Vegatopia Forum

Wildtuinieren (Guerilla Gardening)

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Wildtuinieren (Guerilla Gardening)
« Gepost op: 21 maart 2010, 06:59:51 »
N.a.v. de vraag van Hizzigirl, topic gestart. Wij hadden vroeger een zomerhuisje in de buurt van Maarssen en daar heb ik heel wat afgestruind en geroeid en ook hier en daar wat plantsjes los gelaten. Ik zou eens terug moeten gaan... Stak ook vaak takken van wilgen in de grond enz. Nog geen weet van engels en zeker niet van guerilla gardening.
Hizzi vroeg tips. Kennis scheelt natuurlijk enorm. Overal vind je kansloze zaailingen in bossen en plantsoenen, maar dan moet je weten wat het is en waar het kansen heeft. Het punt is niet zozeer de honden, maar het allereerst begin. Het weer moet mee zitten, want je gaat niet overal met je gietertje heen. Er is vaak worteldruk, zeker bij boomspiegels, dus planten die goed tegen droogte kunnen zijn vaak handig op dit soort plekken.
Ook in voegen grenzend aan tuintjes moet je goed kijken. Daar staat van alles en dat zijn nu juist de plantjes die het dus al in zo'n voeg een tijdje redden dus wat stads zijn.
Bij het blad van Natuurmonumenten deze maand een zakjes zaad van veldbloemen. Niet iedereen zal daar wat mee doen, vragen.....
Je zou kunnen kijken naar zaadjes van Certhranthus rubescens (spoorbloem) en van Calamintha nepeta (steenthijm). Vanuit mijn geveltuintje zijn ze hier het hele erfje doorgetrokken. Sommige buren laten de spoorbloem staan en koesteren die. De steenthijm niet, voor zover ik zie. Dat komt denk ik omdat die meer als "onkruid" oogt, zeker voor deze bloeit. De spoorbloem is snel herkenbaar.
Stokrozen zie je vaak in voegen, het zaad haal ik wel van "guerilla gardening"-plekken, gevels en bij lantaarnpalen.
Behalve takken van wilgen, kun je takken van populieren, van Viburnums, van boerenjasmijn, van forsythia, van kornoeljes in de grond steken. Een cm of 25 en dan de helft in de grond. Iets van stekpoeder is behulpzaam. Wilgen en populieren doen het vrijwel altijd, de andere hebben iets meer vocht en geluk nodig.
Let natuurlijk een beetje op: staat het hier wel. Er staan her en der "kerstbomen" vreemde eend te zijn en paastakken in de grond, heb ik ook al regelmatig tot ellende zien leiden.
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2010, 21:04:54 door Sander »
de tuin: dat ben ik

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wildtuinieren (guerilla gardening)
« Reactie #1 Gepost op: 21 maart 2010, 14:21:26 »
Die wilgentak ga ik hier denk ik ook proberen, ik zal er voor de zekerheid een kaartje aan hangen.

Het barst hier van de acacia's/robinia's, gewoon allemaal opschot wat nooit wordt weggehaald. 's Zomers heb je dan 1 groene wand van alleen acacia en 1 flinke vlierbes ertussen.
De acacia's wil ik dus flink indammen en ervoor in de plaats een rozenbottel (staan er zat van op de parkeerplaats aan de andere kant) en een wilg.

Kornoelje en Forsythia hebben we, maar staan erg naar achteren, verder wil ik op de donkere stukjes wat Vinca Minor zetten.

Het barst van de stokrozen hier in de binnenstad, de grond is er hier heel geschikt voor. In de zomer is het een wirwar van kleuren!

Wildbloemen zaaien wordt moeilijk ivm de enorme hoeveelheid krabbende kattenpootjes...
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2010, 14:24:05 door Hizikigrrrl »

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
Re:Wildtuinieren (Guerilla Gardening)
« Reactie #2 Gepost op: 24 maart 2010, 08:22:37 »
Als de Schepper de Acacia al heeft bedacht, dan niet in veelvoud in de stadse omgeving van Hizzi. Hij kan beter.

Neemt niet weg: als je in de natuur aan de gang gaat, moet je wel weten wat je doet. Maar ja: de duinen hier staan vol met Douglassparren. Dus als Aiko daar een kerstboom plant, kan ik er ook niet echt wakker van liggen.
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2010, 08:25:12 door Lovelocker »

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #3 Gepost op: 24 maart 2010, 12:55:57 »
Ik heb een wildtuinierenvraagje: er zijn hier op de stoepen van die boomuitsparingen, met boom, en verder aangetrapt zand, waar altijd hondenpoep ligt. Ziet er niet tof uit, zou je daar nog iets kunnen planten, of is dat zielig voor de boom?

En wat het doet het goed in zo'n beperkte ruimte, met veel schaduw, en een boom die al voedsel uit de aarde haalt (al kan ik natuurlijk wel proberen om iets te bemesten).
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #4 Gepost op: 24 maart 2010, 13:15:02 »
Soms planten mensen daar bloemen in, violen bijvoorbeeld. Staat gelijk een stuk fleuriger en volgens mij werkt het ook goed tegen de hondenpoep.
Ik ben voor!
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Natubes

• **
  • 40
« Reactie #5 Gepost op: 25 maart 2010, 00:16:32 »
Ik heb een wildtuinierenvraagje: er zijn hier op de stoepen van die boomuitsparingen, met boom, en verder aangetrapt zand, waar altijd hondenpoep ligt. Ziet er niet tof uit, zou je daar nog iets kunnen planten, of is dat zielig voor de boom?

In veel (of misschien wel alle)  gevallen is vlak bij de stam van zo'n boom van nature 'n flinke hoeveelheid wortelopslag aanwezig. De natuurvriend vindt dat prachtig en sierlijk, maar om wat voor reden dan ook vinden de meeste gemeenten, dat dat er niet uitziet en dat dat allemaal dus verwijderd moet worden. Tja, wat dan resteert is zo'n troosteloos zanderig vierkantje, al dan niet met nog wat erop, dat niet echt even fris geurt als de bladeren van de verwijderde opslag zouden doen.

En ja, of het zielig is voor zo'n boom, dat delen van z'n 'lichaam' zomaar geamputeerd worden, dat is formeel nog 'n vrij grote vraag. Bewezen is immers nog altijd niet, dat ook planten pijn kunnen lijden of iets anders, dat daarmee te vergelijken is. Maar daar staat dan wel weer tegenover, dat evernmin bewezen is, dat ze geen pijn of verdriet kunnen beleven. Echte plantenvrienden (zoals veel fruitariërs) nemen daarom het zekere voor het onzekere en gaan er niet aan knippen of zagen.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #6 Gepost op: 25 maart 2010, 01:10:27 »
Mijn geveltuin uitgroeien en over de stoep groeien, zodat ik het officieel zou moeten snoeien van de gemeente.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #7 Gepost op: 25 maart 2010, 12:14:44 »
Dat guerilla gardening, waarom gebeurd dat eigenlijk 's nachts? Lijkt me onhandig.
Of is het werkelijk niet toegestaan?

Offline Nevyn

• 1.426
« Reactie #8 Gepost op: 25 maart 2010, 13:05:19 »
Het gebeurd niet alleen 's nachts hoor. Toevallig is hier aan de overkant iemand aan het guerilla gardenen. Daar staan van die 1-laags blokken met woningen met aan de achterkant en zijkant van het blok gras en bomen. Hij is nu aarde om 1 van de bomen aan het storten. Ik vermoed dat ie er weer bloemen gaat zaaien, dat heeft ie vorig jaar ook gedaan. Zag er erg leuk uit.

Kiwi

« Reactie #9 Gepost op: 25 maart 2010, 13:11:24 »
Ik heb ook wel eens overtollige planten uit mijn eigen tuin in het troosteloze gemeenteperkje gezet. Gewoon overdag. De buren waren er blij mee, omdat de meeste mensen een stukje groen nu eenmaal leuker vinden om naar te kijken dan dorre aarde. Eén van de overburen was er zelfs zo blij mee dat hij aanbood die planten de eerste tijd water gegeven (omdat het perkje dichter bij zijn woning lag dan bij de mijne, en hij een buitenkraantje aan de voorgevel heeft).

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #10 Gepost op: 25 maart 2010, 13:52:02 »
Dat guerilla gardening, waarom gebeurd dat eigenlijk 's nachts? Lijkt me onhandig.
Of is het werkelijk niet toegestaan?

Dat is volgens mij vooral voor degenen die grote stukken braakliggende grond van de gemeente gaan cultiveren.

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #11 Gepost op: 25 maart 2010, 14:23:55 »
Mijn vader plant elk jaar van de bergen bollen die hij koopt een deel in de afzichtelijke haag die in het gemeenteperk voor de deur groeit. Vorig jaar hadden ze van de gemeentedienst ze eruit gehaald  >:( echt stom!

Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #12 Gepost op: 26 maart 2010, 14:03:38 »
Gezien, vlakbij mijn werk: violen rond drie bomen. Stond er fleurig bij allemaal!
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #13 Gepost op: 26 maart 2010, 19:36:53 »

En wat het doet het goed in zo'n beperkte ruimte, met veel schaduw, en een boom die al voedsel uit de aarde haalt (al kan ik natuurlijk wel proberen om iets te bemesten).
Als het heel hard is, dan is het voor violen ook moeilijk. Je zou Geraninium macrorrhizum, Pachysandra terminalis, Campanula porteschligiana kunnen proberen. Als je ze eenmaal herkent is daar wel gratis aan te komen.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #14 Gepost op: 29 maart 2010, 11:24:46 »
Ik vind het wel jammer dat je je niet gewoon ergens kan aanmelden bij een GG groepje.
Ik weet zelf veel te weinig van plantjes af om iets toe te voegen ergens, zomaar. Maar het lijkt me wel een leuke bezigheid waarbij je nog wat van anderen kunt leren.

Eerst toch maar met mn eigen achtertuin gaan beginnen. Ziet er inmiddels aardig miserabel uit ipv leuk en vrolijk.

Offline Sam

• 7.188
« Reactie #15 Gepost op: 29 maart 2010, 12:43:34 »
Ik heb zelf anti-parkeer plantenbakken op de stoep staan, zelf aangeschaft nadat de gemeente de anti-parkeer paaltjes had verwijderd en er dus de hele tijd auto's op onze brede stoep geparkeerd stonden. Eigenlijk moet er iets in dat goed tegen droogte kan, er zit nu campanula in, echt prachtig, maar heel gevoelig voor water tekort. De gemeente vindt het best, in de straten achter ons hebben ze zelfs plantenbakken gesponsord. Dan is het niet echt guerilla meer eigenlijk, maar dat was het wel toen ik mijn eerste bakken er neer zette hoor :P Bakken zijn vaak makkelijker en het wordt eerder geaccepteerd dan ergens tegels weghalen en daar iets planten. Let wel op als je plantenbakken neerzet: groot, zwaar, niet te hoog. Anders gaan mensen er mee schuiven, ze gooien ze om, of ze smijten hem door de ruiten...

Het aantal mensen dat zo'n plantenpak gebruikt als prullenbak is trouwens heel groot. Vind je jezelf nu echt netjes als je je patatbakje in de plantenbak mikt in plaats van op straat?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #16 Gepost op: 02 april 2010, 11:36:08 »
Ik heb zelf anti-parkeer plantenbakken op de stoep staan, zelf aangeschaft nadat de gemeente de anti-parkeer paaltjes had verwijderd en er dus de hele tijd auto's op onze brede stoep geparkeerd stonden. Eigenlijk moet er iets in dat goed tegen droogte kan

Een suggestie:

Ceanothus thyrsiflorus 'Repens', Amerikaanse sering die deels over de bak gaat hangen en ong. 3 weken blauw bloeit, soms wat nabloei in de nazomer. Hele jaar mooie glimmende blaadjes.
Cotinus coggygria 'Young Lady', dwergpruikeboom, kan eindeloos bloeien met roze pruikjes, mooie herfstkleur.
Sedum spectabilis 'Postmans Pride', hemelsleutel die vanaf opkomst voortdurend van kleur verandert. Eerst blauwgroen, matcht ie mooi met de amering, dan naar bordeauxrood tot bijna zwartrood kleurt ie steed mooier bij Young Lady.
Je kunt iets als Cerastium tomentosum, hoornbloem, over de rand laten hangen. Na uitbloei, 1x drastisch afknippen, zorgt verder voor zichzelf.

Tegen jatten kun je de planten in kippegaas platen, gat in kippegaas, plant erdoor, nog wat aarde en evt stenen erover heen.

« Laatst bewerkt op: 02 april 2010, 11:46:11 door Lovelocker »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #17 Gepost op: 10 april 2010, 20:17:11 »
Nou, de ruim 100 bollen zitten in de grond rond de parkeerplaats!

De nieuwe buuf hoorde van mijn plan en bood aan om mee te helpen, ze zit zelf nml. een beetje in die hoek. Het worden allemaal gele bloemen, ik ben heel benieuwd wat er straks van op komt!

De buuv hiernaast liep langs tijden het poten en vond het geloof ik zonde, want ik zag ze dan niet uit mijn eigen raam en er zouden alleen maar auto's voor komen te staan... Dat het niet zozeer ging om mijn eigen kijkgenot en dat de auto's er ook niet permanent staan scheen ze niet te kunnen bevatten. Ook zou het niet mogen vd woningbouw, nou laat ze eens zo lullig zijn om de bloemen te verwijderen!

En Natubes, mocht je toch stiekum meelezen: er zijn al enkele acaciatakken gesneuveld!

Offline Eefje

• **
  • 56
« Reactie #18 Gepost op: 25 mei 2010, 18:57:36 »
Is Guerrilla Gardening dan alleen in van die gemeenteperkjes enzo (in dat geval: geweldig idee!) of ook in bossen en natuurgebieden? Want als het dan populair wordt en iedereen gaat zomaar dingen planten op de hei ofzo, dan werkt dat natuurlijk niet... Als je er iets verkeerds plant kan je dat hele ecosysteem omver helpen, lijkt me niet de bedoeling?
Hier zijn er van die prikbosjes van de gemeente, geen idee wat voor iets het is, maar ze zijn best lelijk :p Maar daar kan je niet wat bij gaan planten, daar is geen ruimte voor, en die struiken eruit halen lijkt me ook geen goed idee. Die boompjes hebben hier vrij weinig ruimte eromheen, het is eigenlijk nooit in me opgekomen dat daar misschien wel wat kan groeien. Het is misschien net een vierkante meter, en er staat een boom in met een stam van 20 cm doorsnee, wil dat wel?

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #19 Gepost op: 25 mei 2010, 20:05:46 »
Het zal een Berberis zijn? Die zijn niet lelijk  >:( Maar misschien verwaarloosd, dan ja.

Het is wel een lastige plek en ik zou daar nu niets planten. Maar in het najaar zou je o.a. kunnen proberen:
Geranium macrorrhizum
Pachysandra terminalis
Anaphalis triplinervis
Cerastium tomentosum
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2010, 20:11:27 door Lovelocker »