Vegatopia Forum

Probleem - veganist worden

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

sufferthebear

Probleem - veganist worden
« Gepost op: 26 mei 2010, 20:32:08 »
Hallo Iedereen. Ik ben Anne, 15 jaar, woon dus bij mijn ouders. Ik eet al geruime tijd streng vegetarisch en ik sta vol achter het veganisme, en wil hierom graag veganistisch gaan eten. Ik loop alleen tegen enkele problemen op, waar ik zelf eigenlijk niet zo snel een oplossing voor kan bedenken.

-Mijn moeder vind het onzin, ze snapt mijn motivatie niet. Dat ik geen dieren wil doden snapt ze, maar dat ik ook hun producten niet wil kan zij niet begrijpen.
-We zijn dure eters. De kosten voor vervangende zuivelproducten kunnen we er niet nogeens naast hebben, al helemaal niet voor het gezamelijke avondeten. Ook uit eten gaan zou nog lastiger worden.
-Ik lijd aan een eetstoornis. Ik heb er al ontzettende moeite mee om goed en voldoende te eten, eigenlijk kan ik veganisme er niet bij hebben.

Kan iemand me hierbij helpen?

Groetjes, Anne

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Probleem - veganist worden
« Reactie #1 Gepost op: 26 mei 2010, 20:38:34 »
-Ik lijd aan een eetstoornis. Ik heb er al ontzettende moeite mee om goed en voldoende te eten, eigenlijk kan ik veganisme er niet bij hebben.

Als je hiermee wil zeggen dat het eigenlijk niet zo heel verstandig is om veganist te worden met een eetstoornis, denk ik dat je gelijk hebt... je gezondheid moet nu je prioriteit zijn. Als het je lukt om je eetstoornis onder controle te krijgen, kan je altijd nog besluiten veganist te worden.

Er zijn trouwens wat topics op dit forum over eetstoornissen. Die hebben niet per se met je probleem te maken, maar misschien zijn ze toch interessant voor je. Via de zoekfunctie (zoeken op eetstoornis of anorexia) kun je ze vinden.
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2010, 20:41:06 door Poek »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Probleem - veganist worden
« Reactie #2 Gepost op: 26 mei 2010, 21:00:31 »
Ik sluit me aan bij Poek. Bij een gestoord eetpatroon is het niet verstandig om nog meer etenswaren te schrappen.


Helaas komen onder jonge vegetariers heel veel eetstoornissen voor, omdat vegetarisch eten nu eenmaal beter wordt geaccepteerd dan geen vlees meer willen eten om af te vallen. Tienermeisjes die willen afvallen en vegetarisch willen eten zijn de grote waarschuwingssignalen dan.

Veel sterkte! Het zal niet meevallen om eetstoornis te overwinnen.

sufferthebear

Re:Probleem - veganist worden
« Reactie #3 Gepost op: 26 mei 2010, 21:18:52 »
Ik sluit me aan bij Poek. Bij een gestoord eetpatroon is het niet verstandig om nog meer etenswaren te schrappen.


Helaas komen onder jonge vegetariers heel veel eetstoornissen voor, omdat vegetarisch eten nu eenmaal beter wordt geaccepteerd dan geen vlees meer willen eten om af te vallen. Tienermeisjes die willen afvallen en vegetarisch willen eten zijn de grote waarschuwingssignalen dan.

Veel sterkte! Het zal niet meevallen om eetstoornis te overwinnen.

Ik wil hierbij toch even laten weten dat ik al vegetarisch at voordat mijn eetstoornis zich begon te ontwikkelen. Ik wil namelijk absoluut niet ten onrechte overkomen als iemand die de keuze om vegetarisch te eten maakte vanwegen de calorieen. En dit is ook zeker niet mijn motivatie om vegan te willen worden, al wordt dit uiteraard door hulpverleners en omstaanders wel vermoedt.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Probleem - veganist worden
« Reactie #4 Gepost op: 26 mei 2010, 21:40:08 »
Hier op het forum is wel eens geopperd (door iemand die anorexia had) dat een bepaalde gevoeligheid ten grondslag kan liggen aan beide.

Hoe dan ook, ik denk dat het echt niet verstandig is om nu vegan te gaan eten.
Je kunt op meerdere manieren je inzetten voor dierenrechten, zoals lid worden van de PVDD of vrijwilligerswerk te gaan doen in een asiel.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Probleem - veganist worden
« Reactie #5 Gepost op: 26 mei 2010, 21:42:26 »
Ik ben het ook met de mensen boven me eens dat het beter zou zijn om te wachten met veganisme totdat je hersteld bent van je eetstoornis. Ik ben zelf veganist (en ik heb ook een eetstoornis gehad maar er zaten jaren tussen het een en het ander) en ik weet hoeveel je als veganist met eten bezig kan zijn. Puur doordat je moet nadenken over waar je grenzen liggen (wel of geen e-nummers eten bijv.), je altijd ingrediënten moet checken en doordat je soms in lastige (sociale) situaties terecht komt als veganist. Zeker als je net veganist bent heb je vaak de neiging om heel extreem en rechtlijnig te zijn, en dat lijkt me geen goede combinatie met een eetstoornis.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Probleem - veganist worden
« Reactie #6 Gepost op: 26 mei 2010, 22:30:25 »
Hmmmm, dat je veganist wil worden, ik snap het wel hoor.
Je kan het misschien heel relaxed en geleidelijk aanpakken? Begin eerst met veganistisch nepvlees ipv vegetarisch, drink soyadrank ipv melk, af en toe zoiets?
Dat is wel iets extreem moeilijk waarschijnlijk, met een eetstoornis? Relaxed over eten denken... Je kan misschien veganistische koekjes en gebak tussendoor eten? Dan zijn ze zo blij met dat je koekjes eet dat ze er niet over zagen dat ze vegan zijn...

Zolang je maar onthoud dat je eigen gezondheid het allerbelangrijkste is! Veel succes met alles...

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Probleem - veganist worden
« Reactie #7 Gepost op: 26 mei 2010, 22:37:48 »

-Ik lijd aan een eetstoornis. Ik heb er al ontzettende moeite mee om goed en voldoende te eten, eigenlijk kan ik veganisme er niet bij hebben.

Ik denk dat je jezelf hier al beantwoord.

Mocht je toch gewoon dat blijven willen, dan mss gewoon flexanistisch doen. Melk voor sojamelk, veggieburger vervangen met veganburger etc. Dat zijn de simpelste dingen zonder je helemaal bezig te gaan houden met e-nummers, of andere kleinere dingetjes rondom veganisme. En als je niet iets voorhanden hebt veggie eten. Vanuit een praktische hoek.

Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Probleem - veganist worden
« Reactie #8 Gepost op: 27 mei 2010, 22:41:48 »
Als je anorexia hebt, dan kan veganisme een mooie truc zijn om "nee" te zeggen tegen van alles. Ik zeg niet dat het zo is, want ik ken je immers niet, maar het kan zijn.
de tuin: dat ben ik

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Probleem - veganist worden
« Reactie #9 Gepost op: 27 mei 2010, 23:14:50 »

-Ik lijd aan een eetstoornis. Ik heb er al ontzettende moeite mee om goed en voldoende te eten, eigenlijk kan ik veganisme er niet bij hebben.

In plaats van flexanisme kun je ook aan reflectanisme (ook wel: evaluanisme) doen. Dus niet vóórdat je eten maakt goed nadenken wat je erin stopt, maar achteraf evalueren :)

Dat doe ik ook. Niet omdat ik een eetstoornis heb, maar omdat ik veganisme okay vind, lui ben en van kaas houd. 

Het gaat ongeveer als volgt.

Mijn koken is geen krampachtig overdreven vegetarisch gedoe, omdat ik niet anders gewend ben. Dit gaat dus op de automatische piloot en is altijd al vegetarisch. Een stuk vlees op mijn bord staat voor mij gelijk aan een grote dampende drol. Geen voedsel voor mij, dus automatisch vegetarisch. Dat sowieso. Als ik het eten dan op heb ga ik voor mezelf na in hoeverre de boel veganistisch was. Het blijkt dat zonder dat ik er bij na heb moeten denken, mijn eten dan al vaak op een lullig yoghurtsausje na veganistisch was. Of een andere keer was het de boter in het bladerdeeg in een of andere ovenschotel. En meer dan zelden was het gewoon in z'n geheel veganistisch! Als het dat niet was ging het slechts om 1 of 2 ingrediënten in mijn maaltijden die niet veganistisch waren en dat was dan iets als ei dat ergens inzat om een ovenschotel op te stijven, of kaas die ergens overheen gaat (pasta enzo) of stukjes gebakken ei door de mie (RIJST-mie !). Voor de goede orde: ik gebruik vrijwel nooit zo'n kant-en-klaar-pakket of zo'n zakje van knorr, maar altijd gedroogde kruiden en verse groente, dus ik heb nauwelijks last van dat E-nummer-gedoe.
 
Ik doe al ruim aan jaar aan deze vorm van evaluatie achteraf. Niet met malle logboeken en turflijstjes enzo, maar gewoon voor mezelf. Nog nooit had ik er echt bij stil gestaan dat ik veel vaker dan ik dacht veganistisch eet. Dat komt tenminste 1 keer per week voor! Als ik dan 'per ongeluk' veganistisch heb gegeten sta ik 1 punt voor op mezelf. Er gaan dagen voorbij dat ik alleen tartex en pindakaas op brood eet. Oók veganistisch dus. Als ik dacht dat iets veganistisch was en ik ga op onderzoek uit en ontdek toch stiekem boter ergens, dan heb ik 1 strafpunt (perongeluk honing door een sausje gedaan!). Ik maak er gewoon een spelletje met mezelf van. Deze week heb ik al 2 punten (1 Indiase maaltijd en 1 bord met aardappeltjes, notenburger en spinazie).

Wat die honing betreft: Ik deed altijd 3 jaar met een pot honing. De laatste pot is vorig jaar leeggegaan en ik heb ook (onbewust) geen nieuwe meer gekocht. De voorraad ongekoeld broodbeleg is al een half jaar veganistisch ontdekte ik een tijdje geleden. Een euforisch gevoel van overwinning op mijzelf viel mij ten deel.

Zo'n één à twee keer per week (meestal in het weekend) let ik er bij een recept waarvan ik eerder ontdekte dat er één niet-veganistisch ingrediënt in zat, dat ik dat specifieke ingrediënt achterwege laat of vervang en als dat goed gelukt is heb ik twee bonuspunten verdiend.

Nou ja...op die manier een beetje dus. Zonder er bij na te hoeven denken per ongeluk veganistisch eten en nieuw eten ontdekken.



Enne...Indiaas eten dus... :-)  Ik heb het twee jaar terug (her)ontdekt. Dat is echt geweldig en zo gemakkelijk veganistisch te maken (al doe ik het niet altijd). Fenegriek, kurkuma, korianderzaad, komijn, mosterdzaad.....zoveel beter dan een ordinaire plak kaas. :)  Een lekkere curry met aubergine of spinazie met papadums. Kant en klare potten van Pataks (gewoon in de supermarkt verkrijgbaar) zijn veelal veganistisch en er kan gewoon tahoe in ipv kippen, zoals op de pot vermeld. Je moet soms yoghurt door zo'n curry gooien, maar ik gooi er altijd kokosmelk doorheen.


Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Probleem - veganist worden
« Reactie #10 Gepost op: 27 mei 2010, 23:18:24 »
Hoewel ik me prima kan voorstellen dat je graag vegan wil gaan eten, kan ik me voorstellen dat je begeleiders en ouders dit kunnen zien als ontwijk gedrag.
Misschien is het een idee om serieus met je begeleiders en ouders om de tafel te gaan zitten om duidelijk uit te leggen dat je moeite hebt met dierlijke dingen eten, maar graag aan je genezing wilt werken en snapt dat het daarom belangrijk is om compromissen te sluiten.

Zoals al gezegd wordt: soyamelk in plaats van gewone melk. en vegan vleesvervangers ipv vega. Maar dan bijv. wel die koekjes en die mars die ze voorstellen. Ik weet natuurlijk niet hoever je in je genezing bent maar kan me voorstellen dat dit erg lastig kan zijn voor je omgeving. Iig heel veel succes!!

Als je al wel een eindje de goede weg op bent kun je bv een x voorstellen om samen met je moeder voor veganistische cakjes te bakken, als je het idee hebt dat je die makkelijker kan gaan eten dan gewone. Een deel kan dan in de vriezer en je geeft wel aan echt verder te willen en dat je het niet zegt om te ontwijken.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Probleem - veganist worden
« Reactie #11 Gepost op: 28 mei 2010, 01:26:02 »
Het (straf)puntensysteem van Standaard zou ik even achterwege houden als je al aan een eetstoornis lijdt, op de een of andere manier botsen die twee met elkaar in mijn hoofd. Verder geloof ik dat de tips en ideeën vrij unaniem zijn hier; Niet doorslaan in veganisme als gewoon eten al een probleem is. Maar misschien wel een aantal veganistische recepten (hier van de site) plukken en dat voorleggen aan degenen die je begeleiden.

Als het eten makkelijker gaat wanneer het diervrij is, is daar natuurlijk ook wat voor te zeggen en als je dan komt met een aantal standaard veganistische gerechten die je wel kunt eten, dan zit je al een flink deel van de tijd goed.

Ik heb diehard veganisten hier op het forum horen roepen dat 100% vegan zo goed als onmogelijk is, dus maak het jezelf vooral niet te moeilijk.
Heel erg veel sterkte in ieder geval. Ik ben wel benieuwd hoe het je verder vergaat, hou je ons op de hoogte?

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Probleem - veganist worden
« Reactie #12 Gepost op: 28 mei 2010, 09:32:38 »
Het puntensysteem van Standaard zou ik zeker niet doen nee. En ook al kan je gezond vegan eten, zou ik nu toch eerst voor jezelf en je lichaam zorgen. Zorgen dat je de goede dingen binnenkrijgt.
\wat ik dan doe: ik koop de melk en eieren biologisch. Als ik bij de boeren in mijn omgeving kom, bevallen mij de verschillen die ik zie erg. Het is wel duurder.
Maar waarschijnlijk ben je geen grote eten, dus dan kan een biologisch glas melk misschien wel? Het pak is ietsje duurder, maar misschien drink je het met meer plezier?

En ik denk dat het goed zou kunnen zijn, als je in het algemeen niet te veel over eten zou (hoeven) nadenken ...
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Basje

  • **
  • 60
  • Geslacht: Vrouw
Re:Probleem - veganist worden
« Reactie #13 Gepost op: 28 mei 2010, 10:26:05 »
Misschien kun je het beste de komende 4 jaar zoveel mogelijk veganistisch eten, en accepteren dat dat niet altijd gaat lukken (maar je kunt wel ondertussen geen leren schoenen dragen, wat geld doneren aan dieren / milieu organisaties, etc.) en ondertussen zorgen dat je eetstoornis beter wordt. En dan over 4 jaar ga je op kamers, en kun je helemaal zelf bepalen wat je eet! Als je moeder er niet achter staat, en wel degene is die boodschappen betaald / haalt / eten maakt, dan wordt het heel lastig om 100% veganist te worden.

sufferthebear

Re:Probleem - veganist worden
« Reactie #14 Gepost op: 28 mei 2010, 14:30:19 »
Ik heb jullie reacties gelezen.
Ik/We heb(ben) besloten om te doen wat meerderen zeggen, Flexanist. De 'herkenbare' producten vervangen/achterwege laten, en ook mijn vleesvervangers vervangen door veganistische exemplaren. Maar bij maaltijdmixen/pakketten en tussendoortjes er niet al teveel naar te kijken, en dus inderdaad gewoon mijn koeken etc. als tussendoortje te gebruiken. Ook zal ik in de kliniek niet-veganistisch mee-eten 's avonds, dus waarschijnlijk komt er daar ook nog wel eens een eitje door het eten heen.

Uiteraard gaat de wol/leer/zijde/etc wel taboe, maar dit heeft niets met eten te maken dus dit is ook voor geen enkele partij een probleem. Ik heb dergelijke producten volgensmij nieteens.

Dit lijkt me een goede compromis, bedankt voor jullie mening!

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Probleem - veganist worden
« Reactie #15 Gepost op: 28 mei 2010, 20:59:28 »
Ik zou het maar helemaal uit je hoofd zetten. Je hebt kennelijk als een flinke obsessie met eten. Veganisme vergt een hoop inspanning, ingredientenlijstjes lezen enz. Dat lijkt me niet handig als je kennelijk die aanleg al hebt tot het ontwikkelen van. Als ik je moeder was, zou ik het hier behoorlijk van op mijn zenuwen krijgen.
de tuin: dat ben ik

sufferthebear

Re:Probleem - veganist worden
« Reactie #16 Gepost op: 28 mei 2010, 22:07:02 »
Ik zou het maar helemaal uit je hoofd zetten. Je hebt kennelijk als een flinke obsessie met eten. Veganisme vergt een hoop inspanning, ingredientenlijstjes lezen enz. Dat lijkt me niet handig als je kennelijk die aanleg al hebt tot het ontwikkelen van. Als ik je moeder was, zou ik het hier behoorlijk van op mijn zenuwen krijgen.

dan zou ik ook niet meer vega 'mogen' zijn, maar dat mag zeker wel omdat ik het al was voordat ik mijn ES ontwikkelde? Ik denk dat het best kan, flexanist worden. zolang ik er inderdaad 'flex' mee om kan gaan (of in elk geval: zolang mijn omgeving dat voor mij kan doen. zelf ben ik vrij beperkt in keuzes maken qua eten)

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Probleem - veganist worden
« Reactie #17 Gepost op: 28 mei 2010, 22:17:50 »
Ik vind het wel al heel knap dat je hier advies komt vragen en vooral dat je daar iets mee doet.
En een veganist is inderdaad meer dan een eetpatroon, dus als je de rest (geen leer ed) kan inpassen in je leefsysteem dan ben je al een stuk verder dan menig mens.


Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Probleem - veganist worden
« Reactie #18 Gepost op: 28 mei 2010, 23:14:14 »
Veganisme ver doorgevoerd daar ben je dus ook altijd mee bezig, zo ongeveer. Lijkt mij.
Eerst maar goed voor jezelf kunnen zorgen.
de tuin: dat ben ik

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Probleem - veganist worden
« Reactie #19 Gepost op: 29 mei 2010, 12:32:50 »
Misschien kun je met jezelf (en je omgeving) afspreken dat je de ene dag gezond vegan eet (en daar horen o.a. peulvruchten, noten, zaden, sojaproducten, veel groenten en fruit en op zijn minst een B12-pil bij!) en de andere dag wel bio-kaas, bio-zuivel en een biologisch ei eet?


En het klinkt hard, maar het veganisme is ook niet gebaat bij (nog) een veganistisch etende jonge meid met een ernstige eetstoornis. Dat is niet de beste reclame, zeg maar. Misschien dat als je het op die manier bekijkt, dat je dat extra gemotiveerd bent om er zo relaxt mogelijk mee om te gaan of om het vegan eten uit te stellen totdat je je eetstoornis een jaar lang goed onder controle hebt?