Vegatopia Forum

Gelderland

Offline Eefje1976

• 225
  • Geslacht: Vrouw
Gelderland
« Gepost op: 26 april 2009, 23:21:34 »
Vandaag "voor de rapportjes" Pannenkoeken gegeten in het pannenkoekenhuis in Ugchelen.
Natuurlijk heel veel vegetarische, maar men vond het nodig een rijtje vegetarische pannenkoeken te vermelden.
Allen zonder kaas, leek me nog wel logisch, maar ook heel veel fruit/groentepannenkoeken stonden er niet bij, ook naturel niet.
Iets wat eerst leuk en handig leek bleek gebakken lucht!
Overigens heerlijke pannenkoeken gegeten met appel en rozijnen! Niet vega-dus, volgens de kaart ;)

Offline LelleL

• 3.652
Re:Gelderland
« Reactie #1 Gepost op: 02 november 2009, 23:32:05 »
Bij Gasterij de Kromsteert in Nunspeet.
Voor vegetariërs niet echt een briljant restaurant, zeker niet als ze je niet-vega tafelgenoot hert en allerlei andere veel te schattige diertjes gaan aanbieden.
Was wel lekker, maar flink aan de prijs. (Alhoewel ik een voorgerecht als hoofdgerecht had, jawel ze hadden geen vega hoofdgerechten op de kaart) en daar slechts de voorgerechtprijs van hoefde te betalen.
Bediening was wel heel leuk en ik kreeg drie speciale vegetarische amuses. Erg smakelijk.

Offline Lenda

• 377
« Reactie #2 Gepost op: 12 december 2009, 18:01:47 »
Ik heb donderdag bij Van Der Valk in Hoenderloo gegeten ; lasagna a la cantharelle. Was erg lekker :D Er zat gegratineerde brie bovenop.
People never grow up, they just learn how to act in public.

Gwennepen

« Reactie #3 Gepost op: 31 juli 2011, 07:27:53 »
Wij dronken gisteren wat bij de Veldkeuken in Culemborg. Maar we gaan daar ook zeker wat eten. Het zit er gezellig en de kaart is klein, maar voor het grootste gedeelte vega. En alles EKO.
http://www.veldkeuken.nl/index.php?c=5

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #4 Gepost op: 05 mei 2012, 09:18:38 »
Bij In Geuren en Kleuren in Berg en Dal voor een etentje met 4 meiden ivm een vrijgezelle avond ;)

Was niet mijn eerste keus, want ik vond de keuze voor vegetariers niet zo bijzonder. Bij het reserveren vroegen ze nog of er dieetwensen waren en K. had doorgegeven dat er iemand vega was.

Dat waren ze weer vergeten bij binnenkomst, dus toen we het over de keuzes hadden, vertelde de ober dat de kroepoek die ik net had gegeten van tonijn was.

De amuse was wel vega. Een soort bitterbal en een soepje.

Ik nam paprikasoep vooraf. Asperges als hoofd, en het toetje van het dagmenu (of weekmenu; dat weet ik niet meer). Allemaal niet slecht, maar voor mij niet zo bijzondere smaken. De prosecco vooraf was erg lekker, en het bijpassend wijnarrangement ook wel.

Leuk detail: een van de meiden dronk helemaal geen alcohol en kreeg ene paar groentesapjes.

Ik ga er zelf niet terug: de rekening was bijna 300 euro voor 4 personen, en dat vind ik toch echt te veel voor een restaurant waar je als vega een beetje saai eet.

Offline karl

• 6.375
  • Geslacht: Man
« Reactie #5 Gepost op: 16 juli 2013, 10:09:44 »
We dineerden in kasteel Engelenburg te Brummen. Een prachtige, zeer goed gerunde zaak is dit met gerechten op topniveau. We hadden vooraf een vegetarisch menu besteld (doe dat altijd in klassezaken, de chef maakt er meestal een punt van eer van er iets bijzonder van te maken). Bij de amuses was al met onze wensen rekening gehouden: chips van zeewier (in elk geval iets zeeachtig), popcorn met vadouvansmaak, groene olijven. Als voorafje een soort gazpacho van wortelen.
Eerste gerecht was een torentje van gerookte mozzarella, huisgedroogde tomaat, gegrilde courgette in tomatengelatine. Erg fijn, licht, kleurrijk en vrolijk, zonder dat smaken zich opdrongen (de tomaat was niet te geconcentreerd van smaak, wat gerookt was niet te gerookt.)
Daarna een truffelrisotto van de kunst, met hele schijven truffel en een gepocheerd eitje.
Tenslotte een pasta van een nieuw soort erg lekkere kleine (bio?-)pastabolletjes en diverse kleingesneden groentjes.
Er werd dikwijls, zoals stilaan in de betere keuken ingeburgerd, gewerkt met verschillende structuren: chips van groente zorgden voor een knapperige beet, groenten kwamen in hun geheel en in zalfjes op het bord.
De uitbaters hebben in Zuid-Afrika gewoond en hebben daardoor een prachtige voorraad (in dit kader natuurlijk redelijk prijzige) wijnen van dat land.
Dessert was hangop met fruit of een mooi kaasbordje.
De bediening is uitermate voorkomend, vriendelijk en informatief, zonder enige gemaaktheid.
Je voelt je hier zeer verwend. Het uitzicht van het terras op het park met golfbaan is ook weldadig. Soms loopt er een reiger langs.
Er kunnen nog afzakkers genomen worden in de lounge (bijzondere whiskyverzameling) of in de bar. Luxueuze kasteelomgeving.
Hoog niveau voor uitzonderlijke gelegenheden. Een met zorg samengesteld vegetarisch menu, dat ons lang zal heugen.
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2013, 10:39:14 door karl »

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #6 Gepost op: 16 juli 2013, 11:40:34 »
Klink heel lekker Karl, en een hele mooie omschrijving! Maarre...
gegrilde courgette in tomatengelatine.
Wat dat een gelei van agar of echte gelatine? Ik krijg dit soort dingen ook wel eens en vaak gebruiken ze echte gelatine, ook in vega menu's. Ik ben dan wel een zeikerd dat ik het navraag, en als het gelatine is dus niet eet.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline karl

• 6.375
  • Geslacht: Man
« Reactie #7 Gepost op: 16 juli 2013, 13:04:51 »
Ik geloof dat ze het zelf eigenlijk een "soepje" noemden, dus dan voel je nog minder reden om er op in te gaan. Het was ook geen stijfstaande witte doorzichtige blubber, maar ik vond dat het koude soepje gelatine-achtige gebrokkelde structuren had. (En ik bedacht inderdaad even dat volbloed-vegetariërs er vragen konden bij hebben. Maar omdat ik zelf niet zo strict ben en mijn tafelgenoten het niet verdacht schenen te vinden, vond ik het niet nodig er naar te vragen.)
Hier http://www.koksforum.nl/artikel/maurice.html lees ik overigens net dat Chef Maurice Kersten zegt ook vegetarisch te koken en hij het  goed bereiden van groenten van Robert Kranenborg geleerd heeft. Dat hij vegetarisch koken niet als een nare, bijkomende, moeilijke verplichting bekijkt, was wel duidelijk te merken. De ingrediënten zijn ook zoveel mogelijk bio.
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2013, 13:51:37 door karl »

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #8 Gepost op: 17 juli 2013, 10:15:24 »
Klinkt goed Karl!
Die reiger ook.
,,,,فلافل

Celijn

« Reactie #9 Gepost op: 28 februari 2014, 21:44:34 »
Hay!  Ik ben nieuw hier en vind het stom om zo te beginnen in een forum maar moet het echt even kwijt.

Net uit eten geweest bij De Blusser in Beusichem. Ik had een vegetarische lasagne besteld na 5 keer vragen of ie wel echt vegetarisch was, zat ie uiteindelijk vol met gehakt. Ik vond dit een zeer traumatiserende ervaring. We hebben toen 3 drankjes gratis gekregen en ze maakten iets anders voor me. Het was desondanks een hele nare ervaring en ik ga daar nooit meer heen,  voel me heel misselijk :(

Groetjes,
Céline