Vegatopia Forum

Keukensloof of keukenprins: wat kook je en waarom?

Online Eelco

• Admin
  • 20.671
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Keukensloof of keukenprins: wat kook je en waarom?
« Gepost op: 15 april 2010, 01:22:08 »
In 'Wat eten we vandaag' passeren dagelijks heel wat gerechten de revue. Wat ik me afvraag: hoe besluit jij wat je vanavond gaat eten - zo op een doordeweekse dag.

Zoek je een bepaald gerecht/recept op, waar je je strikt aan houdt, of laat je je inspireren door wat je 'toevallig' in de koelkast hebt? Koop je dagelijks in en laat je je inspireren door de bonusaanbiedingen? Of doe je zomaar een greep in het schap en kijk je of er ook een passende saus-uit-een-pakje bij hoort? Denk je in eerste instantie 'ik heb zin in iets Indiaas' of 'de bloemkool moet op'? Heb je partner en/of kinderen die je mogelijkheden flink beperken? Vind je koken leuk of vooral een noodzakelijk kwaad dat zo min mogelijk tijd moet kosten? Of heb je een reeks(je) standaardgerechten dat je plichtsgetrouw op tafel zet?
« Laatst bewerkt op: 15 april 2010, 01:26:28 door Eelco »
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Wombat

• 2.706
Re:Keukensloof of keukenprins: wat kook je en waarom?
« Reactie #1 Gepost op: 15 april 2010, 07:20:12 »
Bij ons is het 's ochtends soms onderwerp van gesprek. Op de vraag wat de ander wil eten komt er dan een riedel met mogelijkheden. Dan kiezen we. En als we geen zin hebben om boodschappen te doen is het afhankelijk van de inhoud van de diepvries en voorraadkast. En als we later toch geen zin hebben om te koken dan halen we wat bij de toko, of een pizza, of friet.
Het is dus meestal 'la cuisine du marché'. En dan is de marché soms de supermarkt, soms de groenteturk, soms de voorraadkast, soms de diepvries. Net hoe het uit valt.

Offline koekje

• 2.503
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: 15 april 2010, 11:43:29 »
Hier is het wisselend, maar geen dingen uit pakjes en zakjes; ik ben allergisch voor knorr-dozen en krijg jeuk van 'mix voor...'. Ik gebruik ook wel eens een recept, maar meestal als leidraad.
De ene keer heb ik ineens zin in iets, de andere keer moet er iets op. Soms is er iets in de aanbieding en soms doe ik eens wild en pak zomaar iets.
Ik vind koken erg leuk, maar ik heb ook wel eens geen zin of inspiratie. Ik heb wel een aantal standaardgerechten die ik vaker eet, meestal omdat ik ze lekker vind en ze snel klaar zijn.
Ik vind ook wel dat de koker bepaald wat er op tafel komt, maar wel rekening houdend met de andere eters. Zo hou ik me in met de gember als meneer koekje komt eten, en hoef ik van hem geen spruitjes te verwachten op mn bord.

Ik doe wel vaker in de week boodschappen; gemiddeld 3 tot 4x wel. Ik ga naar de AH, groenteturk en markt. Eens in de zoveel tijd ook naar de Chinese toko's.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline @rno

• 2.330
  • Geslacht: Man
« Reactie #3 Gepost op: 15 april 2010, 19:26:18 »
Als ik kook, kijk ik meestal eerst wat er nog in huis is. Ik heb er een hekel aan als groenten wegrotten.
Mijn vrouw heeft liever iets met aardappelen. En ik juist niet. Dus dat maakt het extra spannend.
Meestal een schaaltje rauwkost vooraf: paprika, tomaat, komkommer, wortel, radijs, courgette etc.
Ik bedenk vervolgens wat we de afgelopen tijd al gegeten hebben (bloemkool, brocolli, andijvie, boerenkool) en ga dan naar AH toe om de ontbrekende groenten te kopen. Het is gewoon voeding voor ons, dus geen feestelijk optuigen van een winterwortel. Eigenlijk eten we heel saai en op routine.
Wat mij betreft zo min mogelijk nepvlees of samengestelde "vleesvervangers". En mijn vrouw dan weer wel als zij kookt.

Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #4 Gepost op: 15 april 2010, 20:54:44 »
Als hamsteraar heb ik een goed gevulde voorraadkast, dus meestal heb ik wel de keuze uit verschillende dingen. 's Ochtends tussen het wakker worden en opstaan, bedenk ik al wat ik ga eten (ik geef het toe, ik ben een tikje geobsedeerd door eten ::)), maar als ik onderweg nog iets tegen kom, kan het maar zo zijn dat het alsnog de plannen omgooit. Uitgebreid koken plan ik meestal wel in, omdat ik een chaotisch schema heb. Mijn favoriete kookactie is op een vrije zaterdag naar de markt, grof inslaan en dan uitgebreid koken (of de zondag erna). Recepten zijn vaak meer leidraden ter inspiratie. Ik ben wel een kei in kliekjes opleuken en snelle gerechten maken, maar die gaan vaak in een iets andere versie mee voor de lunch. Verder heb ik een hekel aan eten weg moeten gooien, dus ik streef er naar om alles op te maken. Desnoods maak ik twee gerechten. Koken is een obsessie hobby, evenals eten. Naast experimenteren met nieuwe dingen, heb ik ook een aantal standaard gerechten die heel regelmatig langskomen. Soms heb ik vlagen met een voorkeur voor een bepaald iets. Laatst was dat bijvoorbeeld avocado, dan komt die een tijdje in verschillende verschijningen op m'n bord. Momenteel is het weer kaas, dankzij de combinatie van avocado en kaassalade ;D. Gelukkig kan ik meestal doen waar ik zin heb, want ik heb geen (officiele) partner en/of kinderen. Mensen die komen eten vraag ik wel wat ze leuk en lekker vinden, maar meestal komen ze eten omdat we het al eerder over een bepaald gerecht hadden, wat dan ook gemaakt gaat worden.
Boodschappen doe ik vrij regelmatig. Kleding shoppen vind ik lang zo leuk niet als eten uitzoeken... 
Sin chile, no tiene chiste!

« Reactie #5 Gepost op: 15 april 2010, 22:21:14 »
Ik hou wel van koken en kan het ook best aardig (althans, ik vind van mijzelf dat ik best aardig kan proeven en bedenken wat bij elkaar past). Ik ben wel een functionele koker en niet echt een pretentieuze koker. Ik gebruik vrijwel geen kant-en-klare pakjes, het enige waarmee ik nog wel eens smokkel zijn kant-en-klare curry's en pasta's.

Voor de rest heb ik vrijwel geen voorraad en vind het moeilijk om als ik in de supermarkt loop ook maar één dat vooruit te plannen. Meestal begin ik met een ingrediënt in gedachten waar ik trek in heb en denk vanuit daar verder.

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #6 Gepost op: 16 april 2010, 12:10:21 »
Ik vind bedenken wat te eten het lastigst van het hele koken.  Zeker omdat de Albert Heijn, waar ik na het werk toch meestal uitkom voor boodschappen, zo'n verschrikkelijk klein assortiment groente heeft. Zeker als je geen dingen uit Afrika en Zuid-Amerika wil hebben.
Daarom kom ik, als er geen voorbereidende maatregelen zijn genomen, op een klein, langzaam wisselend standaardrepertoire uit. Bietensoep, laksa, doperwtjesrisotto, pasta met gebakken groenten en iets kazigs, gado gado of andere varianten op groenten met pindasaus. Tot mijn genoegen heb ik geen van deze gerechten de afgelopen week gegeten, want ik vind het allemaal erg lekker, maar zo saai.

Ik ga graag op zaterdag naar de markt en koop daar een grote berg verschillende dingen, zonder duidelijk vooropgezet doel. Mijn voorraadkast is klein maar vol, dus ik heb als ik dat gedaan heb altijd heel veel mogelijkheden. Dat is ook leuk, op de markt rondlopen, kijken wat ik het allermooist vind en gewoon maar eens wat dingen kopen en wel zien wat ik ermee ga doen.

Kookboeken lees ik graag, maar ik doe zelden iets met de inhoud, op een paar boeken (vol vlekken en plakkende bladzijden) na. Maar eigenlijk zou ik meer uit kookboeken moeten maken, want ik vind het leuk om nieuwe dingen te proberen.
(Het is ook niet zo dat ik nooit iets nieuws maak, maar minder vaak dan ik zou willen.)

En ik verwonder me over mensen die per se geen eten willen weggooien, maar ook niet meer moeite dan strikt noodzakelijk willen doen om dat eten écht op z'n allerlekkerst te bereiden. Zou je een wortel werkelijk meer plezier doen door hem met lange tanden weg te knagen dan door hem te laten rotten en dan weg te gooien?
This is between me and the vegetable!

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #7 Gepost op: 16 april 2010, 13:53:56 »
En ik verwonder me over mensen die per se geen eten willen weggooien, maar ook niet meer moeite dan strikt noodzakelijk willen doen om dat eten écht op z'n allerlekkerst te bereiden. Zou je een wortel werkelijk meer plezier doen door hem met lange tanden weg te knagen dan door hem te laten rotten en dan weg te gooien?

Ben ik met je eens, maar ik ben ook opgevoed met het idee dat je geen eten weg moet gooien. Als het echt niet anders kon, ging het bij ons vroeger naar de geit, als dat niet ging naar de kippen, en in het allerergste geval op de composthoop. Maar ik heb later wel geleerd: beter in het vuilnisvat dan op mijn heupen.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #8 Gepost op: 16 april 2010, 14:43:02 »
Maar ik heb later wel geleerd: beter in het vuilnisvat dan op mijn heupen.

Van groente word je toch niet dik?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Juud74

• **
  • 49
« Reactie #9 Gepost op: 18 april 2010, 22:06:23 »
Ik ben een gemaksdier en koken is niet mijn fort. Kan kwijlend over kookboeken hangen en receptensites afstruinen, tegen de tijd dat ik de keuken sta vind het allemaal veelte veel werk.

Op m'n allergemakkelijkst trek ik een blik witte bonen in tomatensaus open en lepel dat naar binnen. Ben ik in betere bui dan graag verse groenten: spinazie met gedroogde tomaten in olie, courgette met ketjap manis, bloemkool wokken met komijnzaad, sperziebonen met rode ui, honing, feta of tomaten. En dan 'n vegetarische burger erbij.

Geen voorraadkast, in de (ieniemienie)vriezer staan wat zelfgemaakte soepen: doperwtensoep, paprika-pompoen soep.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #10 Gepost op: 20 april 2010, 19:01:10 »
Het wisselt heel erg. Ik hou erg van koken, maar ook van heel veel andere dingen, dus ik heb niet altijd tijd. Het liefst kook ik dan voor gasten, want dan moet ik wel mijn best doen. :)

En dan kijk ik soms wat ik nog heb, soms gewoon waar ik zin in heb (bepaalde keuken of pasta ofzo) en soms naar wat er in de aanbieding is. Of ik kijk op Vegatopia wat jullie eten en dan heb ik daar soms ook wel zin in.

Ook recepten volg ik soms helemaal of soms ook niet, naar gelang ik de keuken een beetje ken of dat ik zelf inspiratie heb.

Ik kook nooit met pakjes of zakjes, maar zoiets als satesaus koop ik nog wel eens kant en klaar.
« Laatst bewerkt op: 20 april 2010, 20:44:38 door LL de Ling »

Offline Gabs

• 796
« Reactie #11 Gepost op: 20 april 2010, 20:40:32 »
aangezien we een groentetas hebben, zijn je afhankelijk wat daar in zit en wat er snel gegeten moet worden of juist niet. dat vind ik stiekem wel handig, dan hoef ik het namelijk niet altijd zelf te bedenken. wat ik met de ingredienten ga maken, dat hangt helemaal van het moment af; soms bedenk ik het al in het weekend bij de grote boodschappen, soms koop ik vrij algemeen in en kan ik het nog op de dag zelf bepalen. meestal beslis ik wel vrij impulsief en elke keer iets anders; wij eten niet vaak twee keer per jaar exact hetzelfde.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #12 Gepost op: 20 april 2010, 21:47:40 »
Ik ben een gemaksdier en koken is niet mijn fort. Kan kwijlend over kookboeken hangen en receptensites afstruinen, tegen de tijd dat ik de keuken sta vind het allemaal veelte veel werk.

Heel herkenbaar. Ben te lui en vaak ook te onzeker om te koken. (Ik ben werkelijk zeer zelden onzeker, dus dat mag ook wel een keertje), maar ik kan uren door kookbladen neuzen en bedenken hoe leuk het me lijkt te kunnen koken.
Soms kom ik zelfs zo ver dat ik werkelijk allerlei ingrediënten in huis haal, maar tot gerecht schoppen ze het zelden.
Heb dringend kookcursus nodig!

Offline veggiesara

• 225
    • Vegetarisch Ecologisch Leven
« Reactie #13 Gepost op: 21 april 2010, 17:49:02 »
De laatste tijd heb ik het zo druk met school dat ik geen tijd en zin meer heb om uitgebreid te koken... Meestal wordt de dag zelf wel beslist wat we gaan eten (wat ook altijd een discussie is, want geen van ons twee weet wat). Uiteindelijk is de conclusie veel te vaak: pasta!
Ik sta er wel op dat ik zo weinig mogelijk kant-en-klare dingen koop. Het enige wat ik uit een potje koop is pesto omdat ik geen blender of keukenmachine heb en het nogal moeilijk wordt om dat dan zelf te maken ;). Pizza kan op een dag dat ik tot 20u les heb en pas om iets voor 21u thuis ben ook wel uit de diepvries.

Als ik WEL tijd heb, kan ik er echt van genieten in mijn kookboeken te kijken en dan een hele namiddag in de keuken te staan voor een uitgebreide menu.. Maar dat lijkt nu al een eeuwigheid geleden.

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #14 Gepost op: 21 april 2010, 18:38:43 »
Ik maak groene pesto in de stenen vijzel. Vreselijk schijtwerkje, maar ik doe dat dan ook niet iedere dag.

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #15 Gepost op: 21 april 2010, 22:06:16 »
Heel herkenbaar. Ben te lui en vaak ook te onzeker om te koken. (Ik ben werkelijk zeer zelden onzeker, dus dat mag ook wel een keertje), maar ik kan uren door kookbladen neuzen en bedenken hoe leuk het me lijkt te kunnen koken.
Soms kom ik zelfs zo ver dat ik werkelijk allerlei ingrediënten in huis haal, maar tot gerecht schoppen ze het zelden.

het is zo jammer dat je zo ver weg woont muppet en ik proberen 1 x in de maand samen nieuwe dingen te koken. Meestal erg lekker!!
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #16 Gepost op: 21 april 2010, 22:36:10 »
Lelletje, je mag ook wel eens hier op cursus hoor. Ik leer je aardappelpuree, verschillende soorten deeg, pesto, groente schillen en snijden, boodschappen dragen etc. Adaptief onderwijs, daar leer je immers het beste van (en heb ik een gratis minion)  :P

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.161
    • fatalefem
« Reactie #17 Gepost op: 21 april 2010, 22:39:57 »
Vriendin L. komt iedere paar weken bij mij langs, en dan koken we samen iets simpels, pasta, hartig taartje. Maar dan weet ik al dat het wel lekker en makkelijk is, en zij leert een nieuw recept.

Heb je die kleine kookboekjes van het zuivelbureau? Die hebben in de regel recepten die echt niet kunnen mislukken, ook al maak je er iets heel anders van. Niet heel spannend, maar voor doordeweeks echt wel leuk genoeg.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #18 Gepost op: 21 april 2010, 23:00:23 »

het is zo jammer dat je zo ver weg woont muppet en ik proberen 1 x in de maand samen nieuwe dingen te koken. Meestal erg lekker!!

Ben toch aan t kijken naar huizen, ik denk dat ik maar in R kom wonen ;)
En bedankt voor het aanbod koekje, mocht ik aspiraties krijgen om iemands hulpje te worden dan kom ik langs :P

Offline Djooiss

• 1.843
« Reactie #19 Gepost op: 22 april 2010, 12:57:37 »
Ik hou enorm van koken, kook ook bijna dagelijks voor mezelf. Zelden tot nooit pakjes/zakjes of kant& klaar. Ik kook liever zelf dan dat ik uit eten ga, dat schijnt nogal vreemd te zijn ( aldus mijn omgeving).
Verslind kookboeken en kookblogs, volg zelden exact een recept op, pas het meestal aan,verzin er iets heel anders mee of bedenk gewoon mijn eigen recept.
Ik ben wel anders gaan koken doordat ik in inkomen achteruit ben gegaan en omdat ik nu niet meer zo'n geweldige aziatische en turkse supermarkt in de buurt heb. Ik denk wel de hele dag aan eten, maar bedenk vaak in de winkel pas wat ik op mijn bord wil en dan wordt het thuis vaak uiteindelijk net weer anders  :).
Ik ben in de weekenden ook vaak degene die kookt, maar eens in de zoveel tijd weet W me ook te verrassen met iets lekkers. Echt verrassen is het niet, want hij is nog niet erg zeker van zijn zaak ( omdat ik de lat hoog leg & een kooksnob ben, aldus meneer) en overlegt/vraagt advies aan mij.
De lekkerste keuken& smaken vind ik turkse/griekse/libanese en omstreken maar ik ben ook niet vies van allerlei aziatische keukens/smaken.
Het is een wonder dat ik niet tonnetje-rond ben.
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain