Vegatopia Forum

Vegetarisch en/of veganistisch worden met een kleuter

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Re:Vegetarisch en/of veganistisch worden met een kleuter
« Reactie #40 Gepost op: 24 november 2010, 11:01:00 »
Zit hier al een paar (tussen)uren alle info van bovenstaande links door te nemen op m'n werk en 't is bijna een complete studie met zoveel informatie.

De grote lijnen zijn me wel duidelijk maar er zoveel etenswaren die voor de vervanging van ijzer, zink, vitamine (B12), visolie etc. kunnen zorgen dat ik nu wel ff last heb van een gevalletje door de bomen het bos niet meer zien. Moet alles ff laten bezinken...

'K heb alle belangrijkste zaken alvast in een word-document geplakt zodat ik dat thuis op de bank rustig zo vaak door kan nemen als ik wil.

M'n vrouw begint trouwens een klein beetje terug te krabbelen nu ze door heeft dat ik hier wel serieus mee aan de gang wil gaan. Maakt me overigens niet heel veel uit. Als ze (met de kleine) thuis af en toe wel een stukje biologisch vlees wil eten dan zal ik daar niet moeilijk over gaan doen.




Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch en/of veganistisch worden met een kleuter
« Reactie #41 Gepost op: 24 november 2010, 14:31:34 »
Gewoon beginnen met zo vaak mogelijk vegetarisch te eten m.b.v. een vervanger, de rest ontdek je gaandeweg wel. (Bijv. de E-nummers en hoe een verantwoord maaltje te maken zonder vega-burger.)
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch en/of veganistisch worden met een kleuter
« Reactie #42 Gepost op: 24 november 2010, 14:45:58 »
Mijn complimenten dat je er serieus mee aan de slag gaat!

E-nummers zou ik voorlopig gewoon laten zitten (letten echt niet alle vega's op). Probeer eerst eens 1 dag vegetarisch te plannen voor jullie 3en en dan kun je dat uitbreiden.


Re:Vegetarisch en/of veganistisch worden met een kleuter
« Reactie #43 Gepost op: 24 november 2010, 16:08:53 »
Wij eten op verzoek van de kinderen sinds enige tijd ook vegetarisch (lacto-ovo, veganistisch wordt me te ingewikkeld met opgroeiende kinderen). Drie of vier keer in de week doen we een vegaburger, -balletjes of -worstjes (voor papa dan wel vlees wegens ongeneeslijk carnivoor). De rest van de week doe ik lekker makkelijk en kook ik vegetarisch voor de hele familie. Ik heb niet het idee dat de kinderen nu iets missen in hun menu, eerder het tegendeel. Ik heb ze ervan doordrongen dat het juist voor vegetariers heel belangrijk is de groentjes op te eten en dat doen ze nu heel braaf, en er is ook meer afwisseling (granen, pasta's, peulvruchten, noten) dan voorheen.

Ik zou inderdaad 'rustig' beginnen, eerst maar es zorgen dat je een volwaardig vleesloos menu op tafel weet te krijgen. De kennis over E-nummers, luisjes, stremsel, gelatine etc. komt dan vanzelf wel, en het is ook voor iedereen verschillend hoe ver je daarin wilt gaan.

Re:Vegetarisch en/of veganistisch worden met een kleuter
« Reactie #44 Gepost op: 25 november 2010, 09:08:40 »
E-nummers, Luisjes, stremsel, gelatine...uhh...

Die was ik nog niet tegen gekomen. Zal ze voor nu dan ook even lekker links laten liggen.

Ik was idd van plan om eerst 's enkele vleesloze maaltijden te kunnen maken en dat steeds uitbreiden. Als ik nu cold-turkey moet afkicken van vlees dan gaat 't niet goed komen denk ik. Maar met kleine stapjes in de goede richting moet 't lukken.

Nogmaals bedankt voor alle tips!

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch en/of veganistisch worden met een kleuter
« Reactie #45 Gepost op: 25 november 2010, 16:46:58 »
Mijn middelste (inmiddels 7, de schat :heart:) is nu alweer ruim 2 jaar vegetariër. Hij krijgt niet dagelijks vleesvervangers, en ik geef hem momenteel nog voldoende (lees: volgens de norm) zuivel en hij doet het er prima op.
Ik zou ook niet in 1 keer wild doen. Inderdaad eens vleesvervangers proberen en standaard vegetarische maaltijden (spinazie met kaas en ei (echoechoecho)), volgens mij hoef je voor je kind niet bijzonder veel moeite te doen zolang ze zuivel etc. op een normale manier binnen krijgt. Als je dan de echte vlees-/visproducten hebt uitgesloten moet je je eens gaan richten op gelatine e.d. en bekijken waar jullie je prettig bij voelen.
Succes! (we zijn allemaal zo begonnen)
Hoor wie klopt daar kinders???

Re:Vegetarisch en/of veganistisch worden met een kleuter
« Reactie #46 Gepost op: 25 november 2010, 21:21:13 »
Weer die gelatine...

Is dat dezelfde gelatine als van gelatinebladen die je wel 's als stijfsel in gebak gebruikt?

Heb net in ieder geval 2 blokken tofu gehaald en allerlei vleesvervangers van Vales die toevallig in de aanbieding waren. Ook van die droge bruine bonen, witte bonen, spliterwten en capucijners aan land getrokken. Is de droge versie die je moet laten wellen beter als de kant en klare versie in blik of pot? Ook naar lijnzaadolie gekeken, maar hadden ze niet bij de coop of ah. Je had m'n vrouw moeten zien kijken toen ik met alles aan kwam sjouwen ;D.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch en/of veganistisch worden met een kleuter
« Reactie #47 Gepost op: 25 november 2010, 21:36:10 »
Weer die gelatine...
Is dat dezelfde gelatine als van gelatinebladen die je wel 's als stijfsel in gebak gebruikt?
:yes: Botjes dus... En dat wordt echt overal ingestopt. Je kunt het zo gek niet bedenken: yoghurt, koekjes en vooral snoep. Maar, nog maals, dat komt vanzelf of niet  ;)
Van gedroogde peulvruchten heb ik niet zoveel verstand, maar daar gaat iemand anders zometeen vast wel op reageren.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Re:Vegetarisch en/of veganistisch worden met een kleuter
« Reactie #48 Gepost op: 25 november 2010, 21:45:36 »
Had idd al via google gevonden dat t uit botten en huiden van dieren wordt gewonnen en soms moeilijk te vermijden is voor vegetariërs. Maar waarom zou je 't dan juist wél willen eten? Zit er een stof in die je nodig hebt bij een gebrek aan vlees oid?

Maar goed. Volgens mij kom ik de komende week wel door met wat ik net allemaal in huis heb gejaald.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch en/of veganistisch worden met een kleuter
« Reactie #49 Gepost op: 25 november 2010, 21:50:54 »
Ik wil dat beslist niet eten, pluis alle verpakkingen na en let op aanverwante E-nummers  ;D
Bij twijfel eet ik iets niet.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch en/of veganistisch worden met een kleuter
« Reactie #50 Gepost op: 25 november 2010, 22:39:12 »
Je had m'n vrouw moeten zien kijken toen ik met alles aan kwam sjouwen ;D.

Die bedacht zich meteen ;D?

Lijnzaadolie haal je bij de biowinkel of gezondheidswinkel. Lees eerst de draad erover maar even door.

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch en/of veganistisch worden met een kleuter
« Reactie #51 Gepost op: 02 december 2010, 14:29:43 »
Gebroken lijnzaad hebben ze ook bij De Tuinen! Overigens complimenten voor je inzet, zo enthousiast heb ik het niet aangepakt een paar jaar terug. Overigens vind ik gelatine eenvoudig te vermijden (als je afziet van evt. medicijnen e.d.), kwestie van opletten. Maar beginnerstip: als je in 1 keer alles goed probeert te doen word je gek  :monstereye:, echt waar...

Eet smakelijk!  :hungry:
Hoor wie klopt daar kinders???

Re:Vegetarisch en/of veganistisch worden met een kleuter
« Reactie #52 Gepost op: 05 december 2010, 13:34:01 »
Dank je voor het copliment. Afgelopemn week voor het eerst gemarineerde Tofu gebakken (olijfolie, ketjap en flink wat knoflook) en was erg lekker. Gisteren echter weer moeilijk. Sinterklaas met vrienden gevierd en echt alle gerechten die iedereen mee had gebracht zat wel een of andere vorm van vlees/vis doorheen, behalve de tomatensoep. Ik heb er dan ook ff niet moeilijk over gedaan. Thuis ben ik inmiddels al wel 100% vleesloos.