Vegatopia Forum

Kaviaar

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Kaviaar
« Gepost op: 19 maart 2010, 19:01:31 »
Met de zoekfuncte kon ik het niet vinden, dusopen ik maar een nieuw topic. Is/vinden jullie kaviaar(of andere viseieren) vegetarisch?
Mijn gevoel zegt van niet,maar ergens zegt een ander stemmetje: "zeg gewoon dat je het niet lekker vind, maar zeur verder niet, kippeneieren zijn toch ook geen probleem?"
Zo.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaviaar
« Reactie #1 Gepost op: 19 maart 2010, 19:04:04 »
Voor een kippenei hoeft een kip in principe niet om het leven gebracht te worden. Kaviaar wordt bij mijn weten uit de vis gesneden.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Kiwi

Re:Kaviaar
« Reactie #2 Gepost op: 19 maart 2010, 19:19:14 »
Nee, visseneitjes zijn niet vegetarisch (om dezelfde reden als haan- schrijft).

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Kaviaar
« Reactie #3 Gepost op: 19 maart 2010, 22:51:25 »
Maar er bestaat ook vegakaviaar (nep, dus). En kikkerdril is denk ik wel vegetarisch ;)
This is between me and the vegetable!

Kiwi

Re:Kaviaar
« Reactie #4 Gepost op: 19 maart 2010, 23:01:30 »
Dorinka vraagt dit naar aanleiding van deze ervaring neem ik aan. Het lijkt dus wel om echte visseneitjes te gaan.
Kikkerdril... ieuw, daar moet ik toch ook niet aan denken hoor! :-X

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Kaviaar
« Reactie #5 Gepost op: 20 maart 2010, 13:38:50 »
Ja, dat was waarschijnlijk wel nepkaviaar maar dan nog steeds wel visse-ei...
This is between me and the vegetable!

Jippia

Re:Kaviaar
« Reactie #6 Gepost op: 20 maart 2010, 22:33:54 »
Ik heb een vegetarisch kookboek dat kaviaar vegetarisch vindt, net als gelatine. Misschien omdat het geen stuk vlees of vis is. (En een ander vegetarisch koekboek dat voor vrijwel alle soeprecepten kippen- of vleesbouillon gebruikt - nog vreemder.) De boeken zijn al wat ouder, maar een beetje merkwaardig vind ik het wel. Ik wist niet dat visseneitjes uit de vis werden weggesneden.

Brr, kikkerdril. Het idee alleen al om dat te moeten eten, nog los van het feit of het vegetarisch is of niet.  :-X Kikkerdril bestaat uit bevruchte eitjes die van embryo tot larve uitgroeien, dus of dat echt zo vegetarisch is weet ik niet... 

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Kaviaar
« Reactie #7 Gepost op: 21 maart 2010, 11:26:58 »
Zijn die kookboeken vertaald, bijvoorbeeld uit het Duits?
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Kaviaar
« Reactie #8 Gepost op: 22 maart 2010, 09:47:25 »
Brr, kikkerdril. Het idee alleen al om dat te moeten eten, nog los van het feit of het vegetarisch is of niet.  :-X Kikkerdril bestaat uit bevruchte eitjes die van embryo tot larve uitgroeien, dus of dat echt zo vegetarisch is weet ik niet... 

Eerst niet toch? Ik dacht dat mevrouw kikker haar eieren losliet en dat meneer kikker ze daarna pas bevruchtte...
Maar inderdaad, ik wil ze liever niet eten.
This is between me and the vegetable!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Kaviaar
« Reactie #9 Gepost op: 22 maart 2010, 09:57:46 »
Maar kikkers seksen, dat lijkt me veels te onhandig als meneer ook zijn sperma over een bosje kikkerdril kan sproeien.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Kaviaar
« Reactie #10 Gepost op: 22 maart 2010, 10:02:17 »
O, is dat zo? Weer wat geleerd!
This is between me and the vegetable!

Veer666

Re:Kaviaar
« Reactie #11 Gepost op: 22 maart 2010, 10:20:30 »
Kaviaar lijkt me inderdaad niet vegetarisch aangezien de vis wordt gedood om de eitjes te oogsten.

Site: http://nl.vivat.be/thuis/eten/article.asp?pageid=473
Het grote probleem is de zeldzaamheid van de steur, die maakt dat kaviaar een erg duur en exclusief voedingsmiddel blijft. De schaarste heeft vooral te maken met overbevissing in het verleden, pollutie, een arbeidsintensieve productiemethode en het feit dat de steur al een redelijke leeftijd moet bereiken eer de kaviaar "geoogst" kan worden. Bijkomend probleem is dat de vis gedood moet worden om de kaviaar te kunnen "oogsten" en er dus per vis slechts één opbrengst mogelijk is. Men heeft inmiddels al heel wat onderzoek gevoerd om een methode te bekomen waarbij de steur niet sterft door de "oogst" en men is naarstig op zoek naar adequate kweekmethodes om de steur net als andere vissoorten te kweken op zogenaamde visboerderijen ("fish farms").

Verder bestaat kaviaar uit nog onbevruchte eitjes, maar aangezien de vis gedood moet worden is het niet vegetarisch. Normaal worden de eitjes door de vis voor het normale bevruchtingsproces in de rivier geschoten. Als de vis niet gedood zou hoeven worden, zou het naar mijn inziens gelijk staan aan een ei van bijvoorbeeld een kip. 

Re:Kaviaar
« Reactie #12 Gepost op: 22 maart 2010, 11:37:13 »
, maar aangezien de vis gedood moet worden is het niet vegetarisch.

Daar valt nog over te discussiëren. Als je om principiële redenen vegetariër bent, is het natuurlijk uit den boze, maar voor een gezondheidsvegetariër zou het wel eens op de zelfde lijn als kippeneieren kunnen liggen. Affijn, dat wil ik verder niet eens weten ook.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Kaviaar
« Reactie #13 Gepost op: 26 maart 2010, 13:00:41 »
een kip blijft na het leggen leven, een vis legt het loodje als er kaviaar wordt gewonnen. Nogal een verschil.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaviaar
« Reactie #14 Gepost op: 26 maart 2010, 13:57:34 »
Nog steeds zal dat een gezondheidsvegetarier niet uitmaken.
Ikzelf vind idd dat kaviaar niet vegetarisch is om deze reden. Of in ieder geval niet vegetarisch genoeg voor mij.
Niet dat ik er ooit behoefte aan heb gehad om kaviaar te eten.