Vegatopia Forum

Wat gebruik je in plaats van soepballetjes?

veganerd

Wat gebruik je in plaats van soepballetjes?
« Gepost op: 04 juni 2010, 21:02:48 »
Hallo,
Ik ben nieuw hier. Ik eet nog niet zo heel lang vegetarisch en moet nog veel leren op vegakookgebied.
Maar wat ik echt mis als ik lekkere groentensoep maak dan zijn dat wel de gehaktballetjes.
En mijn man eet ze niet eens zonder balletjes. (Die eet nog wel vlees.)
Weet iemand een lekker alternatief?
Alvast bedankt!
« Laatst bewerkt op: 04 juni 2010, 21:10:04 door veganerd »

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Wat gebruik je in plaats van soepballetjes?
« Reactie #1 Gepost op: 04 juni 2010, 21:04:38 »
Er zijn diverse vegetarische balletjes te koop, heb je die al geprobeerd?

Of zoek je een recept om zelf balletjes te maken? Hier staan wat recepten voor balletjes, al zullen die niet hetzelfde smaken als de gehaktballen die je kent.
« Laatst bewerkt op: 04 juni 2010, 21:07:00 door Poek »

Offline LelleL

• 3.652
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: 04 juni 2010, 21:07:19 »
Die vegetarische ballen van Vivera en dergelijken zijn volgens mij veel te groot.
Albert Heijn heeft nog eventjes vegetarische soepballetjes verkocht, jaaaren terug inmiddels.
Nou hoef ik persoonlijk geen ballen in de soep, maar een keertje lijkt me wel leuk, dus ben ook wel benieuwd.
« Laatst bewerkt op: 04 juni 2010, 21:11:20 door iLelle »

veganerd

« Reactie #3 Gepost op: 04 juni 2010, 21:09:27 »
Ja vegetarische balletjes heb ik wel eens gehad. Maar niet in de soep. Wordt dat niet heel zacht?
Wij vriezen soep die we overhebben altijd in. Ik kan me voorstellen dat als het ingevroren is geweest en weer opgewarmd er van de balletjes weinig overblijft.

Eigenlijk zoek ik iets (uit de supermarkt of zelf gemaakt) wat net dát toevoegt wat we missen aan soepballetjes. Een beetje pit ofzo. Ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen. Groentensoep is anders best een beetje flauw en saai zonder ballen.  :)

Offline Poek

• 11.929
    • dimitri.org
« Reactie #4 Gepost op: 04 juni 2010, 21:16:04 »
Tivall heeft een recept voor soep met balletjes, maar ik ben bang dat die sateballetjes (die blijkbaar goed in soep kunnen) moeilijk te krijgen zijn (en of ze invriezen overleven weet ik ook niet).

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #5 Gepost op: 04 juni 2010, 21:17:02 »
Mijn groentesoep zonder vlees en zonder ballen is verre van saai of flauw.
Je kan er eventueel wel reepjes omelet indoen.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

veganerd

« Reactie #6 Gepost op: 04 juni 2010, 21:19:47 »
O dat van die omelet klinkt ook wel lekker.
Hoe zou ik die lekker kunnen kruiden? Heb je tips?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #7 Gepost op: 04 juni 2010, 21:26:52 »
Tivall heeft een recept voor soep met balletjes, maar ik ben bang dat die sateballetjes (die blijkbaar goed in soep kunnen) moeilijk te krijgen zijn (en of ze invriezen overleven weet ik ook niet).

Die sateballetjes liggen hier gewoon in het schap bij de AH. Als je ze te groot vind, kun je ze ook halveren.

(Persoonlijk zou ik van de Vivera-balletjes afblijven, want Vivera sucks. Vrijwel al het spul van het is te droog, maar misschien dat het in de soep laten weken dat tegengaat ;)).

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #8 Gepost op: 04 juni 2010, 22:16:48 »
En van die gekruide broodkorstjes, met look of met kaas? Zijn hier altijd een succes, maar je kan ze er pas aan tafel in doen, want ze worden mals.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #9 Gepost op: 04 juni 2010, 22:17:47 »
 ;D Croutons?

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #10 Gepost op: 04 juni 2010, 22:19:20 »
vind ik inderdaad ook erg lekker in de soep.

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #11 Gepost op: 04 juni 2010, 22:26:18 »
;D Croutons?
Oja, dat zeggen ze daar ook tegen, maar ik ben vlaams, sorry  ;)

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #12 Gepost op: 04 juni 2010, 22:35:36 »
Excuses aanvaard. 8)
Maar hebben jullie er geen woord voor dan?
Wat staat er dan op de verpakking; 'gekruide broodkorstjes'? Tsja waarom ook niet eigenlijk.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
« Reactie #13 Gepost op: 05 juni 2010, 01:52:41 »
Balletjes in de soep, dat is iets dat ik vroeger het meest geweldige aan groentesoep vond en gek genoeg nooit heb gemist. Dat gemis valt volgens mij in dezelfde categorie als het missen van een gehaktbal bij gekookte aardappelen en rode kool (of een willekeurig ander Nederlands gerecht). De truc is om een ander ingrediënt als middelpunt van de soep te nemen, in mijn geval lekkere kruiden. Als de soep zelf lekker is en goed gevuld is, mis je de balletjes echt niet. Omeletreepjes of croutons zijn ook een goed alternatief. En als je de 'bite' mist, dan kun je bij de soep brood met (kruiden-)boter serveren. Maar vooral is het een 'omdenken' (een mooi friesisme) van een soep met als basis de balletjes naar een volwaardige soep zonder balletjes in het middelpunt.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #14 Gepost op: 05 juni 2010, 02:11:53 »
Balletjes in de soep, dat is iets dat ik vroeger het meest geweldige aan groentesoep vond en gek genoeg nooit heb gemist.
Hier precies hetzelfde. Toch zou ik wel weer eens balletjes in mn soep willen, ook al heb ik het echt nooit gemist. Gewoon om het idee. Maar niet van die nep dingen die nergens op lijken.
Helaas gaan Djooiss dr ballen ook niet echt in de groentesoep passen, want elk excuus voor die dingen is immers een goed excuus :)

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #15 Gepost op: 05 juni 2010, 09:19:46 »
Ik heb echt nog nooit bedacht dat mijn groentesoep iets mist, omdat er geen ballen in zitten. Maar goed...
Ik gooi er wel eens stukjes omelet door of vermicelli. Iets van bonen zou ook kunnen, heb je meteen ook een goeie vleesvervanger te pakken. Witte bonen of kidneybeans, kunnen beide ook goed door de tomatensoep.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Poek

• 11.929
    • dimitri.org
« Reactie #16 Gepost op: 05 juni 2010, 10:17:29 »
Maar vooral is het een 'omdenken' (een mooi friesisme) van een soep met als basis de balletjes naar een volwaardige soep zonder balletjes in het middelpunt.

Voor een vegetarier moet dat nog wel lukken, maar voor een vleeseter (haar man) zou dat wel eens moeilijk kunnen worden...

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #17 Gepost op: 05 juni 2010, 10:55:07 »
Misschien kun je ook nog iets met kikkererwten doen, hoewel dan misschien wel erg volkoren wordt.
Afijn, groentesoep smaakt sowieso beter de volgende dag.
,,,,فلافل

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #18 Gepost op: 05 juni 2010, 16:08:29 »
Misschien kun je ook nog iets met kikkererwten doen, hoewel dan misschien wel erg volkoren wordt.
Ja, Kikkererwten zijn alleen maar geschikt voor hummus en falafel. Als je ze heel laat zijn het net meelballen.

Ik zou zelf ook zeggen: niet vervangen. Altijd maar dat vervangen. Vlees hoeft niet vervangen. Het wordt in meer dan de helft van de gevallen maar ergens in gestopt zodat het extra luxe lijkt. "Kijk es moe, me echt vlees, da moe we hebbe, dat is goe!" We zitten potdorie niet meer kort na de oorlog!

Mijn moeder kookte altijd de balletjes los, en dan gingen ze op het laatst in de soep. Voor als je een vleesetende partner hebt.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #19 Gepost op: 05 juni 2010, 16:34:01 »
Mijn moeder kookte altijd de balletjes los, en dan gingen ze op het laatst in de soep. Voor als je een vleesetende partner hebt.

Idem met mijn mama in een klein beetje groentebouillion. Was ik altijd heel blij om.