Vegatopia Forum

Wat is je favoriete kaas?

Offline Selly

• 30.783
Wat is je favoriete kaas?
« Gepost op: 12 april 2010, 19:44:08 »
Welke kaas eet jij het liefst? En wanneer: op brood, bij de maaltijd, op een toastje?
Ik ben momenteel dol op Brillat Savarin een extreem romig kaasje,  met een beetje de melkigheid van een goeie mozzarella en de textuur van een rijpe brie.

En jullie?
,,,,فلافل

Offline Lona

• 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat is je favoriete kaas?
« Reactie #1 Gepost op: 13 april 2010, 12:07:27 »
Ik beperk mij tot vegetarisch gestremde kazen (jullie??), favoriet blijft de leerdammer en op dit moment mozerella.
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #2 Gepost op: 13 april 2010, 13:27:17 »
Boerencamembert van de Franse Lidl. Ik eet er graag een stukje stokbrood omheen.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #3 Gepost op: 14 april 2010, 09:43:49 »
Nou er lijken niet veel kaasliefhebbers te zijn hier. Of kunnen jullie geen keuze maken?
,,,,فلافل

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #4 Gepost op: 14 april 2010, 10:03:16 »
Heb een haat-liefde verhouding met kaas. Ik krijg er snel last van van mijn darmen.

Geitenkaas kan ik het best tegen, dus dat is dan misschien favoriet. (alle soorten ;))

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #5 Gepost op: 14 april 2010, 10:16:26 »
Ha, echt wel, ik ben dol op kaas!
Ik ben alleen niet echt een stukjes-kaas-eter, meer een kaas-op-brood- of kaas-door-de-pastasaus-eter.
Voor op brood ben ik dol op oude boerenkaas of belegen boerenkaas. Bij de pasta hou ik van geitenkaas, of blauwe kaas door de saus.

Maar ik hou ook heel erg van blauwe kaas. Van die roquefort met van die zoutige kristallen erin, of goeie stilton.
En elke keer dat ik bij de kaasboer echt lekkere stukjes kaas (voor het stukjes-kaas-eten) heb gekocht, stel ik weer vast dat ik dat vaker moet doen, stukjes-kaas-eten. Komt vast van de zomer wel weer vaker, bij een soepje of salade ofzo, met lekker brood. Of zonder soepje of salade ofzo.
This is between me and the vegetable!

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #6 Gepost op: 14 april 2010, 13:03:28 »
Ik vind kaas superlekker, maar ik kan eigenlijk best wel slecht tegen koemelk. Niet zo slecht dat ik nooit kaas kan eten, maar ik moet daarna niet nog iets moeten doen, dus zo vaak kan het niet.

Geitenkaas gaat wel goed, en dan vind ik de stevig smakende kazen het lekkerst. Schapenkaas vind ik niet zo lekker, maar ik heb er pas een paar geprobeerd, en die vielen allemaal tegen, dus misschien zijn er nog wel fantastisch lekkere schapenkazen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #7 Gepost op: 14 april 2010, 13:16:18 »
Fenegriekkaas vind ik erg lekker voor op de cracker, Old Amsterdam voor in een gerecht en Port Salut voor gewoon eens verwennerij.

Ik ben niet zo thuis in de culinair verantwoorde kaasjes  :bloos:

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #8 Gepost op: 14 april 2010, 14:22:27 »
Ik sluit mij aan bij Lona!
Dus dan blijft er al niet heel veel over: biologische kaas van AH, brie van Euroshopper of verse roomkaas.
De natuurvoedingswinkel en de markt zijn me te ver weg. Wel jammer, want op de markt staat volgens mij een rijtje met biologische kramen.
De kramen zelf zijn natuurlijk niet biologisch, maar de producten die er verkocht worden wel!  :P
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #9 Gepost op: 14 april 2010, 14:46:44 »
Dus dan blijft er al niet heel veel over:

Kijk hier voor best een lange lijst.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #10 Gepost op: 14 april 2010, 15:05:15 »
Je kunt me begraven onder de kaas, liefst hele sterk smakende kazen! Ik beperk het eten van kaas heel erg omdat ik niet achter de hele melkproductie-keten sta, en omdat ik het zo weinig eet, kan ik niet meer goed tegen het eten van zomaar een stuk kaas, ik krijg erge last van mijn buik. Verwarmd gaat wel goed, in saus, tosti of kaasfondue. Favorieten zijn Old Amsterdam, hele agressieve roodschimmelkazen die je naar de keel vliegen, en friesche nagelkaas.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #11 Gepost op: 14 april 2010, 15:30:04 »
Dus dan blijft er al niet heel veel over:

Kijk hier voor best een lange lijst.
Ja, ik ken 'em. Die Philadelphia schaar ik onder "verse roomkaas", verder beperk ik me tot wat bij AH verkrijgbaar is. Dat bedoelde ik eigenlijk met "dan blijft er niet zo heel veel over", maar nog wel genoeg hoor  ;)

Edit: ik hou beslist niet van blauwe schimmelkazen, bleh!
« Laatst bewerkt op: 15 april 2010, 07:53:43 door haan-ik-heb-je »
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Nevyn

• 1.426
« Reactie #12 Gepost op: 14 april 2010, 16:38:14 »
De Stilton en Cheddar zijn ook vegetarisch gestremd. En de geitenkaas, in ieder geval de zachte (met honing?), de harde weet ik niet. En volgens mij ook de "gekruide" kazen, zoals die Italiaans gekruide.

Ik ben gek op kaas! Als ik weer beter ben en normaal eet wil ik samen met Sam begraven worden! Alleen hele jonge kaas vind ik niet zo geweldig, maar verder..... En engelse (blauwe) kazen, die doen het ook goed hier.

Online Eelco

• Admin
  • 20.666
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #13 Gepost op: 15 april 2010, 00:39:33 »
Heel inconsequent let ik wel op gelatine, maar niet op vegetarisch stremsel. Vraag me niet waarom. Verder ben ik ook niet zo van de culinair verantwoorde kaasjes (mede doordat ik geen yuppensupermarkt of -kaaswinkel om de hoek heb).

Kaas eet ik vooral op brood. De allrounder is natuurlijk de 'gewone', belegen kaas, die in Duitsland 'Gouda mittelalt' wordt genoemd. Als ik weer eens in Nederland ben, koop ik op de markt meteen een paar kilo, die ik vacuüm laat verpakken. Brie doet het ook goed op brood, en uiteraard ook op toast. Liefst met wat versgemalen peper. De afgelopen tijd ook vaak smeerkaas met karwij/kummel (fijne combi).

Het saladeseizoen begint weer, en daar hoort feta bij. Die pakjes uit de supermarkt vind ik nogal smakeloos, dus ik koop dan een blik schapenkaas in gezouten water bij de Turk. Kost een paar centen, maar als je het omrekent naar gewicht ben je beslist niet duurder uit.

Qua stinkkaas vind ik de Limburger erg lekker: een enigszins glibberige consistentie, maar een zeer doordringende smaak en geur. Om voor de hand liggende redenen is deze kaas door vriendjelief van de brunchtafel verbannen.

En eens in de zoveel tijd blokjes oude kaas met mosterd bij een goed glas wijn. Lekker.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Djooiss

• 1.843
« Reactie #14 Gepost op: 15 april 2010, 17:11:24 »
Ik ben kaasverslaafd. Ik lust alle soorten kaas, maar hou het minst van jonge kaas. Wat de kaas op brood betreft, dan let ik doorgaans wel op of het vegetarisch gestremd is. Maar voor de lekkere smulkaasjes op toast/stokbrood/crackertjes overwint mijn verslaving het van mijn principes. Moet ik wel bij zeggen dat de avondjes kaasjes eten lang niet meer zo veelvuldig plaatsvinden als weleer. Hmm. Krijg er weer helemaal zin in.
Momenteel vind ik die ene blauwe die ze bij de Ah verkopen en waar ik dus de naam steeds van vergeet erg lekker. Blauwschimmel, roodschimmel, geitenkaas, schapenkaas, hmmmmmmm!
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline willem

• 2.430
  • Geslacht: Man
« Reactie #15 Gepost op: 16 april 2010, 10:57:39 »
de belegen versie van de AH biologische kaas (is vegetarisch gestremd) fantastisch als blokjes, maar ook op het brood, of voor gratin.
Roquefort vind ik ook heerlijk, lekker pittig. In Frankrijk heb ik eens een heel erg rijpe geitekaas gehad, fantastisch wat een sterke smaak.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #16 Gepost op: 17 april 2010, 19:30:00 »
Ik ben het meest fan van harde koemelkkazen, al vind ik roomkaas en feta ook wel lekker. De uitgesproken stalsmaken van (harde) geitenkaas e.d. vind ik wat minder, evenals blauwschimmels, etc. Probeer wel te letten op vegetarisch stremsel, maar het weerhoudt me niet altijd.
Momenteel is mijn top 6 taleggio (is een licht zure roomkaas met roodschimmelkorst) Casa Rini of Casa Lini oid heeft een erg lekkere), riperkrite tsiis (harde koemelkkaas met bieslook, selderie en knoflook. Buiten Friesland moeilijk verkrijgbaar), de Terschellingse fenegriek-knoflook kaas (harde koemelkkaas, een salade favoriet icm avocado en geroosterde pijnboompitjes o.a.), kruidenroomkaas, cheddar en feta.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #17 Gepost op: 17 april 2010, 20:38:43 »
O ja, feta, naast geitenkaas het ideale vegetarisch alternatief. En wat is goedkope feta vieieieies! (Ik heb tijdenlang gedacht dat ik niet van feta houd, maar dat is geloof ik niet waar, ik houd alleen niet van vieze fetadie naar kots smaakt)
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #18 Gepost op: 17 april 2010, 21:14:07 »
De feta in Dubai was lekker! Zacht en helemaal niet zout. Yum.
,,,,فلافل

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #19 Gepost op: 18 april 2010, 14:06:04 »
ik kan gewoon niet kiezen. Dat is denk ik de enige reden waarom ik nooit vegan zou kunnen worden... ik hou heel veel van kaas.. Maar ook van allerlei soorten.

Oude kaas, jonge kaas, romige kaasjes ala port salut, roombrie, blauwschimmels (maar die wil ik wel samen met iets eten, in de pasta ofzo) eigenlijk ken ik geen kaas die ik niet heerlijk vind. ohw jawel de naar plastic smakende troep die je soms in supermarkten en in broodjeszaken aantreft
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!