Vegatopia Forum

Probleem - veganist worden

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

sufferthebear

Re:Probleem - veganist worden
« Reactie #20 Gepost op: 29 mei 2010, 20:01:48 »
Dit vind ik toch wel weer wat ingewikkeld en tegenstrijdig klinken. Ik denk dat ik beter flexanistisch kan eten dan de ene dag wel, de andere dag niet. Ook qua eetstoornis. Want als ik sommige dagen wel helemaal vegan zou gaan eten, zou ik dan mijn tussendoortjes moeten veranderen en ik weet niet of ik mezelf dan weer zo ver krijg om ze de volgende dag wel weer te gaan eten. Zo zit ik op dat front in elkaar, als ik merk dat ik met minder kan dan doe ik dat ook, steeds opnieuw. anders was alles allang opgelost...

van het plan 100%-vegan heb ik inmiddels inderdaad (voor de aankomende tijd) afgezien. Het is inderdaad niet verstandig. Weet nog niet zo goed hoe ik voorlopig verder ga eten qua vegan-niet vegan maar gelukkig heb ik geen deadline en heb ik alle tijd om erover na te denken en te veranderen.

Jovi

Re:Probleem - veganist worden
« Reactie #21 Gepost op: 03 juni 2010, 11:01:23 »
Hallo Iedereen. Ik ben Anne, 15 jaar, woon dus bij mijn ouders. Ik eet al geruime tijd streng vegetarisch en ik sta vol achter het veganisme, en wil hierom graag veganistisch gaan eten. Ik loop alleen tegen enkele problemen op, waar ik zelf eigenlijk niet zo snel een oplossing voor kan bedenken.

-Mijn moeder vind het onzin, ze snapt mijn motivatie niet. Dat ik geen dieren wil doden snapt ze, maar dat ik ook hun producten niet wil kan zij niet begrijpen.
-We zijn dure eters. De kosten voor vervangende zuivelproducten kunnen we er niet nogeens naast hebben, al helemaal niet voor het gezamelijke avondeten. Ook uit eten gaan zou nog lastiger worden.
-Ik lijd aan een eetstoornis. Ik heb er al ontzettende moeite mee om goed en voldoende te eten, eigenlijk kan ik veganisme er niet bij hebben.

Kan iemand me hierbij helpen?

Groetjes, Anne



Hey Anne

Toen ik jou leeftijd had, had ik ook een eetstoornis.
En ik denk dat het in jouw geval  geen goed idee is om nog meer met je voeding bezig te zijn.
Je doet al heel erg je best als je gewoon geen vlees eet hoor!
En het is heel moeilijk om een eetstoornis te combineren met het veganisme.
Ik denk dat je eerst gewoon met je voeding moet kunnen omgaan.
Hoe moeilijk dat ook is.

veganfoodie

Re:Probleem - veganist worden
« Reactie #22 Gepost op: 17 maart 2011, 10:41:09 »
I begrijp de reacties van de meeste forummers hier heel goed maar ik wilde toch even laten zien dat het ook anders kan. Veganisme heeft mij namelijk juist erg geholpen van mijn anorexia af te komen/te overkomen. Door mijn eetstoornis at ik just bergen zuivel- alles light, veel vlees- alles mager, en eieren- alleen het eiwit. Dierlijke eiwitten, vooral de vormen zonder vet, worden namelijk erg gemarket als lijn producten. Geen vetten, eiwit verzadigd, wordt niet omgezet tot lichaamsvet, etc. Een vega voeding is over het algemeen minder eiwitrijk en meer vet/koolhydraatrijk en dus niet erg lijnvriendelijk (tenzij je alleen op spinazie leeft natuurlijk...). Bovendien is er bv geen sojayoghurt light (voor zover ik weet) of een vega eiwit en een calorie-arm vega burgertje- de meeste bevatten veel meer calorieën dan bv rundertartaar en een kipfiletje. Ik besloot van de een op de andere dag veganist te worden en het heeft mij uit mn comfort zone van light en magere dierlijke producten geduwd en mijn focus verschoven naar GEZONDE voeding. Ook vond ik het fijn eindelijk eens te eten met een andere gedachte erachter dan willen afvallen of schuld en angst, maar trots zijn op mezelf dat ik goeds doe voor dier en milieu.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Probleem - veganist worden
« Reactie #23 Gepost op: 17 maart 2011, 10:51:01 »
Fijn dat het voor jou zo goed werkt! Fijn dat je nu met een betere blik naar eten kijkt!
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Probleem - veganist worden
« Reactie #24 Gepost op: 17 maart 2011, 13:30:40 »
Dat is heel fijn voor je, maar het is niet zo dat dierlijke eiwitten slecht zijn.

Re:Probleem - veganist worden
« Reactie #25 Gepost op: 17 maart 2011, 16:19:09 »
Dat is heel fijn voor je, maar het is niet zo dat dierlijke eiwitten slecht zijn.

Behalve dat ze in een dier zitten? Wat een raar geformuleerd antwoord.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Probleem - veganist worden
« Reactie #26 Gepost op: 17 maart 2011, 16:23:12 »
Volgens mij valt dat wel mee hoor. Hizzi bedoelt volgens mij dat zuivel etc. niet per defintie slecht zijn voor een mensen.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Re:Probleem - veganist worden
« Reactie #27 Gepost op: 17 maart 2011, 16:58:49 »
Volgens mij valt dat wel mee hoor. Hizzi bedoelt volgens mij dat zuivel etc. niet per defintie slecht zijn voor een mensen.

Ah, kijk, laat nu net dát ook een belangrijk onderdeel zijn van diverse studies. Zonder meteen als een gek te gaan linken zal ik het samenvatten: ja, zuivel is slecht voor mensen. Ja, proteine in dieren is niet geschikt voor menselijke consumptie. Je kan het eten maar het is niet goed voor je.

Ok eentje dan: http://www.mediapeta.com/peta/PDF/vegetarianism_in_a_nutshell.pdf

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Probleem - veganist worden
« Reactie #28 Gepost op: 17 maart 2011, 17:16:16 »
Maar er zijn evenveel stukken die het tegendeel beweren

Een ter ilustratie

gezondheidsnet
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2011, 17:46:57 door lieve lijn »
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline duifje

  • **
  • 55
Re:Probleem - veganist worden
« Reactie #29 Gepost op: 17 maart 2011, 20:23:21 »
meid, ik ben hartstikke trots op je! Ik heb vroeger ook anorexia gehad (ik was 16, ik ben nu 46), en ik weet hoe moeilijk het is om het te overkomen, en hoe weinig steun je kan ondervinden van je omgeving, ondanks de goede bedoelingen. Vertrouw op jezelf en je eigen vermogen om je pad te vinden, zo is het mij ook gelukt.

Re:Probleem - veganist worden
« Reactie #30 Gepost op: 18 maart 2011, 10:13:34 »
Maar er zijn evenveel stukken die het tegendeel beweren

Een ter ilustratie

gezondheidsnet

Van dezelfde site: http://www.gezondheidsnet.nl/voeding/artikelen/2467/melk-goed-voor-elk

Sowieso gaat het adagium op: als je kan vermijden dat er leed veroorzaakt wordt (en laten we die discussie maar voor gezien houden, dat de zuivelindustrie een leedveroorzaker is), dan doe je dat. Zuivel heb je domweg niet nodig, ergo, je gebruikt het niet.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Probleem - veganist worden
« Reactie #31 Gepost op: 18 maart 2011, 10:16:53 »
Ik zeg nu niet dat ik het niet met je eens ben: maar t merendeel van de mensen drinkt t toch echt nog wel dus wat je zegt dat je t dus niet gebruikt, klopt niet.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Re:Probleem - veganist worden
« Reactie #32 Gepost op: 18 maart 2011, 10:37:34 »
Ik zeg nu niet dat ik het niet met je eens ben: maar t merendeel van de mensen drinkt t toch echt nog wel dus wat je zegt dat je t dus niet gebruikt, klopt niet.

Wat mensen doen en wat goed voor ze is, zijn vaak niet op dezelfde tandem te vinden. En 'omdat veel mensen het doen dus klopt het' is helaas geen argument. Wat ik bedoel en wat er ook staat is: als je het niet nodig hebt, en je op een makkelijke manier leed kan vermijden, dan gebruik je geen zuivel.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Probleem - veganist worden
« Reactie #33 Gepost op: 18 maart 2011, 10:45:20 »
Je leest iets anders dan ik bedoel. jij schrijft: dan gebruik je geen zuivel. Alsof het een gegeven is, wellicht geld dat voor jou, maar zeker niet voor iedereen.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Probleem - veganist worden
« Reactie #34 Gepost op: 18 maart 2011, 13:25:16 »
Zuivel heb je domweg niet nodig, ergo, je gebruikt het niet.
Even stoken:
Roken heb je niet nodig, dus dat doe je niet.
Autorijden heb je niet nodig, dus dat doe je niet.
Vegatopia-en heb je niet nodig, dus dat doe je niet.
Alcohol heb je niet nodig, dus dat doe je niet.
Snoepen heb je niet nodig, dus dat doe je niet.
Televisiekijken heb je niet nodig, dus dat doe je niet.
Enzovoorts, vul zelf maar aan.

Waar ik dus niet mee wil zeggen, dat ik me totaal niet kan vinden in veganisme. In tegendeel, diep in mijn hart vind ik dat ik eigenlijk ook veganist zou moeten zijn, maar tegelijkertijd vind ik mijn leven zo al gecompliceerd genoeg.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Probleem - veganist worden
« Reactie #35 Gepost op: 18 maart 2011, 13:30:08 »
Waar ik dus niet mee wil zeggen, dat ik me totaal niet kan vinden in veganisme. In tegendeel, diep in mijn hart vind ik dat ik eigenlijk ook veganist zou moeten zijn, maar tegelijkertijd vind ik mijn leven zo al gecompliceerd genoeg.

Me :heart: you :kip:
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Re:Probleem - veganist worden
« Reactie #36 Gepost op: 18 maart 2011, 13:50:02 »
Zuivel heb je domweg niet nodig, ergo, je gebruikt het niet.
Even stoken:
Roken heb je niet nodig, dus dat doe je niet.
Autorijden heb je niet nodig, dus dat doe je niet.
Vegatopia-en heb je niet nodig, dus dat doe je niet.
Alcohol heb je niet nodig, dus dat doe je niet.
Snoepen heb je niet nodig, dus dat doe je niet.
Televisiekijken heb je niet nodig, dus dat doe je niet.
Enzovoorts, vul zelf maar aan.

Waar ik dus niet mee wil zeggen, dat ik me totaal niet kan vinden in veganisme. In tegendeel, diep in mijn hart vind ik dat ik eigenlijk ook veganist zou moeten zijn, maar tegelijkertijd vind ik mijn leven zo al gecompliceerd genoeg.

Geen leed is beter dan wel leed --> Geen zuivel is beter dan wel zuivel. Heb je zuivel nodig? Nee, niet per sé.
Zijn bovenstaande voorbeelden van hetzelfde kaliber? Nee.

Stoken heb je niet nodig, dus dat doe je niet.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Probleem - veganist worden
« Reactie #37 Gepost op: 18 maart 2011, 13:55:03 »
Maar de voorbeelden zijn toch ook allemaal leed-veroorzakend?

Re:Probleem - veganist worden
« Reactie #38 Gepost op: 18 maart 2011, 13:58:59 »
Maar de voorbeelden zijn toch ook allemaal leed-veroorzakend?

Inclusief vegatopia-en?
Zelfkritiek? Ik moedig het aan :)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Probleem - veganist worden
« Reactie #39 Gepost op: 18 maart 2011, 14:01:44 »
Ik betwist niet dat zuivel en eieren dierenleed veroorzaken, maar wel dat dierlijke eiwitten slecht zijn voor mensen. Vroeger geloofde ik ook al die info van PETA en aanverwanten, maar toen ik zelf eens ging rondneuzen in bv. PubMed en op onafhankelijke sites, kwam daar een heel ander beeld uit.