N.a.v. de vraag van Hizzigirl, topic gestart. Wij hadden vroeger een zomerhuisje in de buurt van Maarssen en daar heb ik heel wat afgestruind en geroeid en ook hier en daar wat plantsjes los gelaten. Ik zou eens terug moeten gaan... Stak ook vaak takken van wilgen in de grond enz. Nog geen weet van engels en zeker niet van guerilla gardening.
Hizzi vroeg tips. Kennis scheelt natuurlijk enorm. Overal vind je kansloze zaailingen in bossen en plantsoenen, maar dan moet je weten wat het is en waar het kansen heeft. Het punt is niet zozeer de honden, maar het allereerst begin. Het weer moet mee zitten, want je gaat niet overal met je gietertje heen. Er is vaak worteldruk, zeker bij boomspiegels, dus planten die goed tegen droogte kunnen zijn vaak handig op dit soort plekken.
Ook in voegen grenzend aan tuintjes moet je goed kijken. Daar staat van alles en dat zijn nu juist de plantjes die het dus al in zo'n voeg een tijdje redden dus wat stads zijn.
Bij het blad van Natuurmonumenten deze maand een zakjes zaad van veldbloemen. Niet iedereen zal daar wat mee doen, vragen.....
Je zou kunnen kijken naar zaadjes van Certhranthus rubescens (spoorbloem) en van Calamintha nepeta (steenthijm). Vanuit mijn geveltuintje zijn ze hier het hele erfje doorgetrokken. Sommige buren laten de spoorbloem staan en koesteren die. De steenthijm niet, voor zover ik zie. Dat komt denk ik omdat die meer als "onkruid" oogt, zeker voor deze bloeit. De spoorbloem is snel herkenbaar.
Stokrozen zie je vaak in voegen, het zaad haal ik wel van "guerilla gardening"-plekken, gevels en bij lantaarnpalen.
Behalve takken van wilgen, kun je takken van populieren, van Viburnums, van boerenjasmijn, van forsythia, van kornoeljes in de grond steken. Een cm of 25 en dan de helft in de grond. Iets van stekpoeder is behulpzaam. Wilgen en populieren doen het vrijwel altijd, de andere hebben iets meer vocht en geluk nodig.
Let natuurlijk een beetje op: staat het hier wel. Er staan her en der "kerstbomen" vreemde eend te zijn en paastakken in de grond, heb ik ook al regelmatig tot ellende zien leiden.