Ik at van de week in Sama Sebo in Amsterdam. Het restaurant heeft twee namen: Bodega de Posthoorn en Sama Sebo, en is opgedeeld in twee ruimtes, het bodegadeel, waar het wat rommeliger en café-achtiger is en het restaurantdeel. We hadden gereserveerd in het Bodegadeel en dat was nodig ook: het was flink druk. Er zijn meerdere ingangen, maar wij kwamen binnen in de garderobe, een kleine ruimte, waar we erg joviaal en familiair ontvingen werden. De zeer Amsterdamse obers aan de tap waren ook familiair. We kregen een beetje een beroerd tafeltje, net naast een klapdeur, en dat joviale beviel ons ook maar matig. Er zijn ook Indonesische obers, althans, zo zagen ze er uit, en die waren rustiger en minder familiair.
De kaart heeft drie pagina's. Links een enorme rijsttafel, met uitleg over de gerechten. Die rijsttafel kunnen ze ook vegetarisch maken. Op de volgende pagina staan losse gerechten, met Indonesische naam, zonder uitleg, maar de bediening geeft die graag. Je kunt er op een tapasachtige manier wat gerechten uit bestellen. Rechts staan maaltijd-gerechten: een bord vol met een selectie die zij voor je doen. Er staat bij dat het voor de lunch is, maar 's avonds maken ze het ook. Die maaltijd-gerechten kunnen ook vegetarisch, ik vroeg 'kan dat ook v..' en toen riep de ober enthousiast 'vegetarisch? geen probleem!'.
Het eten kwam vrij vlug en bleek debiel lekker. Ik kreeg een groot bord met daarop bami, enorm lekkere atjar, een echt goed bonengerecht zonder de platgekookte boontjes die je normaal krijgt, een koolgerecht, een soort curry en een apart schaaltje met erg lekkere gado gado en nog een schaaltje met emping. Op de menukaart stond dat een bord-gerecht 16 euro was, maar dat was mogelijk de lunchprijs want we betaalden 20 euro, wat ik geen probleem vond, want dit was echt enorm lekker.
Maar die geinige obers vind ik wel een beetje een bezwaar, dus ik ben benieuwd of ik vlug terug ga. Het zou kunnen dat je in het restaurantdeel wat rustiger zit, dat wil ik nog wel eens uitproberen. Het eten was wel echt heel erg lekker.