Vegatopia Forum

Voeding en recepten bij borstvoeding

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Voeding en recepten bij borstvoeding
« Gepost op: 17 maart 2010, 16:56:50 »
Ik ben benieuwd of er Vegatopianen zijn die lekkere recepten hebben bij het geven van borstvoeding.
Op het moment geef ik ruim 4 weken borstvoeding en al die weken heb ik geen ui, prei, knoflook, specerijen, koolsoorten en andere heftige produkten gegeten.
Maar....het wordt nu best een beetje saai, culinair gezien :-\
Hoe hebben andere moeders dat gedaan? Vermeden jullie deze produkten ook? En wat waren favo recepten?
Heb je als vega-borstvoedingsmama eigenlijk nog extra voedingsstoffen nodig?
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Voeding en recepten bij borstvoeding
« Reactie #1 Gepost op: 18 maart 2010, 08:49:33 »
Ik ben benieuwd of er Vegatopianen zijn die lekkere recepten hebben bij het geven van borstvoeding.
Op het moment geef ik ruim 4 weken borstvoeding en al die weken heb ik geen ui, prei, knoflook, specerijen, koolsoorten en andere heftige produkten gegeten.
Maar....het wordt nu best een beetje saai, culinair gezien :-\
Hoe hebben andere moeders dat gedaan? Vermeden jullie deze produkten ook? En wat waren favo recepten?
Heb je als vega-borstvoedingsmama eigenlijk nog extra voedingsstoffen nodig?

Die vriendin van mij die net iets voor jou bevallen is vermijdt volgens mij bijna niks qua eten. Kun je niet gewoon kijken hoe je kindje reageert als je knoflook hebt gegeten (bijv.)? Je kan moeilijk een half jaar lang al die dingen gaan vermijden toch?

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Voeding en recepten bij borstvoeding
« Reactie #2 Gepost op: 18 maart 2010, 09:02:45 »
Bij het voedingscentrum zeggen ze wel iets over de hoeveelheden die je zou moeten eten: klik. Die hoeveelheden moet je natuurlijk niet heel letterlijk nemen want iedere vrouw is weer anders maar je moet in ieder geval wel iets meer eten dan normaal denk ik. Ze zeggen niks over het vermijden van kruiden ed., behalve in de vorm van preparaten omdat sommige kruiden mogelijk schadelijk zouden zijn.

Edit: toch nog iets gevonden erover

Citaat
Er zijn veel voedingsmiddelen die bekend staan als de oorzaak van krampjes of overmatige gasvorming bij het kind. Het gaat vooral om koolsoorten, uien, scherpe kruiden, sinaasappelsap en chocola. Er is echter maar één onderzoek waaruit blijkt dat kool, uien of chocola krampjes kunnen veroorzaken. Er is dan ook geen reden om bij voorbaat bepaalde voedingsmiddelen te laten staan. Als er echter aanwijzingen zijn dat een bepaald voedingsmiddel klachten veroorzaakt, kun je kijken of het helpt als je het niet meer of veel minder gebruikt.

Als ik jou was zou ik dus die dingen gewoon eten en kijken hoe het gaat. Als je merkt dat hij (meer) krampjes krijgt kun je het altijd weer minderen natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2010, 09:06:14 door Marla »

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Voeding en recepten bij borstvoeding
« Reactie #3 Gepost op: 18 maart 2010, 11:10:59 »
Ik ben benieuwd of er Vegatopianen zijn die lekkere recepten hebben bij het geven van borstvoeding.
Op het moment geef ik ruim 4 weken borstvoeding en al die weken heb ik geen ui, prei, knoflook, specerijen, koolsoorten en andere heftige produkten gegeten.
Maar....het wordt nu best een beetje saai, culinair gezien :-\
Hoe hebben andere moeders dat gedaan? Vermeden jullie deze produkten ook? En wat waren favo recepten?
Heb je als vega-borstvoedingsmama eigenlijk nog extra voedingsstoffen nodig?

Hee Laurita, je hoeft echt helemaal niks te laten staan! Matig een beetje met heet eten en that's it. Het is nooit wetenschappelijk bewezen dat kolen, ui enz. invloed heeft of de darmen van je kindje bij borstvoeding.
Bovendien eet hij straks makkelijker, omdat hij vanuit de (buik en) borstvoeding al meer smaken is gewend.

Wij hebben een makkelijke smikkel, maar dat is natuurlijk anekdotisch bewijs.

Ik slik nog steeds VSM mama (multi) en visolie. Dat laatste vanwege omega's en omdat ik zeker wil weten dat ik en hij het binnen krijgen. Na de borstvoeding ga ik weer helemaal vega. Je kunt ook de algentabletten slikken vanwege de omega's, maar die zijn takkeduur. Hiziki heeft het me geadviseerd.

Kiwi

Re:Voeding en recepten bij borstvoeding
« Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2010, 11:20:03 »
Zitten in lijnzaad(olie) en walnoten niet dezelfde verhoudingen aan omega 3 en 6?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Voeding en recepten bij borstvoeding
« Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2010, 14:16:47 »
Zitten in lijnzaad(olie) en walnoten niet dezelfde verhoudingen aan omega 3 en 6?

Alleen als je er takkeveel van eet, bovendien houdt Annemieke niet van lijnzaadolie en moet je een heleboel lijnzaadoliecapsules slikken wil je evenveel binnenkrijgen als met 1 el.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Voeding en recepten bij borstvoeding
« Reactie #6 Gepost op: 18 maart 2010, 17:09:18 »
Oja, hoeveel lepels moest ik ook alweer nemen per dag?
Misschien dat ik het voor T. ook moet gaan invoeren na zijn 1e verjaardag, want hij gaat geen vis eten.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Voeding en recepten bij borstvoeding
« Reactie #7 Gepost op: 18 maart 2010, 17:57:40 »
Lijnzaadolie 1 el per dag.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Voeding en recepten bij borstvoeding
« Reactie #8 Gepost op: 18 maart 2010, 19:37:04 »
En dan kan ik die viscapsules gedag zeggen?

Heb je dan ook gelijk een tip voor een betaalbaar adresje voor de olie?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Voeding en recepten bij borstvoeding
« Reactie #9 Gepost op: 18 maart 2010, 21:41:49 »
En dan kan ik die viscapsules gedag zeggen?

Heb je dan ook gelijk een tip voor een betaalbaar adresje voor de olie?

In de visoliecapsules zit wel meer en er zit al DHA in (want niet ieder mens kan DHA uit ALA halen), maar als je het liever niet gebruikt kun je lijnzaadolie nemen en ook voldoende walnoten, avocado's en donkere bladgroenten eten.
Gewoon bij de biowinkel halen, want je moet wel biologische lijnzaadolie nemen.

Voor volwassenen is het trouwens 1el per dag, voor Tijmen zou ik beginnen met een halve tl.
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2010, 21:43:56 door Hizikigrrrl »

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Voeding en recepten bij borstvoeding
« Reactie #10 Gepost op: 07 september 2010, 14:54:42 »
Ik heb ook altijd 'normaal' doorgegeten tijdens de borstvoeding. Mijn verloskundige destijds hield aan dat je hetzelfde moet eten als tijdens je zwangerschap en dan heeft je kind het minste last.
Overigens had de oudste last van tomatensaus (nee, die staat niet in de boekjes) en de middelste had van alles last tot hij overging op flesvoeding en vast voer.
Hoor wie klopt daar kinders???