Heel inconsequent let ik wel op gelatine, maar niet op vegetarisch stremsel. Vraag me niet waarom. Verder ben ik ook niet zo van de culinair verantwoorde kaasjes (mede doordat ik geen yuppensupermarkt of -kaaswinkel om de hoek heb).
Kaas eet ik vooral op brood. De allrounder is natuurlijk de 'gewone', belegen kaas, die in Duitsland 'Gouda mittelalt' wordt genoemd. Als ik weer eens in Nederland ben, koop ik op de markt meteen een paar kilo, die ik vacuüm laat verpakken. Brie doet het ook goed op brood, en uiteraard ook op toast. Liefst met wat versgemalen peper. De afgelopen tijd ook vaak smeerkaas met karwij/kummel (fijne combi).
Het saladeseizoen begint weer, en daar hoort feta bij. Die pakjes uit de supermarkt vind ik nogal smakeloos, dus ik koop dan een blik schapenkaas in gezouten water bij de Turk. Kost een paar centen, maar als je het omrekent naar gewicht ben je beslist niet duurder uit.
Qua stinkkaas vind ik de Limburger erg lekker: een enigszins glibberige consistentie, maar een zeer doordringende smaak en geur. Om voor de hand liggende redenen is deze kaas door vriendjelief van de brunchtafel verbannen.
En eens in de zoveel tijd blokjes oude kaas met mosterd bij een goed glas wijn. Lekker.