Selly, zou je misschien je satehsausrecept willen delen?
Hm ja die probeer ik al een tijd op te schrijven, maar het is lastig want hij is erg uit de lossepols en hangt ook erg af van het soort pindapoeder dat je gebruikt.
Uit de losse hand voor 2 personen (ik hou een beetje over meestal en vries dat al dan niet in, dus het recept is ook wel geschikt voor 3 personen. De hoeveelheid verdubbelen en dan meer invriezen is ook een goed idee):
- 4 flinke eetlepels pindapoeder (van de Toko in een zak, er is scherpere en minder scherpere, de minder scherpere vind ik zelf beter want dan kun je het zelf met rode peper of sambal zo scherp maken als je wilt, van die scherpere kun je niet zo veel poeder gebruiken want dan wordt het te scherp en dan moet je weer gaan aanlengen met gewone pindakaas)
- ongeveer 300 ml water
- zoete of zoute ketjap
- als je sojasaus ipv ketjap gebruik evt wat bruine basterdsuiker/gula java
- sambal en / of rode peper
- laos (vers of gedroogd. Vers is lekkerder, maar ik heb meestal gedroogd).
- citroensap en/of tamarindepasta. 3 limoenblaadjes erbij kan ook als extra maar die heb ik al helemaal zelden, hoewel je ze goed kan invriezen
- evt 1 el pindakaas
- 2 tl arrowroot (is bindmiddel uit de natuurwinkel en werkt veel fijner dan maizena)
Verhit het water in een steelpan en gooi er meteen het pindapoeder bij. Voeg ketjap toe (als je zoute hebt: ook 1 tl suiker toevoegen) en wat sambal/rode peper toe (tenzij je pittige pindapoeder hebt, dan niet). Laos, citroensap/tamarinde/citroenblaadjes ook toevoegen. Aan kook brengen, vuur lager. Minuut of 2 later bubbelen. Proeven. De saus is nu dun, maar proef of er zout/zoet/zuur bij moet en zo ja dat doen, en of de saus pinda'ig genoeg is. Dat laatste is wat tricky, want dadelijk wordt de saus dikker, en dan is ie meteen veel pinda'iger. Indien niet pinda'ig genoeg; pindakaas toevoegen, of nog wat pindapoeder. Saus zo'n 7 minuten of wat langer op rustig vuur laten door warmen. Dan weer aan de kook en binden met een papje van arrowroot (arrowroot met 2 el koud water mengen). 3 minuten laten koken: klaar.