Vegatopia Forum

Vegetarisch en/of veganistisch worden met een kleuter

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Re:Vegetarisch en/of veganistisch worden met een kleuter
« Reactie #20 Gepost op: 19 maart 2010, 13:01:15 »
Ik kan me niet herinneren of 33lc0 nou echt de eerste was om die schrijfwijze te hanteren (ik dacht zelfs eigenlijk van niet), maar hij was in ieder geval wel de eerste om dat consequent (en regelmatig) zo te doen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Gwennepen

Re:Vegetarisch en/of veganistisch worden met een kleuter
« Reactie #21 Gepost op: 19 maart 2010, 13:37:51 »
0ñ 70p!© maar weer. ;)

Ik heb spijt dat ik het niet anders heb aangepakt. Meer op mijn strepen ben gaan staan. Maar over het algemeen vinden ze alles wel lekker wat ik voor ze maak. Gewoon van alles uitproberen maar.  Veganistisch lijkt me trouwens ook niet zo'n probleem omdat er in Alproprodukten vitamine B12 zit.

Re:Vegetarisch en/of veganistisch worden met een kleuter
« Reactie #22 Gepost op: 19 maart 2010, 13:49:05 »
Veganistisch lijkt me trouwens ook niet zo'n probleem omdat er in Alproprodukten vitamine B12 zit.

Als je geen probleem hebt om 2 liter pppd van dat spul weg te klokken dan. Of 4, of 20, ze laten in het midden voor welke hoeveelheden de voedingswaarden gelden, maar per 100 gram is gangbaar toch? Of toch per portie van 200 ml misschien (zoals onderaan bij ADH gesuggereerd wordt)? Of per liter?
Merkwaardig dat ze je daar naar laten raden.
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2010, 13:52:12 door 7013r@ñ7 »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Kiwi

Re:Vegetarisch en/of veganistisch worden met een kleuter
« Reactie #23 Gepost op: 19 maart 2010, 13:53:52 »
Die 0,15µg B12 is per 100 gram.
Maar ik dacht dat je niet twee liter per dag hoeft te drinken hoor? Volgens mij was een paar glazen per dag genoeg (meen ik me te herinneren van een veganist die geen tabletjes slikt maar in zijn behoefte aan B12 voorziet door Alpro te drinken).

Re:Vegetarisch en/of veganistisch worden met een kleuter
« Reactie #24 Gepost op: 19 maart 2010, 13:59:01 »
Laten we zeggen dat hij met een paar glazen per dag een halve liter binnenwerkt: 5x 100 ml ==> 0.75 gram B12. Zelfs volgens de oude norm niet voldoende.

Overigens geeft de engelse site een heel andere waarde van 0.33 ug B12, maar dan wel duidelijk per 100 ml. Dan zou je aan 3/4 liter per dag inderdaad voldoende hebben.
Is Nederland nog steeds (betrekkelijk) restrictief in het toelaten van vitaminetoevoegingen in voedingsmiddelen?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Vegetarisch en/of veganistisch worden met een kleuter
« Reactie #25 Gepost op: 19 maart 2010, 14:25:19 »
Veganistisch lijkt me trouwens ook niet zo'n probleem omdat er in Alproprodukten vitamine B12 zit.

B12 is natuurlijk niet het enige waar je op moet letten. Nou ben ik niet zo'n expert (Hiziki? ;)), maar ik kan me voorstellen dat een kind in de groei ook veel eiwitten nodig heeft. Het wordt gewoon allemaal wat moeilijker als je veganistisch eet om genoeg binnen te krijgen en daar zou ik geen risico's mee nemen.

Kiwi

Re:Vegetarisch en/of veganistisch worden met een kleuter
« Reactie #26 Gepost op: 19 maart 2010, 14:36:46 »
Dat ben ik niet met je eens. Ook uit (bijvoorbeeld) tofu en peulvruchten kun je genoeg eiwitten halen! Ik ben wel met je eens dat je dan heel bewust moet letten op wat het kind eet, beter nog dan op wat je zelf eet, om geen tekorten te veroorzaken.

Gwennepen

Re:Vegetarisch en/of veganistisch worden met een kleuter
« Reactie #27 Gepost op: 19 maart 2010, 14:45:58 »
Als je wat heen en weer googled zijn de meningen verdeeld. De waarheid zal wel weer ergens zo ongeveer in het midden liggen. Meestal zijn mensen die vlees en zuivel bewust weglaten weer wat royaler met groenten. En er zijn ook zoveel mensen allergisch voor zuivel. Die vallen toch ook niet meteen te pletter als ze een alternatief kiezen.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Vegetarisch en/of veganistisch worden met een kleuter
« Reactie #28 Gepost op: 19 maart 2010, 14:46:50 »
Dat ben ik niet met je eens. Ook uit (bijvoorbeeld) tofu en peulvruchten kun je genoeg eiwitten halen!

Ja, dat ben ik wel met je eens ;). Maar goed, ik zou het niet doen. Ik ben dan natuurlijk ook zelf geen veganist, ook al eet ik niet veel zuivel.

Gwennepen

Re:Vegetarisch en/of veganistisch worden met een kleuter
« Reactie #29 Gepost op: 19 maart 2010, 14:48:55 »
Ik ben ook geen veganist. Vind het wel een prachtig iets. Eten zonder het stalken van dieren. Maar ja redelijk verslaafd aan kaas dus eigenlijk.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vegetarisch en/of veganistisch worden met een kleuter
« Reactie #30 Gepost op: 19 maart 2010, 14:58:03 »
Ik vind veganisme wel een grote stap voor een gezinnetje wat nu nog niet eens vegetarisch is. Ik zou eens beginnen met thuis vega, en buitenshuis nog niet (dus ook niet als het kindje bij oppasouders is), als dat bevalt kun je altijd nog een stapje verder gaan.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch en/of veganistisch worden met een kleuter
« Reactie #31 Gepost op: 20 maart 2010, 14:13:00 »
Kinderen vegan opvoeden is beremoeilijk, zeker als ze ook nog eens niet alles lusten en misschien nog voedselallergieën hebben.

Op zich zou het moeten kunnen, met een zeer uitgekiend dieet, maar dan nog is het de vraag of ze geen stofjes missen die niet onder de vitaminen en mineralen en eiwitten etc. vallen, stofjes die alleen in dierlijke voedingsmiddelen voorkomen en niet in pilletjes.

Ik zal nog eens rondneuzen op PubMed, maar wat ik me kan herinneren is dat veel van die kinderen een te laag gehalte aan B12, ijzer en zink hebben en een te lage botdichtheid, ze blijven ook achter in de groei (dat laatste is op zich niet erg zolang het niet te extreem wordt) en er waren nog wat dingetjes.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Vegetarisch en/of veganistisch worden met een kleuter
« Reactie #32 Gepost op: 23 maart 2010, 13:36:58 »
Speciale drink voor kindjes met verlaagd eiwitgehalte?
Dat snap ik dan weer niet...

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Vegetarisch en/of veganistisch worden met een kleuter
« Reactie #33 Gepost op: 23 maart 2010, 13:57:06 »
Laten we zeggen dat hij met een paar glazen per dag een halve liter binnenwerkt: 5x 100 ml ==> 0.75 gram B12. Zelfs volgens de oude norm niet voldoende.

Overigens geeft de engelse site een heel andere waarde van 0.33 ug B12, maar dan wel duidelijk per 100 ml. Dan zou je aan 3/4 liter per dag inderdaad voldoende hebben.
Is Nederland nog steeds (betrekkelijk) restrictief in het toelaten van vitaminetoevoegingen in voedingsmiddelen?


In melk zit 0,39 µg volgens wikipedia dus de Engelse toevoeging lijkt me eigenlijk logischer dan de Nederlandse/Belgische...

14 maanden oude dreumes ook vegetariër?
« Reactie #34 Gepost op: 22 november 2010, 21:26:38 »
Ben nieuw hier en ben me lanzaam wat meer aan het verdiepen in de vegetarische leefstijl, met name de gerechten.

Mijn vrouw zou ook wel mee willen doen met thuis helemaal geen vlees meer eten, maar ze vroeg terecht of het geen problemen zou opleveren voor ons dochtertje van 14 maanden. Is dit iets om 's aan een huisarts voor te leggen of zijn er hier mensen die ervaring met deze situatie hebben?

Alvast bedankt!


Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:14 maanden oude dreumes ook vegetariër?
« Reactie #35 Gepost op: 22 november 2010, 21:38:46 »
Er zijn hier verschillende boeken over te vinden en ik weet dat annemieke er zelfs een blog over heeft. Zij kan je vast meer vertellen.

Helaas staan een boel huisartsen etc. er nog negatief tegenover, dit vaker uit ontwetendheid dan uit onwil denk ik.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:14 maanden oude dreumes ook vegetariër?
« Reactie #36 Gepost op: 22 november 2010, 21:53:02 »
Kijk eens op het board Kids & Co: klikdaar staat veel informatie, bijvoorbeeld de links die Annemieke plaatste naar haar eigen website en een andere site met recepten voor kleintjes: klik.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:14 maanden oude dreumes ook vegetariër?
« Reactie #37 Gepost op: 22 november 2010, 23:28:27 »
De volgende links bevatten goede info:

http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-gezondheid/gezond-eten/vegetarisch-eten.aspx

http://www.vegetarisme.be/index.php?option=com_content&view=article&id=51&Itemid=140

http://www.vegetariers.nl/voeding/voeding_divers/vegetarisch_voor_moeder_en_kind.aspx


De meeste huisartsen hebben te weinig verstand van voeding om een juist oordeel te kunnen geven.
Persoonlijk raad ik wel aan om je eerst heel goed in te lezen over vegetarische voeding voordat je je kind vegetarisch gaat opvoeden. Dat kan prima, maar je moet wel weten wat je doet om tekorten te voorkomen. Je kunt niet zomaar vlees weglaten en dan denken dat het wel goed is, dan krijg je geheid problemen.

Naast bovenstaande links (braaf bestuderen hoor! ;)), kun je hier nog uitrekenen hoeveel zowel jullie als jullie kind dagelijks nodig heeft van alle voedingsstoffen:
http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-gezondheid/voedingstoffen/vitamines-en-mineralen/hoeveel-heb-je-nodig.aspx
en met deze tool kun je makkelijk uitrekenen wat je daarvoor aan etenswaren voor moet binnenkrijgen:
http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-gezondheid/gezond-eten/hoeveel-per-dag.aspx
« Laatst bewerkt op: 22 november 2010, 23:33:01 door Hizikigrrrl »

Re:14 maanden oude dreumes ook vegetariër?
« Reactie #38 Gepost op: 23 november 2010, 19:58:25 »
Veel info  :worshippy:. Zal er 's goed voor gaan zitten om 't door te spitten...

beukenootje

Re:Vegetarisch en/of veganistisch worden met een kleuter
« Reactie #39 Gepost op: 23 november 2010, 20:41:03 »
Mijn moeder is ruim 30 jaar geleden vegetarier geworden en omdat er in die tijd weinig vervangende voedingsmiddelen met allerlei toegevoegde vitamines ed waren, heeft ze er heel veel over gelezen. Toen ik even later werd geboren heeft ze mij vegetarisch opgevoed, maar niet strikt. Als ze voor mijn vader bij de slager wat ging halen en hij mij een plakje wordt aanbood, dan weigerde ze dat niet. Geheel vegetarisch dus niet, maar al het eten en tussendoortjes thuis wel. Later op de basisschool ging ik naar worst op mijn brood vragen (moet eerlijk zeggen dat ik dit op latere leeftijd heb gehoord, weet er zelf niets mee van) en ook dit liet ze toe. De avondmaaltijden kookte ze sowieso al dubbel, want mijn zussen waren ook bewust vegetarier maar mijn vader en broer bewust niet (vinden het veel te lekker om helemala te laten staan) en dus at ik wisselend met of zonder vlees. Op de middelbare school ben ik bewust vegetarier geworden.
Wat ik mij nog wel herinner is dat ik elke dag druppeltjes en/of tabletjes kreeg. Calcium en kalium?? http://www.vsmschussler.nl/
Als je er genoeg over weet hoe je de nodige voedingsstoffen uit andere voedingsbronnen kunt halen, dan is het vegetarisch opvoeden geen probleem. Jij maakt de keuze voor je kind; geheel geen vlees/vis of zoveel mogelijk zonder?