Ik verwacht een beetje dat je enorm veel van die sap moet drinken om genoeg B12 binnen te krijgen. Het is wel zo dat je met glazen sap verdeeld over de dag B12 binnenkrijgt, waardoor je meer opneemt, maar zit er niet heel weinig B12 in verrijkte producten?
Zo'n vruchtensap die we hier hebben staan bevat 0,15µg B12 per 100ml. Je moet inderdaad wel veel drinken om aan die 2,5µg ADH te komen.
Er is bij B12 een verschil tussen hoeveel je moet opnemen (hoeveel echt op de goede plek in je lichaam aankomt) en hoeveel je moet gebruiken om genoeg opgenomen te krijgen (niet alle B12 wordt opgenomen, een deel gaat gewoon weer je lichaam uit).
1µg was wat ze een tijd geleden dachten (ik weet niet of het nu al verhoogd is) dat je moet opnemen, en 2.5µg is wat je daarvoor moet binnenkrijgen. Daarbij gebruiken ze een kleine verhoging, zodat niet alleen de gemiddelde mens genoeg heeft, maar ook mensen die iets meer nodig hebben (maar niet genoeg voor iedereen, ADH is erop gericht dat 90% of 95% ofzo van de mensen er genoeg aan heeft); en dan is het getal verdubbeld omdat ze ervan uit gaan dat je ongeveer de helft van de B12 die je binnenkrijgt ook daadwerkelijk opneemt.
Maar dat verschilt dus heel erg. Hoe hoger de dosis, hoe minder er in verhouding wordt opgenomen. Bij die 0.15µg neem je ongeveer 80% op, dus kom je op 0.12 µg per 100 ml. Dus dan zou je toch nog een hele liter moeten drinken per dag. Áls je het goed over de dag verdeelt tenminste, als je in korte tijd de hele liter opdrinkt, neem je maar 50% op ipv 80%, dus heb je meer nodig dan die liter.
Mogelijk heeft de soort van B12 (er zijn verschillende stoffen die allemaal B12 heten, maar onderling iets verschillen) ook nog invloed, maar daar weet ik te weinig over.
Dus dat wordt een heleboel sap drinken, om genoeg te krijgen.
Ik begrijp dat een pil voor sommige mensen onnatuurlijk voelt, maar ik zou toch proberen haar te overtuigen om er eentje te slikken. In het sap is het tenslotte even onnatuurlijk, en dan ook nog heel veel gedoe omdat je er dus zoveel van moet drinken. En ik denk eigenlijk dat als je veganistisch moet leven, je gewoon moet accepteren dat dat niet 100% op natuurlijke wijze kan, en dat 1 zo'n pilletje gewoon de prijs is die je betaalt voor die keuze. Ik eet ook het liefst natuurlijk, maar met B12 is dat gewoon niet mogelijk als veganist. B12 heb je echt nodig, en kan je gewoon niet op natuurlijke wijze binnenkrijgen als je geheel plantaardig eet (en niet zoals Japanners enorme hoeveelheden zeewier wil eten per dag)
En een B12 gebrek is echt iets dat vreselijke gevolgen kan hebben.
In welke regio zoek je een dieëtist?
In regio Den Haag.
Ik heb even opgezocht, maar daar weet ik er geen.