Vegatopia Forum

Wat is je favoriete kaas?

Ann

Re:Wat is je favoriete kaas?
« Reactie #20 Gepost op: 18 april 2010, 22:48:15 »
yes, kaaaaas!
voor op de boterham heb ik vaak gewoon jonge kaas, een hard bolletje met brie gaat er ook altijd wel in.
verder mozzarella in een quiche ofzo, of een kaassausje ergens bij.
en kaassouflé bij de patat!
volgens mij ben ik een hollands kaaskopje :)

berkman

« Reactie #21 Gepost op: 19 april 2010, 00:51:16 »
Ik zal nooit een echte kaas-eter worden (niet voor niets dik 10 jaar veganist geweest), alhoewel ik bepaalde kazen de laatste jaren steeds beter weet te waarderen. Echter wel alleen vegetarisch gestremd en dan alleen verwerkt of gesmolten, rauwe kaas vind ik een gruwel.

Maar goed als ik een favoriet moet kiezen dan ga ik voor 'Montello' van BioVerde uit Duitsland. Deze kaas wordt op dezelfde manier geproduceerd als parmigiano reggiano en grana padano, echter dan biologisch en met vegetarisch stremsel. Het komt dicht in de buurt van traditionele 'parmezaan', zij het stukken minder krachtig van smaak.
Overigens heeft een van de grootste biologische producenten van parmigiano reggiano (Casearia di Sant' Anna) sinds kort ook een vegetarisch gestremde variant op de markt gebracht, deze heb ik jammer genoeg nog niet kunnen proeven omdat deze kaas voorlopig alleen via de Duitse biologische groothandels te krijgen is.

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #22 Gepost op: 19 april 2010, 09:57:52 »
O ja, waar ik ook niet van hou: knapperig gebakken kaas. Gegrilde bovenkanten op een ovenschotel of, berehip, de parmezaankletskop. Zo jammer...
This is between me and the vegetable!

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #23 Gepost op: 19 april 2010, 13:42:41 »
Oh, dat vind ik juist dan weer een van de lekkerste dingen  :kwijl: Zo'n goudgele ovenschotel die al bubbelend uit de oven komt enzo...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #24 Gepost op: 19 april 2010, 13:47:16 »
Zolang het bubbelt vind ik het ook lekker, maar op het moment dat het hard wordt, gatverdegatver. Van die stukjes kaas die op het tosti-ijzer gelekt zijn...
This is between me and the vegetable!

Offline Natura

• 110
« Reactie #25 Gepost op: 19 april 2010, 22:53:17 »
...en dan alleen verwerkt of gesmolten, rauwe kaas vind ik een gruwel.

Herkenbaar! Als kind was ik zelfs een beetje bang voor "kouwe kaas" zoals ik dat toen noemde. Ik durfde het niet eens aan te raken. En als iemand zei dat kwark ook een soort kaas was dan weigerde ik nog verder kwark te eten. Maar langzamerhand ben ik steeds meer kaas gaan waarderen. Koud lust ik alleen buitenlandse kazen. Nederlandse kaas vind ik alleen warm lekker. Gelukkig durf ik het nu wel aan te raken en maak ik wel eens een tosti voor mezelf. Ik heb van het weekend zelfs de kaasgehaktballen van Joyce gemaakt! Al vond ik het kneden dan wel weer lastig. Hollandse kaas vind ik hoe ouder hoe lekkerder. Qua buitenlandse kaas lust ik graag geitenkaas en schapenkaas in allerlei variaties. Manchego lust ik ook graag. Ik vind het alleen lastig om goede in Nederland te vinden. Ik koop graag mijn kaas bij de bioshop. Maar prijstechnisch gezien is dit helaas niet altijd haalbaar.

Offline kimske

• 174
  • Geslacht: Vrouw
    • Kimske
« Reactie #26 Gepost op: 21 april 2010, 23:34:17 »
De enige kaas waar ik geen weerstand tegen kan bieden, al is het dierlijk gestremd, is Epoisse. Iedere week haal ik wel een stukje... zo heerlijk op een stokbroodje
geloven is zeker weten dat je twijfelt

Aiko

« Reactie #27 Gepost op: 21 april 2010, 23:40:41 »
Mijn favoriet is en blijft nog steeds fenegriekkaas.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #28 Gepost op: 21 april 2010, 23:49:54 »
Blokjes gewone bieslook kaas die bij de AH liggen om te proeven.
Op de een of andere manier ijn die altijd vele malen lekkerder dan wanneer je zelf een blok koopt en daar blokjes van snijdt.
oooeeeh nu heb ik daar trek in en blokken kaas passen niet in een dieet.
(worteltjestaart ook niet, maar ik dek me in met het feit dat er wortel en kokos in zit. Bijna een volwaardig maal ;) )

sufferthebear

« Reactie #29 Gepost op: 19 mei 2010, 16:30:26 »
Ik ben niet zo'n kaas eter. Vind geitenkaas wel errug lekker, en dat is nog vega ook!

huttenkase en smeerkaas op zijn tijd vind ik ook lekker. maar tja, tis niet vega, dus ik eet alleen af en toe de vega-versie. Te duur om altijd in huis te letten.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #30 Gepost op: 19 mei 2010, 16:36:59 »
Niet alle geitenkaas is vega hoor.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #31 Gepost op: 19 mei 2010, 17:40:10 »
Mijn favoriet is en blijft nog steeds fenegriekkaas.

De fenegriek-knoflookkaas die ze op Terschelling maken is echt :kwijl:. Zeker in combi met avocado en geroosterde pijnboompitjes

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #32 Gepost op: 19 mei 2010, 20:13:57 »
Op brood eet ik soms wel kaas, maar dat gaat gedachteloos naar binnen. Ik geniet het meest van een stukje kaas bij de wijn. Een zachte zilte geitenkaas, oude kaas met kristallen, truffelbrie.... hmm!
Liefst van l'amuse.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #33 Gepost op: 20 mei 2010, 07:40:56 »
Lekker, AH hier heeft eindelijke extra belegen biologische kaas!
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #34 Gepost op: 20 mei 2010, 09:52:41 »
Op brood eet ik soms wel kaas, maar dat gaat gedachteloos naar binnen. Ik geniet het meest van een stukje kaas bij de wijn. Een zachte zilte geitenkaas, oude kaas met kristallen, truffelbrie.... hmm!
Liefst van l'amuse.

Ja die zitten nu ook in A'dam, ik zal ze eens gaan bezoeken.
,,,,فلافل

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #35 Gepost op: 20 mei 2010, 10:49:49 »
Oja, die zitten hier! Ik had erover gelezen, maar ben nog niet langsgeweest.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Online karl

• 6.377
  • Geslacht: Man
« Reactie #36 Gepost op: 20 mei 2010, 17:22:31 »
Ik eet dikwijls feta in een sla met groene pikante pepers, tomaten, komkommer, zwarte olijven, salade, eventueel rode ui. Ook geitenkaas eet ik dijkwijls met een gelijkaardige begeleiding. Afsmakende kazen zijn verder wel mijn ding, dus liever halfbelegen dan jonge Hollandse kaas. Ook smeuïge, afsmakende (abdij)kazen zoals Maredsous, Oud Brugs, Corsendonck. Uitzonderlijk eens een blauwschimmelkaas met iets zoet erbij. Liever niets wit en flauw en romig.
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2010, 17:26:15 door Kassidy »

Mohan

« Reactie #37 Gepost op: 20 mei 2010, 18:28:03 »
AH biologische kaas, De groene koe en ricotta.
ik lust wel meer, maar striktly vegetarian!

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #38 Gepost op: 21 mei 2010, 19:25:29 »
Zolang het bubbelt vind ik het ook lekker, maar op het moment dat het hard wordt, gatverdegatver. Van die stukjes kaas die op het tosti-ijzer gelekt zijn...

Oh juist die stukjes! We zouden goed kunnen delen dus  :P

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #39 Gepost op: 22 mei 2010, 00:21:22 »
Dan vecht ik wel met Bast om het tosti ijzer afval! Jammie!