Vegetarisch koken voor Dummies, geschreven door Suzanna Havalla
Uit de bekende serie, een dik boek met veel informatie over voeding, koken, gezondheid en alles wat er mee te maken heeft en ook nog 100 recepten die (volgens de schrijfster dan) niet kunnen mislukken.
Er word vanuit geagaan dat gezondheid de belangrijkste reden is je voeding aan te passen, en dat dan vegetarisch met zo min mogelijk zuivel en eieren het beste is, hierdoor is dit boek ook erg geschikt voor veganisten, als er al melk of eieren (of honing enz) worden gebruikt word er meestal een goede vervanging gegeven.
Een apart hoofdstuk gaat over het aanpassen van traditionele recepten, met praktische lijstjes met vervangers voor eieren, zuivel, vlees gelantine enz.
Andere hoofstukken gaan over keukenuitrusting, boodschappen doen, vooruit koken voor de hele week, redenen om vegetarisch te zijn en hoe je je moet gedragen op bezoek bij een vleeseter en nog veel meer.
Kortom, het is eigenlijk een handboek vegetariër zijn, persoonlijk vind ik het boek daarom hier en daar wat betuttelend worden, ik maak zelf wel uit of ik snoep, of hoeveel groente er in mijn koelkast ligt, en of ik hongerig boodschappen gan doen of niet.
Ook een ietsje iritant vind ik de nadruk op en herlaling van sommige belangrijke punten, zinnetjes als:"vegetariërs hebben minder last van aandoeningen aan de kransslagader" worden eindeloos, te pas en te onpas herhaald.
De recepten lijken eenvoudig en simpel, maar wel orgineel, en geschikt voor verschillende gelegenheden.
Onder elk recept staat aangegeven hoeveel calorieën vet eiwit enz het bevat.
Mijn conclusie is dat het een praktisch boek is, als je door de onzin heenleest, het had in elk geval van mij wel de helft dunner gemogen, maar de recepten lijken me zeker een aanvulling voor mijn verzameling.