De ellende is momenteel voornamelijk dat alle tijd die ik heb óf in school óf in slapen gaan zitten en op beiden kan ik bar weinig inleveren. Daarom kan ik momenteel echt niet werken. Het is niet zozeer de energie, maar de "wakker-tijd", de vrije tijd, die ik niet heb.
Lening is inderdaad in aanvraag. Maar ook daar zit weer een stukkie ellende achter: ik heb de hogere lening aangevraagd op 25 september. De eerstvolgende storting krijg je nog níet met die verhoging, de 2e daarna wel. En die is dus pas eind november. En momenteel is mijn huur enzo nog niet afgeschreven maar mag ik even leven van 500 euro tot de 24e.... Wordt zeer bar krap.
Candidadieet valt me eigenlijk alles mee. Alleen in combinatie met vegetarisme en/of ontwijken van zuivel is-ie wat lastig, daarom heb ik besloten voor de duur van 't dieet max 2 keer per week wel vlees te eten omdat 't dan een stuk makkelijker afwisselen is met wat wel en niet mag. En krijg ik iets minder m'n vrienden over me heen over "zo kunnen wij ook helemaal niks meer eten!" (want ze houden al rekening met 't feit dat ik liever geen vlees eet, en nou óók nog zonder gist en suiker blijkt gewoon te moeilijk voor de Nederlandse consument, ook al zijn 't m'n vrienden...) Maar eiwitjes zijn ook zo iets makkelijker om aan te komen.
Ik merk wel echt zo'n significante verbetering in m'n humeur, lengte van menstruatie, pijn van menstruatie, aantal keren hoofdpijn (migraine/clusterhoofdpijn) enzovoort. Ik denk dat ik in heel veel dingen gewoon suiker maar definitief ga afzweren, bijvoorbeeld in koekjes, koffie en sauzen. En ik kan 't echt iedereen aanraden. Ik hoop jullie vanaf morgen ook te kunnen vertellen of de stevia van de website in het andere topic lekker is of niet.
Behandeling voor m'n mentale "dingen" heb ik lange tijd ontweken. Lang leve de anonimiteit van het internet: ik heb slechte ervaringen met psychologen en psychiaters; ik heb ooit 7 weken intern op een psychiatrische afdeling van een groot academisch ziekenhuis gezeten en daar hebben ze besloten dat ik zwáár autistisch was. Ik heb dan ook lessen gehad in "dit is boos, dit is blij!" en hoe je nou precies zorgt dat de ander wéét dat je luistert. Extreme basis in sociale vaardigheden dus. En daar zitten zoveel uren in, dat is achteraf best een beetje traumatisch geweest. En niet te vergeten, ik ben volgestopt met van dat prutspul als Ritalin en aanverwanten. Dus ik heb lang een behoorlijk extreme recalcitrantie tegen psychologen en psychiaters gehad.
Inmiddels heb ik bij m'n huisarts een doorverwijsbrief gekregen voor een door de overheid gesponsorde psychologenkliniek (zodat ik daar zonder verdere extra kosten onder behandeling kan, want mijn verzekering dekt bij "gewone" psychologen en psychiaters maar 10 gesprekken).
Een kort betoogje trouwens even over de uitkeringen in Nederland: hoe meer je erover weet hoe slechter je de systemen vindt. Ik denk dat ik, als ik persoonlijk mocht kiezen, van alle goede bekenden in m'n omgeving die een uitkering hebben nog geen 10% daarvan ook daadwerkelijk een uitkering geven. Regels zijn zo krom. De Wajong valt nog mee, en biedt ook voornamelijk veel ondersteuning op toekomstige werkplekken, maar de WA is gewoon te maf voor woorden. Een vriendin van me heeft letterlijk te horen gekregen "ga nog maar niet een baan zoeken!". En in mijn tijd bij het uitzendbureau heb ik héél vaak mensen aan de telefoon gehad die zeiden "sorry... maar ik kan nu echt nog maar zo'n 30 uur werken, en mijn uitkering momenteel is ongeveer net zo hoog als wanneer ik 50 uur voor jullie zou gaan werken... ik kan het me niet veroorloven, dat werken, zo!". Zo krom als een hoepel.
en @ fem fatale; als ik de Wajong krijg op grond van depressie en autisme, dan krijg ik 'm dus voor zover terug, en als ik 'm krijg voor PDS dan moet ik wachten tot februari want toen ben ik echt ziek geworden. Gezien het feit dat ik 'm in principe aanvraag voor drie dingen tegelijk is het wellicht toch verstandig om op MEE te wachten want het 'gewone' aanvraagformulier gaat uit van 1 "probleem"... en er zijn voor mij nu niet formulieren beschikbaar waarmee het op grond van drie dingen aangevraagd kan worden...
Overigens ga ik volgende week dinsdag naar een vrouw die naar het schijnt alle kwaaltjes direct kan oplossen. Mijn meest pragmatische en down-to-earth klasgenoot zweert erbij dus ik ben erg benieuwd. Ik hou jullie op de hoogte.