Vegatopia Forum

Seitan

Offline Selly

• 30.783
Re:Seitan, wat kan ik ermee?
« Reactie #80 Gepost op: 04 april 2005, 17:51:07 »
weet iemand hoe je die seitanstoofpot met bier maakt?
,,,,فلافل

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #81 Gepost op: 04 april 2005, 17:56:22 »
Pip!
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

overanalizing

« Reactie #82 Gepost op: 04 april 2005, 18:59:06 »

Ja, bier gebruiken (met eventueel een zoetmiddel) als vloeistof?  ???

Offline Annemieke

• 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #83 Gepost op: 04 april 2005, 19:03:22 »
Pip!

Pardon!

Ik had die opgesnord hoor. Uit het boek van Peter Berley, selly. Maar die heb je misschien niet... Er gaat in ieder geval veel ui in, karwijzaad, donker bier, suiker... maar nog meer hoor. Stuur anders even een pbtje, dan tik ik het recept morgen voor je over.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #84 Gepost op: 04 april 2005, 21:17:25 »
 :wortel:
,,,,فلافل

Offline Anne

« Reactie #85 Gepost op: 07 april 2005, 16:01:24 »
Waarom wordt seitan eigenlijk alleen van tarwe en speltgluten gemaakt?  Bevatten rogge en mais ook geen gluten?

Kan je (tarwe-,andere-) gluten appart kopen, zodat je zelf je eigen seitan variant kan maken zonder lang te moeten kneden?

Andere soorten dan tarwe en spelt bevatten volgens mij geen of iig weinig gluten. Het is iig zo dat als je brood bakt en je gebruikt alleen rogge- of maismeel ofzo dat je dan zelf gluten (te koop bij de natuurwinkel) moet toevoegen omdat er van zichzelf te weinig inzitten om je gist vast te houden. (hoe het precies werkt weet ik niet meer precies, maar als je geen extra gluten toevoegd zakt het brood in tijdens het bakken)
Het lijkt me dat voor seiten maken je met hetzelfde soort deeg begint als bij brood, dus dat als er in bijv roggebrooddeeg geen gluten zitten je er daarom ook geen seitan van kan maken.

Offline firefox

• 105
  • Geslacht: Man
« Reactie #86 Gepost op: 07 april 2005, 17:55:28 »

Andere soorten dan tarwe en spelt bevatten volgens mij geen of iig weinig gluten. Het is iig zo dat als je brood bakt en je gebruikt alleen rogge- of maismeel ofzo dat je dan zelf gluten (te koop bij de natuurwinkel) moet toevoegen omdat er van zichzelf te weinig inzitten om je gist vast te houden.

Bedankt voor de reactie.  Ik had op wikipedia.nl gelezen dat mais ook gluten bevat (vandaar mijn vraag), maar in de engelstalige tegenhanger van de pagina staat dat er juist weinig gluten inzitten.  :-\

Offline Viz

• 395
« Reactie #87 Gepost op: 07 april 2005, 23:52:16 »
Als je een soort seitanbroodje van bladerdeeg maakt, moet je de seitan dan nog kruiden oid? Of kun je hem gelijk uit het potje gebruiken?

Welk merk is nu het beste? Lima merk ik uit de bovenstaande discussie?
'fish are friends, not food!'

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #88 Gepost op: 08 april 2005, 10:48:46 »
Als je een soort seitanbroodje van bladerdeeg maakt, moet je de seitan dan nog kruiden oid? Of kun je hem gelijk uit het potje gebruiken?

Nou, ik zou het zeker kruiden, anders krijg je een flauwe hap.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #89 Gepost op: 08 april 2005, 15:19:56 »
bij natuurwinkel weteringschans zag ik in de koeling 'verse' seitan. Ik weet natuurlijk niet van welk merk. Is misschien wel lekker, ik ga het binnenkort maar eens proberen
,,,,فلافل

Offline firefox

• 105
  • Geslacht: Man
« Reactie #90 Gepost op: 13 april 2005, 14:45:04 »

Ik vind die van abinda en bertijn tot nu toe de enige goeie.  De gehakt-versies van andere producenten vallen ook wel mee.

De gefrituurde tarwegluten van Sun Wah (mock duck, mock pork etc.) zijn ook wel te doen, maar zijn niet strict seitan.

Offline Basje

• **
  • 60
Re:Seitan
« Reactie #91 Gepost op: 07 juni 2010, 13:14:33 »
Ik las dat je seitan kunt invriezen, maar doe je dat dan met vocht (uit het potje) of zonder? Of maakt dat niet uit?