zachter, maar dan kun je het eens uitproberen. Er is ook een versie met limoen of citroen (en veel suiker), die is heel erg lekker.

Ah, het is van Andechser:
http://www.andechser-molkerei.de/bioprodukte/produktsortiment/drinks/?L=1&tx_ttproducts_pi1%5BbackPID%5D=144&tx_ttproducts_pi1%5Bproduct%5D=118&tx_ttproducts_pi1%5Bcat%5D=24&cHash=963cc139de

http://www.andechser-molkerei.de/bioprodukte/produktsortiment/drinks/?L=1&tx_ttproducts_pi1%5BbackPID%5D=144&tx_ttproducts_pi1%5Bproduct%5D=241&tx_ttproducts_pi1%5Bcat%5D=24&cHash=76b0ece2dc
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2010, 23:43:09 door Hizikigrrrl »

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #10 Gepost op: 12 juli 2010, 22:02:30 »
Ik dacht dat je voor sojamelk een ander ferment nodig had als starter?

Ik maak altijd gewone lactosevrije yoghurt van een pot die ik in de jumbo koop, maar ik heb mijn twijfels over de houdbaarheid ervan. Als mijn yoghurt houdbaar is tot 15/07 en ik maak er vandaag een nieuwe lading van, hoe lang is die dan weer houdbaar? Want het zijn telkens 7 potjes, die krijgen we niet in 123 op.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #11 Gepost op: 12 juli 2010, 22:06:31 »
Ik dacht dat je voor sojamelk een ander ferment nodig had als starter?

Voor kefir niet.

Deze week begonnen met kerfir maken en de korrels worden steeds krachtiger!

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #12 Gepost op: 19 november 2010, 10:19:23 »
En hoe staat het nu met je kefir Hiziki?

Ik heb laatst van iemand waterkefirkorrels gekregen, gisteren heb ik mijn eerste brouwsel gedronken en ik vond het erg lekker. Ik had gelezen dat mensen met darmklachten er veel baat bij hebben om dit dagelijks te drinken dus ik hoop dat het bij mij ook een goed effect heeft.

Offline Fynnya

• 432
« Reactie #13 Gepost op: 19 november 2010, 13:42:42 »
En dan nog een vraagje: ik vind alleen hocus-pocus gezondheidsclaims. (zit zooooooo vol (b12)vitaminen! melk is duivels, maar kefir is het allerbeste van de hele wereld voor je! je wordt er 136 jaar mee, want ze eten het ook in de caucasus!) Wat is daar van waar? Volgens mij zit er niet meer b12 in dan in de melk die je ervoor gebruikt.
Er is ook water-kefir, waar je geen melk bij gebruikt en dus niks dierlijks in zit, en daarvan zeggen ze ook dat het B12 bevat.
Die bewering kom ik op allerlei websites tegen, maar nergens wordt er dieper op in gegaan.
Ik verwacht dat het B12-analogen zijn ("nep" B12 die ook nog eens de opname van "echte" B12 tegenhoudt).
Volgens mij zijn er nog steeds geen plantaardige bronnen waarvan met zekerheid gezegd kan worden dat het "echte" B12 bevat, dus tot dat dat op een betróuwbare manier getest is, zou ik er maar vanuit gaan dat het analogen zijn, en het dus níet als B12-bron gebruiken.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #14 Gepost op: 19 november 2010, 13:46:46 »
Hier gaat het uitstekend met de melkkefir!
Het groeit als kool en ik drink er iedere dag zo'n 300-400 ml van, mjam! Het soyamelk-experiment was in ieder geval niet lekker genoeg voor een herhaling, brrr, wat zuur werd dat.

Lseuk dat je ook aan de (water)kefir bent begonnen! Waar smaakt het naar? Heb het nog steeds niet geprobeerd ivm de suikers.

Offline lennekevg

• 139
Re: Kefir
« Reactie #15 Gepost op: 05 januari 2015, 11:03:49 »
Ik heb van een vriendin een portie waterkefir korrels gekregen. Ik vind het een erg lekker drankje; beetje zuur, niet te zoet, een heel licht bubbeltje (en een heel licht alcoholsmaakje, door het gisten schijnt er ca 0.5% aanwezig te zijn). Ik drink heel weinig frisdrank omdat ik het te zoet vindt, en dit is een lekker drankje als ik eens iets anders dan thee of water wil. Ik ben wat aan het experimenteren met smaakmakers, tot nu toe zijn een combi van vijg+kaneelstokje het meest favoriet. En soms meng ik het met een scheutje sap oid, ook lekker. De volgende stap is experimenteren met de hoeveelheid suiker/siroop, dat wil ik zo laag mogelijk brengen.

Mocht iemand in omgeving R'dam of Leiden een portie korrels willen, let me know!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #16 Gepost op: 05 januari 2015, 11:52:52 »
Waterkefir heb ik een paar jaar geleden geprobeerd, maar ik was er zelf niet zo enthousiast over.

Ben sinds 2 maanden weer bezig met melkkefir, maar ik krijg het maar niet goed! Nooit eerder problemen mee gehad (wat ik me herinner), nu is het zuur, korrelig (niet van de kefir, maar van melkerige stukjes), dun...

Heb de korrels nu een weekje op water gehad en ik ga zo in de biowinkel kefirmelk (in die groen-witte plastic flesjes, Duits merk, ze hebben ze ook met smaakjes) kopen om ze weer te kickstarten. Misschien hebben ze hier toch verkeerde gisten en schimmels etc opgelopen.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #17 Gepost op: 05 januari 2015, 11:53:50 »
De volgende stap is experimenteren met de hoeveelheid suiker/siroop, dat wil ik zo laag mogelijk brengen.

Je kunt het toch ook zonder suiker maken, maar met extra veel vijgen?

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #18 Gepost op: 05 januari 2015, 19:58:05 »
in de biowinkel kefirmelk (in die groen-witte plastic flesjes, Duits merk, ze hebben ze ook met smaakjes)

Andechser Natur?
Hun lassie's vinden we hier erg lekker. Ga ik hun kefir ook maar eens proberen dan...

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #19 Gepost op: 05 januari 2015, 20:55:50 »
in de biowinkel kefirmelk (in die groen-witte plastic flesjes, Duits merk, ze hebben ze ook met smaakjes)

Andechser Natur?
Hun lassie's vinden we hier erg lekker. Ga ik hun kefir ook maar eens proberen dan...

Die ja. De kefir met citroen is superb!