Vegatopia Forum

Gezocht: Redelijk gemakkelijk gerecht om te maken voor mijn papa :)

Tania

Hallo lieve mensen!

Mijn vegetarische papa is vandaag naar de dokter geweest na dagen van koorts, pijn op de borst, veel hoesten, slapeloosheid en vermoeidheid, en het is gebleken dat hij best een flinke longontsteking is opgelopen.

Omdat de schat -toch- bij mijn uitvoering van het schooltoneel aanwezig wil zijn, en zich vreselijk voelde dat hij vandaag niet bij een belangrijke presentatie van school kon zijn, heeft hij besloten om binnekort met het hele gezin (m'n zus is op kamers dus die zien we helaas niet zo vaak >: ) gezellig naar de bioscoop te gaan om Alice in Wonderland te gaan kijken.

Dit vond ik nou zo lief, dat ik heel graag iets terug wou doen. Daarom had ik het idee om komende zaterdag een mild gerecht voor hem klaar te maken (boodschapjes kan ik na m'n werk mooi doen :D), om toch mijn waardering een beetje te laten zien. Hij is volgens mij veel meer waard, maar dit is op het moment het enige dat ik kan klaarspelen >:

Alleen heb ik een probleempje: Ik ben niet zo'n geweldige kok, en heb ook niet zo'n verstand van verschillende keukens (qua nationaliteit, e.d.), dus vroeg ik me af of de mensen hier misschien een redelijk gemakkelijke maar lekkere suggestie voor mij hadden =) We eten bijna dagelijks aardappeltjes/aardappelpannetjes, dus graag iets anders dan dat.

Paar kleine eisjes:
- Papa is allergisch voor uien, dus dat mag er of niet in zitten of weglaatbaar/vervangbaar zijn
- Niet te pittig gekruid, zijn medicijnen zijn nogal heftig, dus iets dat een beetje licht verteerbaar is
- De lieverd heeft een vreselijke afkeer tegen rode kool en bietjes *giggle* Ook geen groot fan van spruitjes.

Ik wil niet als verwend overkomen, en ik vind koken ook wel erg leuk, maar ik ben er simpelweg niet erg goed in maar wil wel graag een keertje lekker voor hem koken. Dus als jullie nog lekkere, een beetje lichte ideetjes hebben hoor ik het graag ^^

Alvast bedankt en veel liefs!

Tania

Offline Laurita_27

• 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Gezocht: Redelijk gemakkelijk gerecht om te maken voor mijn papa :)
« Reactie #1 Gepost op: 04 maart 2010, 20:47:45 »
Nou, wat lief van je! Het klinkt alsof jullie een hele goede band hebben....

Kun je nog iets meer over de eetgewoonten van je vader zeggen? Is hijzelf ook een aardappel-groenten-vleesvervanger eter? Of is hij juist gewend anders te eten?

Zowieso is soep wel lekker als je je niet lekker voelt. Kan ook lichtverteerbaar en voedzaam zijn.
Een rijstgerecht is ook licht. Misschien een risotto?
Tja, toch handig als je nog even vertelt waar hij van houdt....
Dan komen er vast een heleboel suggesties hier te staan :D
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Tania

« Reactie #2 Gepost op: 05 maart 2010, 10:38:51 »
Papa en ik hebben inderdaad een erg goede band, we zijn ook om dezelfde redenen vegetariër geworden :)

Papa is vooral een fan van goed gevulde soepen, aardappel gerechten, milde pasta-gerechten (we kunnen beide niet zo goed tegen sterke kruiden) en af en toe eens een rijstgerecht. Hij is een echte Nederlander, dus groenvoer wordt wel gewaardeerd :) Zo is hij groot fan van alle soorten boontjes en bonen :)

Risotto heb ik nog nooit klaar gemaakt, maar ik wil het zeker een keer proberen. Ken alleen ook daar niet bepaald recepten voor. Misschien toch eens wat met die map doen die mama me al een hele tijd geleden heeft gegeven om 'inspiratie' in te stoppen x3 (ik vind het alleen altijd zo moeilijk om in een tijdschrift te gaan knippen, inclusief die gratis blaadjes die je bij de supermarkten kunt halen)

Maar alvast bedankt ^^ Ik ben erg benieuwd naar suggesties.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #3 Gepost op: 05 maart 2010, 11:34:26 »
Makkelijk, maar wel veel snijwerk:
pompoensoep met brood

oranje zonpompoen in stukjes en schillen, in een pan helemaal gaar koken (evt staafmixeren), ik mag geen bouillon maar ik denk dat wat smaak wel lekker is, een scheut sinasappelsap erbij, opdienen met zure room erop, afbakbrood erbij.

Hartige taart is ook niet moeilijk:
bakblik bekleden met bladerdeeg / hartige taart-deeg,
groenten (bv prei) en feta erin, bakken

Maar goed, er zijn hier mensen die beter kunnen koken hoor, dus er volgen er vast meer.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Kiwi

« Reactie #4 Gepost op: 05 maart 2010, 11:35:37 »
pompoensoep met brood

oranje zonpompoen in stukjes en schillen

Makkelijker en minder snijwerk (en net zo lekker): de stukken niet schillen, maar de schil gewoon meekoken.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #5 Gepost op: 05 maart 2010, 11:36:48 »
pompoensoep met brood

Makkelijker en minder snijwerk (en net zo lekker): de stukken niet schillen, maar de schil gewoon meekoken.

Maar dan wel staafmixeren denk ik?
Wij vinden de structuur van alleen maar bijna kapot koken lekkerder ...
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Online Eelco

• Admin
  • 20.673
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #6 Gepost op: 05 maart 2010, 12:23:04 »
Papa is vooral een fan van goed gevulde soepen, aardappel gerechten, milde pasta-gerechten (we kunnen beide niet zo goed tegen sterke kruiden) en af en toe eens een rijstgerecht. Hij is een echte Nederlander, dus groenvoer wordt wel gewaardeerd :) Zo is hij groot fan van alle soorten boontjes en bonen :)
Volgens mij is het nog steeds de tijd voor winterse stoofpotjes. Uit het gelinkte recept kun je, naar mijn mening, ingrediënten als quorn en jeneverbessen prima weglaten, en bijvoorbeeld linzen of bonen toevoegen. Lekker met stokbrood.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #7 Gepost op: 05 maart 2010, 13:53:10 »
pompoensoep met brood

Nog makkelijker: stukjes ingevroren pompoen vd AH

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #8 Gepost op: 05 maart 2010, 14:59:33 »
Echt? Bestaat dat? Daar word ik wel weer heel blij van.

Mooi gebaar hoor, Tania, ben benieuwd hoe hij het zal vinden.
Succes morgen.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #9 Gepost op: 05 maart 2010, 20:30:50 »
Echt? Bestaat dat? Daar word ik wel weer heel blij van.

Jep, zag het laatst liggen.

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #10 Gepost op: 06 maart 2010, 14:13:21 »
Als hij een groot fan van bonen en gevulde soepen is, zou ik Minestronesoep maken.

In een pan met dikke bodem olijfolie matig verhitten, 1 ui in stukjes+2 tenen knoflook geperst zachtjes in bakken. 1 courgette, 1 rode paprika, 1 bakje kastanjechampignons (alles in stukjes) meebakken. Evt wat verse kruiden als rozemarijn en thijm toevoegen (je kunt ook de takjes samenbinden en enkel laten meetrekken voor de smaak, dan is het milder). Bouillion toevoegen, 1 blik tomatenstukjes erbij. Lekker iets van 20 min. laten pruttelen. Een blik bonen naar keuze erbij (borlottibonen, reuzenbonen, gemengde bonen ect.). Nog op smaak brengen met peper&zout en heet opdienen.
Lekker knapperig, warm brood erbij met echte boter en/of andere smeerseltjes.

Mmmmm, heb dit eergister gegeten....lekker!
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #11 Gepost op: 06 maart 2010, 15:16:31 »
Dacht hetzelfde als Laurita haha. Ook omdat ik van de week een lekkere minestronesoep kreeg voorgezet. En soep vind ik fijn als ik niet zo lekker ben. Boordevol met groenten, dus goed voor de vitamientjes. Zelf zou ik er nog wat aardappeltjes in mee laten trekken, maar dat is misschien heel persoonlijk...
Of verse spinazie wokken met een teentje knoflook, wat tomatenblokjes en pijnboompitjes. Of zongedroogde tomaat en amandelschilfers.
Pasta met pesto is ook makkelijk en snel, maar verse pesto is echt veel lekkerder en smakelijker dan uit een potje.
Of een chili sin carne van kidneybonen, mais en paprika, al dan niet met vegetarisch gehakt en wat kaas. Zonder pepertjes, maar met een beetje komijn en oregano. Die kun je of met rijst serveren of in opgerolde tortilla's in de oven doen.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #12 Gepost op: 06 maart 2010, 16:45:53 »
Als hij een groot fan van bonen en gevulde soepen is, zou ik Minestronesoep maken.

In een pan met dikke bodem olijfolie matig verhitten, 1 ui in stukjes+2 tenen knoflook geperst zachtjes in bakken. 1 courgette, 1 rode paprika, 1 bakje kastanjechampignons (alles in stukjes) meebakken. Evt wat verse kruiden als rozemarijn en thijm toevoegen (je kunt ook de takjes samenbinden en enkel laten meetrekken voor de smaak, dan is het milder). Bouillion toevoegen, 1 blik tomatenstukjes erbij. Lekker iets van 20 min. laten pruttelen. Een blik bonen naar keuze erbij (borlottibonen, reuzenbonen, gemengde bonen ect.). Nog op smaak brengen met peper&zout en heet opdienen.
Lekker knapperig, warm brood erbij met echte boter en/of andere smeerseltjes.

Mmmmm, heb dit eergister gegeten....lekker!

Je mag de ui best weg laten hoor :) Bestaat er eigenlijk ui-loze bouillion?

Tania

« Reactie #13 Gepost op: 06 maart 2010, 17:49:14 »
Oeh, die Minestronesoep klinkt erg lekker =) Bedankt voor de suggesties, zal er zeker wat mee doen =D Van de week ga ik zowiezo proberen wat vaker te koken, ook handig dat ik er iets verstand van heb wanneer ik op kamers ga wonen :)

Vanavond een stevige bonensoep, met nog een licht pastagerecht, denk dat het wel gewaardeerd zal worden. En ik zal alle suggesties zeker uitproberen, hoewel niet allemaal vandaag XD

Maar bedankt allemaal ^^ Ik zal jullie eens vaker om raad vragen, ik heb er zeker wat aan gehad.