Ik vind bedenken wat te eten het lastigst van het hele koken. Zeker omdat de Albert Heijn, waar ik na het werk toch meestal uitkom voor boodschappen, zo'n verschrikkelijk klein assortiment groente heeft. Zeker als je geen dingen uit Afrika en Zuid-Amerika wil hebben.
Daarom kom ik, als er geen voorbereidende maatregelen zijn genomen, op een klein, langzaam wisselend standaardrepertoire uit. Bietensoep, laksa, doperwtjesrisotto, pasta met gebakken groenten en iets kazigs, gado gado of andere varianten op groenten met pindasaus. Tot mijn genoegen heb ik geen van deze gerechten de afgelopen week gegeten, want ik vind het allemaal erg lekker, maar zo saai.
Ik ga graag op zaterdag naar de markt en koop daar een grote berg verschillende dingen, zonder duidelijk vooropgezet doel. Mijn voorraadkast is klein maar vol, dus ik heb als ik dat gedaan heb altijd heel veel mogelijkheden. Dat is ook leuk, op de markt rondlopen, kijken wat ik het allermooist vind en gewoon maar eens wat dingen kopen en wel zien wat ik ermee ga doen.
Kookboeken lees ik graag, maar ik doe zelden iets met de inhoud, op een paar boeken (vol vlekken en plakkende bladzijden) na. Maar eigenlijk zou ik meer uit kookboeken moeten maken, want ik vind het leuk om nieuwe dingen te proberen.
(Het is ook niet zo dat ik nooit iets nieuws maak, maar minder vaak dan ik zou willen.)
En ik verwonder me over mensen die per se geen eten willen weggooien, maar ook niet meer moeite dan strikt noodzakelijk willen doen om dat eten écht op z'n allerlekkerst te bereiden. Zou je een wortel werkelijk meer plezier doen door hem met lange tanden weg te knagen dan door hem te laten rotten en dan weg te gooien?